De heer F. Korteweg, architect te Eindhoven, over de houw en inrichting van het Metropole Theater te Eindhoven Galerij en balkon De uitvoering breedte van de voorgevel worden doorgetrokken. Boven dien zijn diverse dienstruimten noodzakelijk, welke wel goed bereikbaar, maar toch niet direct opvallend gepro jecteerd dienen te worden. Wij zijn van mening, dat ook in dit opzicht door onderlinge samenwerking van op drachtgever en architect, de plattegrond is geslaagd en de ruimtewerking van de hal, door de geprojecteerde nevenruimten, gunstig wordt beïnvloed. 'Een gunstig gevolg van de waaiervorm was nog, dat de achterwand naast het podium betrekkelijk smal kon blijven en in zijn geheel ingenomen zou worden door het filmdoek en de naastgelegen nooduitgangen. Onnodig hinderlijke muurvlakken naast het filmdoek zijn hierdoor vervallen en de plaatsing van de stoelen volgens de waaiervorm brengt automatisch het filmbeeld rechtstreeks tot de bezoeker. De ruimtewerking van de zaal is aantrekkelijk en wordt in niet geringe mate gunstig beïnvloed door de behandeling der zijwanden, een houten lambri van onge veer twee meter hoogte en een geplooide doekbespanning hierboven. De golvende vorm van de vloer met op het diepste punt een toog van 70 cm, verhoogt deze ruimte werking en maakt het zicht op het filmbeeld mogelijk voor alle bezoekers, zonder door de voorbuurman te worden gehinderd. Het overzicht over de voorbuurman is overal meer dan 10 cm, ook al zou de achterbuurman 5 cm kleiner zijn dan de voor hem zittende. De bezoekers van de zaalruimte hebben van het balkon geen last. Het zwevende, naar het filmdoek oplopende balkonplafond helpt mede, om de blik van de achter in de zaal vertoevende bezoekers op het filmdoek te rich ten. Vanaf de achterwand van de zaalruimte heeft men het volie zicht op het filmdoek, zonder door de voorrand van het balkon worden gehinderd. Ook vanaf de balkonruimte heeft men een verrassend goed zicht op het filmdoek. Dit balkon loopt ter diepte van 7 l/o meter door boven de zaal ruimte en met een diepte van 41/2 meter boven de galerij op de eerste ver dieping. Wat de aankleding betreft h een ruim gebruik ge maakt van doekbespanning, zowel in de zaal zelf als in de voorgelegen hal met bovenliggende galerij en zitjes. Verser illende gedeelten, onder andere de achterwand van de zaalruimte en van het balkon, zijn geheel gecapiton neerd, waardoor niet alleen de geluidsisolatie wordt be vorderd, maar ook de aesthetische werking gunstig wordt beïnvloed. De houten lambrizering langs de wanden, doorlopend langs podium en balcon, voldoet uitstekend, ondanks de sobere vormgeving en de enigszins lichte houtkleur. De vloeren in zaal, hal, galerij en balkon zijn afge werkt met asphalt, hetgeen een warme en stroeve vloer geeft met zeer geringe slijtage. Overzicht van zaal en balkon, bij welker aankleding een ruim gebruik is gemaakt van doekbespanning, waardoor niet alleen de geluidsisolatie wordt bevorderd, maar ook de aesthe tische werking gun stig wordt beïnvloed. ARCHITECT lil HET WOORD

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1959 | | pagina 11