Commissie van Geschille
Celima Film
„R ij k d o m in de botervloo t",
een reclamefilm voor margarine in Geva-
color; ter lengte van ca. 65 m. Scenario:
Mr. Jan Derks. Productie: Cefima-Film.
Camerawerk en regie: Umberto Bolzi. La
boratorium: Geyer Werke Hamburg.
„V e r 1 e i d e 1 ij k e B 1 i k k e n", een
reclamefilm voor blikgroenten, ter lengte
van ca. 70 m in Gevacolor. Scenario: Dick
de Vilder. Productie: Cefima-Film. Came
rawerk en regie: Umberto Bolzi. Labora
torium: Geyer Werke Hamburg.
„Een ster viert t r i o m f e n", een
reclamefilm voor sigaretten, ter lengte van
52 m in Gevacolor. Scenario: Mr. Jan
Derks Productie: Cefima-Film. Camera
werk en regie: Umberto Bolzi. Laborato
rium: Polygoon Haarlem.
„Liefde van de eerste r a n g",
een reclamefilm voor zuurtjes, ter lengte
van 76 m in Gevacolor. Scenario: Dick
de Vilder. Productie: Cefima-Film. Came
rawerk en regie: Umberto Bolzi. Labora
torium: Geyer Werke Hamburg.
„Over heel de w e r e 1 d", reclame
film voor gezichtscrème, ter lengte van 51
m in Eastmancolor. Scenario: William
Wilkens. Een Co-productie met William
Wilkens Hamburg. Laboratorium: Gever
Werke Berlin.
„N a 5000 j a a r", een reclamefilm voor
pepermunt in Gevacolor, ter lengte van 75
m. Scenario: Dick de Vilder. Productie:
Cefima-Film. Camerawerk en regie: Um
berto Bolzi. LaboratoriumGeyer Werke
Hamburg.
„Plezier voor v i e r", een reclame
film voor licht, ter lengte van ca. 70 m
in Gevacolor. Scenario: Dick de Vilder.
Productie: Cefima-Film. Camerawerk en
regie: Umberto Bolzi. Laboratorium: Geyer
Werke Hamburg.
„De Kleine Melodi e", een recla
mefilm voor dameskousen, ter lengte van
53 m in Agfacolor. Scenario: Boehner
Film. Een Co-productie met Boehner Film
Hamburg. Laboratorium: Afifa.
Een zestal filmlets voor radio's in
4 verschillende talen, ieder ter lengte van
10 m in Gevacolor. Productie: Cefima-
Film. Camerawerk en regie: Umberto
Bolzi. Laboratorium: Geyer Werke Ham
burg.
Joop Gce§ink's Dollywood
„Het is geen wonder" werktitel
„De juiste formulie..."), 15 minuten voor
Centraal Brouwerij Kantoor, speelfilm
op 16 mm Kodachrome. Regie: R. Erends.
Camera: B. Chrispijn. Productieleider: H.
Groot. Laboratorium: Cinetone Studio's te
Amsterdam en Kodak (Engeland).
„Mackeson" V en VI EngelandI,
twee televisie spots in zwart-wit. Art. Dir.
Coolen. Animator: Mook. Laboratorium:
Cinetone te Amsterdam.
„Een opvallend verschijnse 1"
(Nederland), live action film van 70 me
ter, in Eastmancolor. Regie: R. Erends.
Camera: B. Chrispijn. Laboratorium Hum-
phries (Engeland) en Cinetone te Amster
dam.
„M a 1 t e s e r" II en III, 2 one minute
spots in zwart-wit. Art. Dir.: T. v. d.
Meijde. Animator: J. Balazs. Laboratorium:
Cinetone te Amsterdam.
„S c o t c fa Boy Ta p e" 1 en II Enge
land), twee 30 sec. spots, in zwart-wit, live
action met trucage. Camera: Chrispijn. La
boratorium Cinetone te Amsterdam.
Mailen Toonder Film \.Y.
„D as Ganze Geheimni s", 35 mm
tekenfilm in Eastmancolor. Lengte 47 me
ter, in opdracht van Bifire, Keulen. Regie:
Harold F. Mack. Laboratorium: Polygoon,
Haarlem.
Twee 35 mm televisie-spots van Y2 min.
in opdracht van Pearl Dean, Londen.
Regie: Harold F. Mack. Laboratorium:
Multifilm. Haarlem.
Multifilm
„Electronische Tieitkam p",
een 16 mm film voor de N.V. Philips
Gloeilampenfabrieken te Eindhoven.
PolygoonProfilti—Productie
„W anneer grasland hoofd
zaak is", instructiefilm, in opdracht
van het Ministerie van Landbouw, Visserij
en Voedselvoorziening (16 mm zwartwit,
ca. 20 minuten). Draaiboek: C. F. Roosen-
schoon. Productie: Jan Jansen. Camera:
A. II. van Wely en T. M. van Maanen.
Laboratorium: Interfilm N.V. te Den Haag.
