Interieur
t t
De heren J. Jansen en B. Meerman over de bouw
van het Luxor Theater te Nijmegen
Voorgeschiedenis
Ligging van het gebouw
Architectuur
De vooruitsprin
gende voor- en zij"
gevel aan de hoek
..Plein 44"en H/oe-
merslraat
De voorbouw van beton is in kleuren uitgevoerd als:
wit, grijs, geel. rood en blauw; als overgang naar de zaal
is zwarte mangaansteen gebruikt. De zaal is uitgevoerd
in rode baksteen waardoor de witte kolommen lopen.
Een van de belangrijkste overwegingen, welke bij hel
ontwerpen van een bouwplan voor een bioscoop in aan
merking moei worden genomen, betrefl de weg waarlangs
de bezoekers de zaal betreden en deze na afloop der
voorstelling weer verlaten. Het is van bel grootste belang,
dat de bezoekers bun zitplaatsen zo snel en op zo een
voudig mogelijke wijze kunnen bereiken en de zaai na de
voorstelling zo vlug mogelijk kunnen ontruimen. Wij
hebben het Luxor Theater zo ontworpen, dat er een cassa-
hall is van waaruit men in een wachthall komt. Van daar
uit gaan de lagere rangen links en rechts opzij de zaal in
en de duurdere rangen gaan een trap op en betreden de
zaal door een achteringang.
In de zaal zitten vier nooduitgangen welke zo zijn aan
gebracht dat de zaal in enige minuten leeg is.
De zaal loopt naar achter sterk op en onder dat oplo
pende gedeelte ligt de garderobe. Wij hebben ernstig ge
zocht naar een oplossing om een garderobe te maken zo,
dat het publiek de jas kan wegbangen bij hel binnen
komen en deze na de voorstelling op een andere plaats
kan terughalen zonder het binnenkomende publiek \an
de tweede voorstelling te hinderen. Verwezenlijking van
dit idee zou zo kostbaar zijn. dat we er van af hebben
moeten zien en de last van een vaste garderobe maai' ge
nomen hebben.
Voor een goede en eenvoudige oplossing van dit pro
bleem houden wij ons aanbevolen.
De zaal is er van meet af aan op berekend een speci
fieke ..Cinemascope" zaal te worden. Bij de jdaatsing van
de stoelen is er daarom rekening mede gehouden, dat bij
„Cinemascope" de hoofden veel meer draaien dan bij
normaal doek. De stoelen staan daarom niet als vroeger
schuin achter elkaar, maar elke rij heeft mei de voorlig
gende rij 14 cm verschil in boogie zodat het zicht overal
royaal is.
M .UIIITMIMN HET WOORD
Het oude ..Luxor" Theater stond in Nijmegen op het
Marienburgplein en werd met de bevrijding in 1945 ver
woest. Wij kregen in 1950 opdracht plannen te ontwerpen
voor een nieuw ..Luxor" Theater aan de Mr. Herman
straat, welk terrein direct te klein bleek te zijn.
De gemeente wees toen een ander stuk grond aan.
namelijk aan het Plein 1944, welke grond ideaal lag en
waar het nieuwe theater ook gerealiseerd is.
Het nieuwe stuk grond ligt op een. boek van het plein
aan een kruispunt van Doddendaal. Bloemerstraat en het
..Plein 1944" zelf. Aan de achterkant is het begrensd
door de Regulierstraat. Aan de Blöemerstraatkant is hel
voor een klein deel aangebouwd.
Hel terrein helt zeer slerk. wat vele, en soms grote,
problemen stelde.
Er komt veel en zwaar verkeer langs hel gebouw met
tram en trolly. wal extra problemen meebracht voor de
wering van het geluid.
Doordat de rooilijn builen de rooilijnen van het plein
uitsteekt is het theater overal goed te zien en ligt het op
een van de mooiste punten in de stadskern.
Wij hebben geprobeerd een theater te bouwen, dal ge
heel van deze tijd is; eerlijk en duidelijk mei gebruik
making van de hedendaagse materialen.
De zaal is aan de buitenkant een dichte bak bestaande
uit een staalskelel met baksteenvullingen. Ter verleven
diging zijn de kolommen aan de buitenkant zichtbaar ge
bleven.
Hel toneel is kenbaar door een. overigens vrij lage
toneeltoren, die, indien nodig, verhoogd kan worden.
Entree, hall. foyer en kantoor zijn aan deze dichte zaal
gehangen en uitgevoerd in betonskelet mei glas. Deze
ruimten zijn zeer licht en ook van buitenaf duidelijk
kenbaar.
De foyer is aan Blöemerstraatkant over hel trottoir
heen gebouwd en rust op betonnen kolommen.
Overzicht run de
zaal. die plaats
liiedl aan ruim 900
bezoekers. Elke rij
stoelen ligt 14 cm
hoger, dan de voor
afgaande