Belg
„Droits voisins"
Nederlandse films in het buitenland
ie
Internationale Filmfestivals in het kader
van de Algemene Wereldtentoonstelling
Brussel 1958
welke een minimum van lien jaar hebben: dat de auteur
het uitsluitende recht heeft de vertaling van zijn werk te
maken of te autoriseren gedurende zeven jaar na de publi
catie enz. 'Een practisch voordeel is. dat alle registratie
formaliteiten (zoals die onder meer door de Amerikaanse
Auteurswet werden geëist) vervangen zijn door in elk
exemplaar van het betreffende werk een „C" binnen een
cirkel te drukken, waarbij de naam van de auteur en de
datum van de eerste uitgave.
Ofschoon de Universele Conventie nauwelijks twee jaar
in werking is, zijn goede resultaten reeds merkbaar. Zo
hebben bijvoorbeeld de Verenigde Staten van Amerika
uit hun auteurswet de bepaling geschrapt, dat volledige
bescherming aan buitenlandse auteurs werd verleend, in
dien zij hun werken in het Engels schreven en deze werken
in hun rechtsgebied lieten drukken. Ook Engeland heeft
zijn auteurswet herzien, teneinde de conventie te kunnen
ratificeren.
De Intergouvernementele Auteursrechtcommissie heeft
zich in Washington, behalve met enkele problemen als
bijvoorbeeld de zeer uiteenlopende bescherming van
nieuwsberichten via radio-uitzendingen, vooral bezig ge
houden met de „droits voisins" („nabuurrechten", door
onze Belgische buren ..aanpalende rechten" genoemd).
Onder de formulering ..droits voisins" verstaat men de eis
\an personen, die, hoewel zij geen werk in eigenlijke zin
creëren, niettemin pretenderen daarop een recht te hebben
in de kwaliteit van mede-auteur, een recht, dat evenwel
niet verwisseld moet worden met het eigenlijke auteurs
recht.
Zoals bekend circuleren er op het ogenblik bij de onder
scheiden regeringen twee als het ware concurrerende ont
werpovereenkomsten, namelijk een. welke ontworpen is
door een door het Bureau International du Travail
(B.I.T.in Juli 1956 te Genève bijeengeroepen commissie
van deskundigen het zogenaamde B.I.T.-ontwerp -
en een, welke ontworpen is onder auspiciën van de l nesco
en het Bureau van de Berner Conventie.
Het eerstgenoemde ontwerp is rechtstreeks tot stand
gekomen door vertegenwoordigers van de belanghebbende
partijen die in bedoelde deskundigencommissie rijkelijk
vertegenwoordigd waren, namelijk nationale en interna
tionale particuliere organisaties, omroepen, gramofoon-
platenfabrikanten en verenigingen van uitvoerende kun
stenaars. Dit B.I.T.-ontwerp. getiteld Voorgestelde Inter
nationale Conventie betreffende de Bescherming van Uit
voerenden, Vervaardigers van Gramofoonplaten en Om
roeporganisaties", draagt van deze invloed van belangheb
benden dan ook duidelijk de sporen en kon daarom niet
de instemming verwerven van de Unesco en het Bureau
van de Berner Conventie. Deze instanties hebben steeds
het standpunt ingenomen, dat in een deskundigencommis
sie, welke tot opdracht heeft een tekst van een zodanige
conventie uit te werken, geen vertegenwoordigers van de
belanghebbende partijen zitting mogen nemen. De Unesco
en het Berner Bureau zijn daarom met een eigen ontwerp
gekomen, welks redactie in Maart van dit jaar te Monte
Carlo door een andere commissie waarin zowel deskun
digen, die in overleg met de respectieve regeringen waren
uitgenodigd, als deskundigen die rechtstreeks door die
regeringen waren afgevaardigd zitting hadden - - werd
vastgesteld. Deze redactie heeft ook de instemming van de
Association Littéraire et Artistique Internationale
(A.L.A.I.), de Internationale luie van Bioscoopexploi
tanten (U.I.E.C.) en de Internationale Federatie van Ver
enigingen van Filmproducenten (F.I.A.P.F.).
De Intergouvernementele Auteursrechtcommissie nu
heeft naar aanleiding van haar beraad te Washington
uitdrukking gegeven aan de wens. dat althans de meerder
heid van de landen, welke deel uitmaken van de Unesco.
hun commentaar op deze ontwerpen kenbaar zal maken
vóór Juni van het volgende jaar. wanneer de Commissie
wederom bijeen zal komen. Dit betekent dus. dat vóór dat
tijdstip practisch geen diplomatieke stappen terzake ver
wacht kunnen worden. Voorts heeft de Commissie de aan
beveling gedaan, dat het secretariaat van de Unesco intus
sen een commissie van deskundigen zal benoemen ter ver
dere bestudering van ..de practische economische en so
ciale aspecten' van dit vraagstuk.
Op 28 September j.1. is te Cannes een algemene jaar
vergadering van de International Screen Publicitv Asso
ciation (I.S.P.A.) gehouden, gedurende welke de heer
Jean Mineur Frankrijkals voorzitter werd herkozen.
Als vice-voorzitters zullen in het komende jaar de heren
Gerard Holdsworth (Engeland), Massima Momigliano
(Italië) en Charles Buedi (Zwitserland) optreden; als
secretaris-thesaurier is de heer Friedrich Georg Amberg
(Duitsland) gekozen.
Deze vergadering vormde als het ware de afsluiting
van het Internationale Festival voor Pu
bliciteitsfilms, dat van 2126 September te
Cannes gehouden werd onder auspiciën van de Internatio
nal Screen Advertising Services (I.S.A.S.) en de I.S.P.A.
Voor dit festival bestond een zeer grote belangstelling,
getuige de 650 films, welke vrijwel uit de gehele wereld
voor deelneming waren ingezonden.
Joop Geesink's poppenfilm ..Pleasure Bound" in op
dracht vervaardigd voor The British American Tobacco
Company te Londen - behaalde de eerste prijs. De
artistieke leiding van deze film berustte bij Jan Coolen.
Camera en animation waren in handen van Jozsef Misik
en Jules Balazs.
Verder ontving Joop Ceesink's ..Dollvw ood" een Ho-
nourable Award voor de poppenfilm ..KJondike Pete"
(Art. director: H. Kabos: animator: Jozsef Misik), ver
vaardigd in opdracht van de Ballantine Breweries te New
York. evenals voor drie televisiespots. vervaardigd in
opdracht van Böhme Fettchemie te Diisseldorf.
Joop Geesink's ..Starfilm" werd onderscheiden met
Honourable Awards voor de films ..Nescalypso", vervaar
digd in opdracht van Maggi's Producten Maatschappij
N.V. en ..De Druivenopera". in opdracht vervaardigd voor
Martini Kossi Nederland N.V.
In 1947 en 1949 zette België zijn eerste filmfestivals op
touw. welke ongetwijfeld een succes zijn geweest, en het
wil deze manifestaties in 1958 op nog grotere schaal
herhalen in het kader van de Algemene Wereldtentoonstel
ling, die dat jaar te Brussel zal worden gehouden. Deze
tentoonstelling is ontworpen en georganiseerd om getui-
17