„Op vleugels naar een nieu
we t o e k o m s t", propadandafilm, 16 mm
zwart/wit, vertoningsduur ca. 20 minuten,
in opdracht van de Koninklijke Luchtvaart
Maatschappij N.V. Scenario en regie: W.
Smith. Camera: P. Out. Laboratorium:
Interfilm N.V. te Den Haag.
Triofilm
„Zij rusten zo verre" (werktitel:
„Pilgrimage 1955"), een 16 mm zwart/wit
film, lengte 158 m, in opdracht van het
Nederlands Oorlogsgraven Comité te Am
sterdam. Scenario: S. Leuw. Camera: Jo
de Haas en Piet van Strien. Geluid: Cor
Koenders. LaboratoriumTriofilm te Am
sterdam.
„D e weg van alle p 1 u s s e n".
Een 35-mm zwart/wit geluidsfilm ter leng
te van 893 m, in opdracht van: De Stich
ting Nederlands Comité voor Kinderpost
zegels. Regie: Otto van Neijenhoff. Scena
rio en draaiboek: S. Leuw. Camera: Joh.
Schefer. Muziek: Cor Lemaire. Geluid:
Cor Koenders. LaboratoriumTriofilm te
Amsterdam.
„Beschermers van onze Be
volking" (werktitel: „Burgers Bereid"),
een 35-mm film, lengte 113 meter, in
opdracht van de Stichting Bevordering
Bescherming Bevolking te 's-Gravenhage.
Scenario: S. Leuw. Montage: Jo de Haas.
Geluid: Cor Koenders. Laboratorium: Trio
film te Amsterdam.
De COMMISSIE VAN GESCHILLEN (TWEEDE KAMER) van
de Nederlandsche Bioscoop-Bond heeft de volgende arbitrale von
nissen gewezen
In zake:
FIRMA ROYAL CINEMA (firmanten D. J. L. Hardy en L.
Putzeist), gevestigd te Maastricht, exploiterende de Royal Cinema
aldaar en kantoorhoudende aan de Grote Straat 55 aldaar, eiseres,
contra
N.V. CITY FILM, gevestigd te 's-Gravenhage en kantoorhoudende
aan de Nieuwstraat 24, aldaar, gedaagde.
De Commissie van Geschillen (Tweede Kamer) van de Neder
landsche Bioscoop-Bond, volgens de Statuten en het Arbitrage-
reglement van die Bond benoemd en aangewezen als arbitrage
college voor de beslechting onder meer van geschillen tussen leden
van de Bond;
In AANMERKING NEMENDE:
dat eiseres bij request dd. 31 Maart 1955 een geschil contra
gedaagde heeft aanhangig gemaakt, van welk request een afschrift
aan dit vonnis is gehecht en dat beschouwd wordt als hier te zijn
ingelast;
dat de Commissie partijen heeft opgeroepen tot haar zitting van
Woensdag, 10 Augustus 1955 op het Bondsbureau te Amsterdam;
dat aldaar verschenen zijn L. Putzeist, firmant van eiseres en
W. Hemelraad, gemachtigde van gedaagde;
dat de heer Putzeist namens eiseres in hoofdzaak heeft aange
voerd, dat eiseres onmiddellijk na het verschijnen van de eerste
aankondiging van gedaagde betreffende de distributie van de film
„Napoleon" zowel telefonisch als schriftelijk aan gedaagde te ken
nen heeft gegeven, dat zij deze film wenste te huren; dat gedaagde
desondanks zonder op de aanbieding van eiseres in te gaan de
film aan een andere onderneming in Maastricht heeft verhuurd;
dat eiseres het standpunt inneemt, dat zij als vaste afnemer van
het product van eiseres er aanspraak op kan maken, dat haar de
film „Napoleon" voor Maastricht het eerst zou zijn aangeboden;
dat partijen bovendien blijkens een schriftelijke bevestiging van
gedaagde dd. 10 November 1954 zijn overeengekomen, dat de eerste
affaire, namelijk betreffende de film „Brood, liefde en fantasie"
en „Weg ohne Umkehr" met ten minste één film zou worden
uitgebreid, zodra eiseres hiervoor de juiste film en vertoningsweek
zou hebben gevonden; dat eiseres als zodanig heeft uitgekozen de
film „Napoleon"; dat eiseres derhalve vordert, dat gedaagde haar
alsnog de film „Napoleon" op naderj overeen te komen voorwaar
den verhuurt, of, zo dit wegens andere verplichtingen van gedaagde
niet mogelijk mocht zijn, aan eiseres te betalen van de
maximale netto weekrecette van de Cinema Royal te Maastricht,
alsmede een schadevergoeding van 1.000.
dat de heer Hemelraad namens gedaagde hiertegen in hoofd
zaak heeft aangevoerd, dat gedaagde in Maastricht verschillende
afnemers van haar films heeft; dat haar relatie met eiseres,
althans wat de laatste jaren betreft, beperkt is gebleven tot een
35