Grootbeeld dia-projectie Een nieuwe Italiaanse projector Een nieuwe dia-projectie Een nieuwe Italiaanse projector üeuws uit de projectiecabine Zoals te verwachten viel is bij toenemend gebruik van brede projectieschermen ten behoeve van de verschillende grootbeeldprojectie-systemen, in het buitenland ook aan dacht geschonken aan de mogelijkheid om bij het projec teren van reclame-plaatjes af te stappen van het tot dus verre gebruikelijke, betrekkelijk kleine, vierkante of nage noeg vierkante formaat. De bedoeling was daarbij ook bij de projectie van reclame-plaatjes een zo groot mogelijk deel van het be schikbare projectiescherm te benutten. Men kan daartoe twee methoden volgen, te weten: a. door toepassing van speciale anamorphotische dia positieven en het gebruik van een anamorphotisch voorzetoptiek een afbeelding in hel cinemascope- formaat verkrijgen; b. door het gebruik van slechts de helft van het originele diaformaat en de toepassing van een objectief met kortere brandpuntsafstand, een zogenaamd wide screen beeld verkrijgen. Ten aanzien van het onder a genoemde systeem zouden de diabeelden in de breedte moeten worden samengedrukt. hetgeen echter bij getekende dia's tol grote moeilijkheden leidt. Er is thans in Duitsland Zeiss Ikon) een systeem ontwikkeld, waardoor dit ook langs fotografische weg bereikt kan worden. Er wordt hierbij rekening gehouden met de gebruikelijke expansiefactor 2 van de anamorphn- tische optieken, zodat in dit geval de anamorphoten die men bijvoorbeeld bij cinemascope-projectie gebruikt, ook bij het projecteren van anamorphotische reclame-plaatjes kan gebruiken. Normale dia-projectie 2. Anamorphotische dia-projectie 3. II ide Screen dia-projectie Dia-projectie met verwisselbare optieken. Links is hel normale objectief in gc/uuik: in het midden wordt een objectie] niet de helft van de normale brandpuntsafstand toegepast en êf de rei hier afbeelding is roor het normale dia-objectief een anamorphotische lens geplmtst met een expansiefactor Het gebruikelijke beeldformaat van reclame-dia s is 73 x 73 waarvan echter in de practijk veelal slechts circa 65 x 65 mm wordt gebruikt. Past men nu een anamorpho tische verhouding van 55 x 66 mm toe, dan ontstaat een beeldverhouding van 1 2,4, waarmede een cinemascope- projectiescherm geheel kan worden gevuld. Een beeld ver houding van 1 2 wordt verkregen wanneer het vierkante, dia-beeldformaal gehandhaafd blijft. In beide gevallen kan gebruik worden gemaakt van het bestaande dia-objectief. Zoals bekend is de brandpunts afstand van dit optiek als regel het vijfvoudige van die der normale projectie-objectieven. Het onder b genoemde systeem berust op het bij wide screen projectie toegepaste principe, waarbij een gedeelte van de onder- respectievelijk bovenkant van hel beeldje wordt afgedekt. Daar afdekking van een groot gedeelte van het beeld bij dia-projectie niet goed uitvoerbaar zou zijn, past men in plaats van het vierkante beeldformaat een rechthoekig formaat toe met een afmeting van 38 x 70 mm. Teneinde het formaat, dat dus op het projectieplaatje practisch gehalveerd is, weer tot de normale projectie hoogte terug te brengen, moet een objectief worden ge bruikt, waarvan de brandpuntsafstand ongeveer de helft bedraagt van die van het normale dia-objectief. Ten op zichte van het objectief voor de vertoning van film is de brandpuntsafstand dus circa 2\'.> x zo groot. Door middel van zulk een objectief wordt niet alleen de hoogte, docli ook de breedte verdubbeld, waardoor een beeldverhouding van 1 1.85 ontstaat. Wordt het beeldformaat gesteld op 35 x 70 mm dan krijgt men ook hier een projectieverhou ding 1 2. Uiteraard geven beide systemen lichtverlies en wel het sterkste bij laatstgenoemde methode. Daar echter bij dia-projectie gewoonlijk voldoende licht beschikbaar is, omdat niet zoals bij de projectie van films ongeveer de helft al dadelijk verloren gaat in de vlinder, zal dit bezwaar in de meeste gevallen zonder grote kosten wel te ondervangen zijn. Aangezien het evenals bij de films kan gebeuren, da! afwisselend normale dia's en anamorphotische respectieve lijk breedbeelddia's vertoond zullen moeten worden, moe ten de verschillende optieken gemakkelijk verwisselbaar zijn. Daartoe is door Zeiss Ikon een constructie ontwikkeld, waarbij de verschillende optieken in houders zodanig op een stang zijn gemonteerd, dat zij gemakkelijk naar bene den geklapt kunnen worden. De hierbij afgedrukte foto geeft daarvan een duidelijk beeld. Op de geleidestang kunnen desgewenst nokken of merk tekens worden aangebracht, waardoor de verschillende op tieken respectievelijk de anamorphoten onmiddellijk in de juiste stand geplaatst kunnen worden. Teneinde verwisseling van de dia-plaatjes tijdens de projectie te vermijden heeft men in Duitsland een her kenningsteken in de vorm van een gekleurde streep langs de onderzijde van de plaatjes aangebracht. Zo is een nor maal dia-plaatje voorzien van een witte streep; een breed- beeld-dia-plaatje van een gele streep en een anamorpho tisch dia-plaatje tenslotte van een rode streep. Dal ook het projectievenster in de cabinewand moei worden aangepast aan de verbrede lichtbundel, behoeft zeker geen nader betoog. In Italië is blijkens een publicatie in het Amerikaanse blad International Projectionist" een nieuwe projector ontworpen onder de naam Fedi XII T, welke geheel is in gesteld op de projectie van de verschillende soorten 35 mm lil nis en bovendien een bijzondere zeer efficiënte koel- melhode bevat. Het beeldvenster is hier verstelbaar uitgevoerd en wel zodanig, dat door middel van een drietal knoppen op het filmvcnsterhuis de opening van dit venster in de hoogte zowel als in de breedterichting gewijzigd kan worden. Wanneer dus achtereenvolgens een film met een beeldver- houding van bijvoorbeeld 1 1,75 en een CinemaScope- film vertoond moet worden, behoeven geen maskers te worden verwisseld. Door het verdraaien van bovenbedoel de knoppen kan het vensterformaat worden aangepast tus sen de verhoudingen van 1 1 en 1 2,55 (zie afbeel ding). Om ook het verwisselen van lenzen te vergemakkelijken is de gebruikelijke objectiefhouder vervangen door wal men in de fotografie een revolverkop pleegt te noemen. Dit is een draaibare objectiefhouder, welke in dit geval drie objectieven kan bevatten, te weten één voor normale projectie, één voor wide screen projectie (korte brand puntsafstand) en één voor CinemaScope-projectie (basis- lens). Met een enkele handbeweging kan men de tevoren op de juiste afstand ingestelde optieken naar keuze voor het beeldvenster draaien. Hij dit systeem zou men dus desgewenst tijdens het pro jecteren van het ene op het andere grootbeeldprojectie- Schets van liet Fedi filmvensterhuis A drukknop roor het openen van de iilineenstet ilcnr. H knop voor verticale regeling van het filmvensterformaat (horen en onder) C l.nop roor instelling van de breedte van het lilmvensler (rechts) I) idem links E lusvormer F stelknoppen roor de schee'iidruk. G en II aan- en afvoerleidingen van tic walerkoeling 22 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1957 | | pagina 23