Verlichting
Verwarming
Aeoustiek
Cabine
J. Jansen en B. Meerman
De effectluidsprekers zijn geheel onzichtbaar wegge
werkt in het loshangende plafond. Ze zitten hier in de
rand ongeveer een meter van de zijmuur en werpen hun
geluid eerst op de wand, die het weer de zaal inkaatst.
De wanden zijn betimmerd met massieve stroken hout.
Deze betimmering komt van achter naar voren met een
lage punt in het midden en loopt dan naar voren weer
omhoog lot boven het plafond. Door deze lage knik krijgt
de zaal een merkwaardig perspectivisch verschijnsel: ze
wordt namelijk optisch breder, wal de sfeer in de zaal
nog verhoogt.
De betimmering loopt lot in hel, toneel door, waar ze
beëindigd wordt door het gordijn. Dit wekt de indruk dal
hel toneel een deel van de zaal is. dat alleen maar is
afgesloten. Op deze wijze krijgt men niet zo sterk de
impressie van het beweegbare plaatje in een lijst en wordt
de film als het ware een deel van de zaal zelf.
De stoelen zitten goed. Op de duurdere rangen zijn
zetels met een beweegbare rug geplaatsl, wat hel passeren
gemakkelijker maakt.
De zaal wordt verlicht door vijf batterijen van Comp-
talux lampen, welke opgeborgen zijn in vijf zwevende
eilanden aan het plafond. Tijdens de voorstelling zit de
minimumverlichting bovenop deze eilanden en geeft een
zeer zacht indirect schijnsel, wat een typisch effect geeft.
Als de zaal verlicht is geven wandlampen een feeste
lijke bij verlichting.
De lampen in de hall zijn speciaal in Murano in Italië
«eblazen.
De verwarming geschiedt door twee ketels met olie
branders. De zaal en alle andere ruimten behalve de hall
worden verwarmd door gewone radiatoren. De hall wordl
verwarmd door straling vanuit hel plafond door middel
van geperforeerde aluminium platen, welke levens acous-
tisch werken.
Met medewerking van liet Philips acousliscli Advies
bureau is een aeoustiek ontslaan, welke uitstekend is. Hel
geluid is overal in de zaal goed Ie horen. Er is geen
echo, en het geluid wordt ook niet Ie veel opgezogen door
een teveel aan zacht materiaal.
Alleen achter in de zaal zit een partij Cramforstegels,
welke de terugkaatsing beletten. Verder zijn alle wanden
en het plafond hard.
Wij zouden deze korte beschouwing over de bouw van
het Luxor Theater willen beëindigen met het belangrijkste
onderdeel van het gebouw, namelijk de cabine. Indien
men immers plannen voor de bouw van een bioscoop moei
ontwerpen, dan begint men met het vastleggen van de
cabine, het hart van het gebouw, van waaruit de gehele
opzet verder wordt geconcipieerd.
De cabine van het Luxor Thealer is zo gebouwd, dal de
projectie vrijwel horizontaal is, wat de meest ideale pro
jectie is. In de cabine is plaats voor vier projectoren,
terwijl in twee zijruimlen ook nog projectoren of schijn
werpers kunnen worden opgesteld.
Gezicht op hel
toneel, dat door de
tot het gordijn door
lopende wandhe-
limmering één
aelieel vormt met
de zaal