Commissie van Geschille Celima Film „R ij k d o m in de botervloo t", een reclamefilm voor margarine in Geva- color; ter lengte van ca. 65 m. Scenario: Mr. Jan Derks. Productie: Cefima-Film. Camerawerk en regie: Umberto Bolzi. La boratorium: Geyer Werke Hamburg. „V e r 1 e i d e 1 ij k e B 1 i k k e n", een reclamefilm voor blikgroenten, ter lengte van ca. 70 m in Gevacolor. Scenario: Dick de Vilder. Productie: Cefima-Film. Came rawerk en regie: Umberto Bolzi. Labora torium: Geyer Werke Hamburg. „Een ster viert t r i o m f e n", een reclamefilm voor sigaretten, ter lengte van 52 m in Gevacolor. Scenario: Mr. Jan Derks Productie: Cefima-Film. Camera werk en regie: Umberto Bolzi. Laborato rium: Polygoon Haarlem. „Liefde van de eerste r a n g", een reclamefilm voor zuurtjes, ter lengte van 76 m in Gevacolor. Scenario: Dick de Vilder. Productie: Cefima-Film. Came rawerk en regie: Umberto Bolzi. Labora torium: Geyer Werke Hamburg. „Over heel de w e r e 1 d", reclame film voor gezichtscrème, ter lengte van 51 m in Eastmancolor. Scenario: William Wilkens. Een Co-productie met William Wilkens Hamburg. Laboratorium: Gever Werke Berlin. „N a 5000 j a a r", een reclamefilm voor pepermunt in Gevacolor, ter lengte van 75 m. Scenario: Dick de Vilder. Productie: Cefima-Film. Camerawerk en regie: Um berto Bolzi. LaboratoriumGeyer Werke Hamburg. „Plezier voor v i e r", een reclame film voor licht, ter lengte van ca. 70 m in Gevacolor. Scenario: Dick de Vilder. Productie: Cefima-Film. Camerawerk en regie: Umberto Bolzi. Laboratorium: Geyer Werke Hamburg. „De Kleine Melodi e", een recla mefilm voor dameskousen, ter lengte van 53 m in Agfacolor. Scenario: Boehner Film. Een Co-productie met Boehner Film Hamburg. Laboratorium: Afifa. Een zestal filmlets voor radio's in 4 verschillende talen, ieder ter lengte van 10 m in Gevacolor. Productie: Cefima- Film. Camerawerk en regie: Umberto Bolzi. Laboratorium: Geyer Werke Ham burg. Joop Gce§ink's Dollywood „Het is geen wonder" werktitel „De juiste formulie..."), 15 minuten voor Centraal Brouwerij Kantoor, speelfilm op 16 mm Kodachrome. Regie: R. Erends. Camera: B. Chrispijn. Productieleider: H. Groot. Laboratorium: Cinetone Studio's te Amsterdam en Kodak (Engeland). „Mackeson" V en VI EngelandI, twee televisie spots in zwart-wit. Art. Dir. Coolen. Animator: Mook. Laboratorium: Cinetone te Amsterdam. „Een opvallend verschijnse 1" (Nederland), live action film van 70 me ter, in Eastmancolor. Regie: R. Erends. Camera: B. Chrispijn. Laboratorium Hum- phries (Engeland) en Cinetone te Amster dam. „M a 1 t e s e r" II en III, 2 one minute spots in zwart-wit. Art. Dir.: T. v. d. Meijde. Animator: J. Balazs. Laboratorium: Cinetone te Amsterdam. „S c o t c fa Boy Ta p e" 1 en II Enge land), twee 30 sec. spots, in zwart-wit, live action met trucage. Camera: Chrispijn. La boratorium Cinetone te Amsterdam. Mailen Toonder Film \.Y. „D as Ganze Geheimni s", 35 mm tekenfilm in Eastmancolor. Lengte 47 me ter, in opdracht van Bifire, Keulen. Regie: Harold F. Mack. Laboratorium: Polygoon, Haarlem. Twee 35 mm televisie-spots van Y2 min. in opdracht van Pearl Dean, Londen. Regie: Harold F. Mack. Laboratorium: Multifilm. Haarlem. Multifilm „Electronische Tieitkam p", een 16 mm film voor de N.V. Philips Gloeilampenfabrieken te Eindhoven. PolygoonProfilti—Productie „W anneer grasland hoofd zaak is", instructiefilm, in opdracht van het Ministerie van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening (16 mm zwartwit, ca. 20 minuten). Draaiboek: C. F. Roosen- schoon. Productie: Jan Jansen. Camera: A. II. van Wely en T. M. van Maanen. Laboratorium: Interfilm N.V. te Den Haag. „Op vleugels naar een nieu we t o e k o m s t", propadandafilm, 16 mm zwart/wit, vertoningsduur ca. 20 minuten, in opdracht van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V. Scenario