k Schermen met gerichte reflectie beeld voldoende helder te kunnen waarnemen, waarbij wij hier de vertekening, die ontstaat wanneer het beeld onder een te scherpe zijdelingse hoek wordt waargenomen, buiten beschouwing laten. Een nadeel van diffuse schermen is, dat zoals reeds is opgemerkt, ook licht verloren gaat in richtingen, waar het niet wordt benut. Dit houdt V, dat men ervoor moet zorgen, dat de omgeving van hst projectiescherm, te weten de zoldering, de zijwanden en de toneelvloer in de onmiddellijke omgeving van het doek, zodanig zijn uit gevoerd, dat geen of althans zeer weinig licht, afkomstig van het scherm, daardoor teruggekaatst kan worden naar het projectiedoek of in de richting van het publiek. In het eerste geval zou dit namelijk de beeldkwaliteit nadelig beïnvloeden, daar het contrast verloren gaat of althans terugloopt, aangezien de donkere partijen in het beeld verzwakt worden door het „valse" licht, dat de omgeving daarop reflecteert. In het tweede geval onder vindt het publiek hinder van het storende licht, dat het rondom het projectiescherm waarneemt. Tenslotte kan ook de ruimte achter het projectiedoek nog storend werken, althans wanneer er sprake is van een geluidsdoek. Zulk een doek is namelijk met het oog op de doorlating van het geluid, dat wordt geproduceerd door de achter het scherm opgestelde luidspreker(s), geperfo reerd ofwel zeer grof geweven is. Is in dat geval de ruimte achter het doek niet donker genoeg van tint, dan kunnen ook daar reflectieverschijnselen ontstaan met als gevolg. dat door de opening in het scherm licht wordt terug gekaatst, hetgeen weer leidt tot vermindering van het beeldcontrast. Deze soort schermen kunnen in drie groepen worden verdeeld, te weten: parelschermen. gemetalliseerde scher men en geprofileerde schermen. gemetalliseerd scherm Het eerste type is voor het bioscoopbedrijf van weinig betekenis, omdat het parelscherm, bestaande uit een onder laag van textiel of plastic, bezet met zeer fijne glasparel tjes, een zeer sterk richteffect heeft. De strooiingshoek is slechts ongeveer 60°, zodat men practisch midden voor het doek moet zitten om het geprojecteerde beeld overal even helder te kunnen zien. Naar de zijkanten neemt de helderheid zeer snel af en het parelscherm is daarom alleen te gebruiken in zeer smalle zalen met nagenoeg horizontale projectie. Het reflectierendement is echter 2 a 3 maal zo groot als bij diffuse schermen, zulks van wege de sterke concentratie van het gereflecteerde licht. projector fig, 3a Gemetalliseerde schermen zijn in diverse variaties in de handel, afhankelijk van de soort van metaalbespuiting. Deze schermen kunnen min of meer worden vergeleken met een vlakke spiegel, hetgeen betekent, dat een zeer groot deel van het licht weerkaatst wordt in de richting van zijn herkomst, te weten naar de projector. Bij hori zontale projectie ziet de operateur het beeld hier dus op zijn best. De strooiingshoek is meestal nog geringer dan bij het parelscherm (fig. 3), zodat ook dit soort scher men, dat eigenlijk alleen door de zogenaamde 3D-films ingang heeft gevonden, minder geschikt is voor het ge bruik in bioscopen. Het enige voordeel ten opzichte van de parelschermen is, dat bij projectie onder een hellings- hoek hier juist een vrij gunstige lichtverdeling in de richting van het publiek wordt bereikt, althans wanneer geen balcon aanwezig is. In figuur 3a blijkt dit duidelijk. Door het scherm iets achterover te stellen (fig. 3b) kan ook ten opzichte van het balcon enige verbetering worden bereikt, doch de geringe strooiingshoek blijft een ernstig bezwaar. Door gebogen opstelling van het scherm kan hieraan worden tegemoetgekomen. Op dit onderwerp komen wij aanstonds nog nader terug. fig. 3h Teneinde in het al te sterk richtingseffect van gemetal liseerde schermen verbetering te brengen, zijn de gepro fileerde schermen ontwikkeld, waarbij de oppervlakte van het scherm veelal bestaande uit textiel met een overtrek van plastic, wordt voorzien van een bepaald patroon. Dit patroon kan worden gevormd door horizontale of verti- 24

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1958 | | pagina 25