IQeclamefilmdag Vlegende Bevordering van jeugdfilms door de Overheid noodzakelyk worden gesteund en uitgebreid; de meeste zorg moet ech ter op dit punt worden besteed aan de christelijke vorming van de jeugd, die voornemens is om de film als beroep te kiezen. Aan het slot van deze afzonderlijke onderrichting over de film sporen Wij de openbare gezagsdragers aan om op geen enkele wijze steun te verlenen aan de vervaar diging of verspreiding van slechte films, maar om de helpende hand te bieden, door het uitvaardigen van aan gepaste maatregelen, bij het maken van goede en deug delijke films, vooral van die voor de jeugd bestemd zijn. Waar zo vele en zo grote sommen worden uitgegeven voor de volksontwikkeling, moeten zij ook daarop hun aandacht richten, dat deze zaak van zo groot belang, die juist op de vorming betrekking heeft, de noodzake lijke hulp krijgt. In sommige landen en ook op internationale festivals worden niet ten onrechte opzettelijk daarvoor ingestelde prijzen geschonken aan films, die zich onderscheiden door haar educatieve en geestelijke waarde; Wij hebben daar om het vaste vertrouwen, dat alle goede en goedwillende mensen in trouwe volgzaamheid aan Onze verma ningen hun best zullen doen, dat het de films die lof' verdienen, niet aan algemene waardering en goedkeuring als prijs ontbreekt". x) Een Nederlandse vertaling is verschenen in „Katholiek A r c h i e f", aflevering no. 44 dd. 1 November 1957. Op 1 Mei j.1. heeft het Genootschap voor Reclame in het Flora Theater te Amsterdam zijn negende reclamefilm dag gehouden. Evenals vorige jaren bestond er voor deze manifestatie gróte belangstelling. Onder de ruim drie honderd bezoekers bevonden zich vele prominenten uit de wereld der reclame, de industrie en de handel. In zijn openingsrede wees de Voorzitter van het Ge nootschap, Jhr. W. van Andringa de Kempenaer, op het verschijnsel, dat sommige ondernemingen, waaronder zelis belangrijke maatschappijen van overigens vooruitstreven de allure, op het verminderen van hun omzet reageren met een bezuiniging op hun reclamebudget in plaats van het voorbeeld van anderen te volgen, die de meer voor uitziende politiek volgen om door hel maken van meer reclame nieuwe terreinen Ie veroveren. Hierna werden eerst vertoond de vijftien reclamefilms, die het vorig jaar waren geproduceerd en in de bioscopen vertoond en die meedongen naar de drie Filmprijzen-1957 van het Genootschap. De inzenders waren: Cefima Film N.V., Filmfabriek Profilti N.V., Joop Geesink's Starfilm N.V., Joop Geesink's Filmproductie N.V. en Walter Smith. Deze films waren ter beoordeling ingezonden aan de jury, dit jaar bestaande uit Mevr. H. G. van Anrooy-de Kem penaer (aangewezen door het Genootschap), H. S. Boek man (Nederlandsche Bioscoop-Bond), H. W. Hagenberg i Nederlandsche Vereeniging van Bioscoopreclame-Exploi- lanten), F. Joustra (Bond van Adverteerders). L. W. R. Meyer (N.B.B. Bedrijfsafdeling Filmfabrikanten en Film producenten) en Mr. J. H. Verstegen (Vereniging van Erkende AdvertentiebureauxDe elementen, waarop de films werden geselecteerd, waren: I. overbrenging van de verkoopboodschap. 2. gebruik van de film als medium. 3. goede smaak. In haar rapport noemt de jury het peil van de Neder landse reclamefilm zeer redelijk. De algemene toon van de films is beschaafd en geeft blijk van goede smaak. Wel trof het de jury, dat haars inziens bij het uitwerken van de opdracht in vele gevallen een te geringe verdieping in de materie was waar te nemen, waardoor enkele films te clichématig werden en weinig originaliteit vertoonden. De drie (gelijkwaardige) jaarprijzen heeft de jury toe gekend aan de film „Asperin" van Cefima. ..Kun je nog smullen, smul dan mee", een reclamefilm voor margarine, geproduceerd door Starfilm en ..Koffiebootsong", een re clamefilm voor poederkoffie. eveneens geproduceerd door Starfilm. De prijs van de Nederlandsche Vereeniging van Bio scoopreclame-Exploitanten werd aan laatstgenoemde film toegekend. Na de prijsuitreiking werden er nog 23 andere reclame films vertoond, vervaardigd door Cefima, Joop Geesink, Marten Toonder en Starfilm. Hiervan viel de film „Torna do" gemaakt door Bolzi voor Cefima bijzonder op door het fantastische spel met draadproducten, waardoor zon der maar één woord gesproken tekst een voortreffelijke reclamewerking werd verkregen. Bijzonder fraai was de poppenfilm ..Holland invites the world" van Geesink. waarin niet alleen voor de zuivelproducten, maar zelfs voor Nederland in hel algemeen op charmante wijze reclame werd gemaakt. Na de pauze hield Dr. W. Lorenz, reclame-expert van de Mannesmann Rohrewerke een causerie in het Neder lands, getiteld: „proefsteen van de philosophie van het alledaagse in onze tijd: de reclamefilm". Deze causerie werd met belangstelling aangehoord. Vervolgens werden vertoond de 28 films, die op het Reclamefilm Festival van Cannes 1957 waren bekroond. Ongetwijfeld waren er een paar bijzonder originele filmpjes bij, maar de meeste vielen nogal tegen. Om de maat vol Ie maken werden er ook nog 70 andere buitenlandse reclamefilms van recente datum vertoond, afkomstig uil België. Denemarken. Duitsland, Engeland en Frankrijk. In totaal werden er op de Filmdag dus 136 reclame films vertoond, waarbij weer eens gebleken is, dat het werk van de Nederlandse makers van reclamefilms de vergelijking met de buitenlandse productie glansrijk kan doorstaan. 14

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1958 | | pagina 15