en regie: W. Smith. Camera: P. Out. Laboratorium: Interfilm N.V. te Den Haag. Triofilm „Zij rusten zo verre" (werktitel: „Pilgrimage 1955"), een 16 mm zwart/wit film, lengte 158 m, in opdracht van het Nederlands Oorlogsgraven Comité te Am sterdam. Scenario: S. Leuw. Camera: Jo de Haas en Piet van Strien. Geluid: Cor Koenders. LaboratoriumTriofilm te Am sterdam. „D e weg van alle p 1 u s s e n". Een 35-mm zwart/wit geluidsfilm ter leng te van 893 m, in opdracht van: De Stich ting Nederlands Comité voor Kinderpost zegels. Regie: Otto van Neijenhoff. Scena rio en draaiboek: S. Leuw. Camera: Joh. Schefer. Muziek: Cor Lemaire. Geluid: Cor Koenders. LaboratoriumTriofilm te Amsterdam. „Beschermers van onze Be volking" (werktitel: „Burgers Bereid"), een 35-mm film, lengte 113 meter, in opdracht van de Stichting Bevordering Bescherming Bevolking te 's-Gravenhage. Scenario: S. Leuw. Montage: Jo de Haas. Geluid: Cor Koenders. Laboratorium: Trio film te Amsterdam. De COMMISSIE VAN GESCHILLEN (TWEEDE KAMER) van de Nederlandsche Bioscoop-Bond heeft de volgende arbitrale von nissen gewezen In zake: FIRMA ROYAL CINEMA (firmanten D. J. L. Hardy en L. Putzeist), gevestigd te Maastricht, exploiterende de Royal Cinema aldaar en kantoorhoudende aan de Grote Straat 55 aldaar, eiseres, contra N.V. CITY FILM, gevestigd te 's-Gravenhage en kantoorhoudende aan de Nieuwstraat 24, aldaar, gedaagde. De Commissie van Geschillen (Tweede Kamer) van de Neder landsche Bioscoop-Bond, volgens de Statuten en het Arbitrage- reglement van die Bond benoemd en aangewezen als arbitrage college voor de beslechting onder meer van geschillen tussen leden van de Bond; In AANMERKING NEMENDE: dat eiseres bij request dd. 31 Maart 1955 een geschil contra gedaagde heeft aanhangig gemaakt, van welk request een afschrift aan dit vonnis is gehecht en dat beschouwd wordt als hier te zijn ingelast; dat de Commissie partijen heeft opgeroepen tot haar zitting van Woensdag, 10 Augustus 1955 op het Bondsbureau te Amsterdam; dat aldaar verschenen zijn L. Putzeist, firmant van eiseres en W. Hemelraad, gemachtigde van gedaagde; dat de heer Putzeist namens eiseres in hoofdzaak heeft aange voerd, dat eiseres onmiddellijk na het verschijnen van de eerste aankondiging van gedaagde betreffende de distributie van de film „Napoleon" zowel telefonisch als schriftelijk aan gedaagde te ken nen heeft gegeven, dat zij deze film wenste te huren; dat gedaagde desondanks zonder op de aanbieding van eiseres in te gaan de film aan een andere onderneming in Maastricht heeft verhuurd; dat eiseres het standpunt inneemt, dat zij als vaste afnemer van het product van eiseres er aanspraak op kan maken, dat haar de film „Napoleon" voor Maastricht het eerst zou zijn aangeboden; dat partijen bovendien blijkens een schriftelijke bevestiging van gedaagde dd. 10 November 1954 zijn overeengekomen, dat de eerste affaire, namelijk betreffende de film „Brood, liefde en fantasie" en „Weg ohne Umkehr" met ten minste één film zou worden uitgebreid, zodra eiseres hiervoor de juiste film en vertoningsweek zou hebben gevonden; dat eiseres als zodanig heeft uitgekozen de film „Napoleon"; dat eiseres derhalve vordert, dat gedaagde haar alsnog de film „Napoleon" op naderj overeen te komen voorwaar den verhuurt, of, zo dit wegens andere verplichtingen van gedaagde niet mogelijk mocht zijn, aan eiseres te betalen van de maximale netto weekrecette van de Cinema Royal te Maastricht, alsmede een schadevergoeding van 1.000. dat de heer Hemelraad namens gedaagde hiertegen in hoofd zaak heeft aangevoerd, dat gedaagde in Maastricht verschillende afnemers van haar films heeft; dat haar relatie met eiseres, althans wat de laatste jaren betreft, beperkt is gebleven tot een 35

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1955 | | pagina 36