Het feitelijke probleem Enorme groei van het afbetalingscrediet Het verbruikspatroon perkingen en van de goederenschaarste. Duizenden ver ouderde buurttheaters. welke weinig of geen comfort kon den bieden en wat onder de huidige omstandigheden liet ergste is niet over voldoende parkeerruimte be schikten, moesten het veld ruimen voor moderne, goed geoutilleerde bioscopen met ruime parkeergelegenheden in de nieuwe voorsteden en drive-ins langs de grote ver keerswegen en kruispunten daarvan. Deze enorme marktverschuiving, die met de televisie niet van doen heeft, wordt vooral bevorderd door de grote trek van de bevolking uit de stadscentra naai de voorsteden, welker inwonertal in vijftien j a a r m e t 64 g r o e i d e, en door de steeds voort schrijdende urbanisering van hel platte land. Er verhuizen jaarlijks rond 30 millioen Amerika nen, een ontwikkeling welke nog versneld wordt ten gevol ge van de uitvoering van het gigantische uitbreidings- en verbeteringsplan van het nationale verkeerswegenstelsel, welk plan in het volgende decennium het aanschijn van Amerika s platteland en steden op een wel zo ingrijpende wijze zal veranderen als maar weinigen zich realiseren. Dit zal op den duur tot gevolg hebben, dat de auto in nog sterker mate dan reeds het geval is het vervoermiddel van het Amerikaanse gezin zal worden. Men weet welk een voorliefde de gemiddelde Amerikaan voor auto's aan de dag legt en hoe dit er toe geleid heeft, dat de Ameri kaanse economie zich de laatste decennia voor een zeer belangrijk deel concentreert rond wat de Amerikaanse burger met een tikkeltje zelfspot zijn ..home on uheels" noemt, maar men realiseert zich nauwelijks, welke in grijpende veranderingen in levensgewoonten het bezit van een auto teweeg heeft gebracht. Zo zoekt bijvoorbeeld hel gemiddelde Amerikaanse gezin zijn ontspanning in hoofd zaak daar. waar het met de ..gezinsauto" komen kan zonder parkeergeld te betalen. Het antwoord van het film bedrijf is zoals reeds opgemerkt de bouw van dui zenden drive-ins met kinderspeel- en kinderbewaarplaatsen en eetgelegenheden en van moderne „hardtoppers" i ge wone theaters) in de randsleden met ruime kosteloze par keergelegenheid voor bezoekers. Waarom zijn dan velen in hel Amerikaanse filmbedrijf ontevreden over de gang van zaken als het bioscoopbezoek niet terugloopt en het bioscooppark. ondanks de dage lijkse voorspellingen van ongeluksprofeten. niet inkrimpt? at is dan feitelijk het probleem? Het feitelijke probleem is, dat het Amerikaanse film bedrijf aan de stijging van de algemene welvaart maar betrekkelijk weinig deel heeft en zijn positie slechts met moeite kan handhaven. Vooraanstaande persoonlijkheden als Eric Johnston, de voorzitter van de Motion Picture Association of America, de organisatie der producenten distributeurs, en Ernest G. Stellings. de voorzitter van de Theatre Owners Association of America (T.O.A.), de grootste organisatie der bioscoopexploitanten, zijn het er over eens, dat de ontwikkeling op het gebied van de vrije tijdsbesteding gedurende het laatste decennium veeleer als een ..revolutie" dan als een ..evolutie" moet worden ge zien en dat deze omwenteling in de amusementsindustrie een voor het filmbedrijf moeilijke tijd van heroriëntering en aanpassing betekent. Zij zijn het er verder over eens. dat de vraag naar amusement niet is verminderd, maar veeleer is toegenomen, aangezien de verhoging van de levensstandaard, het toenemende gezinsinkomen en het stijgende ontwikkelingspeil (er wordt steeds meer middel baar en hoger onderwijs gevolgd) de behoefte aan ver standelijke ontspanning hebbeu gestimuleerd en voor een steeds groter deel der bevolking nieuwe mogelijkheden van recreatie hebben geopend. Zij hebben er daarom op gewezen, dat de concurrentie op recreatiegebied inzonder heid is een wedijveren om de besteding van de beschik bare vrije lijd. En daarbij gaat het niet alleen, of zelfs maar op de eerste plaats, om de concurrentie tussen de twee belang rijkste media in de amusementssector, maar om een geheel complex van factoren. Bovendien heeft men in een onder vinding van tientallen jaren hoe paradoxaal het ook moge klinken geleerd, dat een toenemende algemene welvaart nog niet een rijker vloeiende bron van inkomsten voor de zogenaamde ..openbare vermakelijkheden" impli ceert. Men meent namelijk te kunnen constateren, dat in lijden, waarin veel ..duurzame" goederen aangeschaft worden, dat wil dus zeggen in tijden van grote welvaart, de uit gaven voor ..vermakelijkheden" betrekkelijk weinig nei ging tol stijgen vertonen. Enige aanwijzing hiervoor vindt men mogelijk in de bijna tegengestelde ontwikkeling van het bezoek aan vermakelijkheden en die van het afbeta lingscrediet in de Verenigde Staten. Voordat Amerika aan de oorlog deelnam (1940 en 1941 bedroeg de uitslaande afbetalingsschuld, uitgedrukt in het beschikbare inkomen. 7c/( om gedurende de oorlog te dalen tot een minimum van 1 L, in 19-16. welk jaar voor het bioscoopbezoek juist een topjaar was. Met het weer beschikbaar komen van goederen steeg de behoefte aan consumptieve credieten en daalde het bioscoopbezoek. In 1950 had de uitstaande afbetalingsschuld het ..vooroorlogse" peil van 7 c/( alweer bereikt om verder op te lopen tot rond 11 Het bio scoopbezoek bleef daarentegen dalen tot 1952 en begon eerst in 1953, zij het slechts in geringe mate. te stijgen. Guy E. I\oyes. adviseur van de Division of Research and Statistics van de Board of Governors of the Federal Re serve System, wijst er in zijn studie ..The longer term prospects in consumer credit in the United States" l ge publiceerd in de aflevering van 12 Februari j.1. van Eco- nomisch-Statistische Berichten") op. dat de ongeveer 50 millioen Amerikaanse gezinnen einde 1957 tezamen een uitstaande afbetalingsschuld van 33 milliard hadden, wat ongeveer neerkomt op een gemiddelde afbetalings schuld van 650 per gezin. Volgens schatting werd 80 van deze afbelalingscredieten verleend voor de aankoop van „duurzame" goederen, welke sedert het einde van de laatste wereldoorlog in de volgende gigantische hoe veelheden werden aangeschaft: meer dan 60 millioen auto's, ongeveer 60 millioen televisietoestellen, meer dan 115 millioen radiotoestellen, benevens meer dan 50 millioen autoradio's, meer dan 50 millioen electrische koelkasten en bijna 50 millioen gas- en electrische for nuizen en wasmachines. Een andere veelbegeerde ..duur zame aanschaf is air conditioning. welker prijs varieert van 150 voor één kamer tot 3000 voor een gehele woning, terwijl er sedert 1946 niet minder dan 12 millioen nieuwe huizen v'oor particuliere rekening werden ge bouwd. Zelfs als men er rekening mede houdt, dat de prijzen voor consumptieve goederen op basis van 19471949 ge stegen zijn tot meer dan 118'%, komt in het verbruiks- patroon van hel gemiddelde Amerikaanse gezin tot uiting de „deep urge lo spend better". het streven naar ..kwali teitsconsumptie". Men stelt zich niel langer tevreden met

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1958 | | pagina 6