Australië Duitsland Australian Film Festival 1959 Berlinale 1959 „Weg zum Nachbarn" was het motto dat de organisa toren gekozen hadden voor deze reeks van manifestaties en men kan het hun moeilijk kwalijk nemen, dat zij daarbij mogelijk vooral gedacht hebben aan hun Oostelijke buur- lieden. Weliswaar werd dit thema door sprekers uit Oost en West in voordrachten en openbare discussies zó uit puttend, langdurig om niet te zeggen langdradig behandeld, dat men zelfs ging spreken van „The Talking Festival", maar tot een werkelijk ongedwongen en vrije gedachtenwisseling is het niet gekomen. Terecht werd in de Duitse vakpers naar voren gebracht, dat men van ge delegeerden uit Oosteuropese landen moeilijk kan eisen, dat zij voor een „open forum" in het Westen, dat wil dus zeggen in alle openbaarheid, een persoonlijke visie zullen geven over vragen van politieke strekking. Voor een vrije gedachtenwisseling bij dergelijke ontmoetingen leent zich veeleer het persoonlijke gesprek of, beter nog, het zien en toelichten van eikaars werk. Voor een vertoning van de vele films van zeer uiteen lopende kwaliteit bestond daarom grote belangstelling. De prijzen werden toegekend door een internationale jury onder voorzitterschap van John Grierson. Nederland was in dit college vertegenwoordigd door de heer J. C. Schul- ler, Hoofd van het Bureau Film van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, die tevens bij de prijsuitreiking als spreker voor de jury optrad. De eerste prijs ter waarde van DM 2.000 ging onbe twist naar de film „G 1 a s" van Bert Haanstra, die deze onderscheiding persoonlijk in ontvangst nam. Over het algemeen werd de Nederlandse inzending door de Duitse vakpers geprezen; met name werden onder meer genoemd „De Morgenster" van Charles Huguenot van der Linden, de „K o e k o e k s w a 1 s" van E. van Moerkerken en de door Vittorio Speich voor Marten Toonder Film N.V. geregisseerde tekenfilm „Metrographi c". Deze filmmanifestaties werden georganiseerd met mede werking van de Spitzenorganisation der Filmwirtschaft (de overkoepelende organisatie van het Duitse filmbe drijf) en het Verband Deutscher Filmproduzenten. Dte British Film Academy is een door de fil mers van het Verenigde Koninkrijk opgerichte organisatie ter bevordering van de kunst en de techniek van de film. Zij heeft inzonderheid ten doel exceptioneel creatief werk te stimuleren en het experiment en het onderzoek in alle takken van het filmbedrijf aan te moedigen. De Academy werkt daartoe samen met de bedrijfsorganisaties in het binnen- en buitenland en kent jaarlijks prijzen toe aan Britse en buitenlandse filmers en films. Deze jaarlijkse prijsuitreiking is altijd een bijzondere gebeurtenis, waarvoor in internationale kringen grote be langstelling bestaat. Dit jaar vond het „British Film Aca demy Awards dinner" plaats in het Savoy Hotel te Lon den, bij welke gelegenheid voor de eerste maal een Neder landse filmer en een Nederlandse film onderscheiden werden. Uit handen van Mylène Demongeot ontving Bert Haanstra de oorkonde, waarbij zijn film „G 1 a s" als de beste internationale documentaire werd onderscheiden. Het succes van de in de vorige jaren te Melbourne en Sydney gehouden filmfestivals heeft thans geleid tot het organiseren van een grote jaarlijkse reeks van manifesta ties, welke onder de naam van Australisch Film festival, een zo ruim mogelijke voorlichting wil geven inzake de nieuwste en meest op de voorgrond tredende voortbrengselen van de filmkunst. Ten einde dit te verwezenlijken zullen alle filmfestivals en andere manifestaties van deze aard in Melbourne, Sydney, Canberra en mogelijk andere hoofdsteden van landen, die tot het Australische Gemenebest behoren worden gecoördineerd, zodat zij ongeveer op dezelfde tijd zullen worden gehouden. Naar buiten zal het Australische Filmfestival als de coördinerende centrale instantie optreden ten einde pro ducenten en distributeurs in het binnen- en buitenland onnodige kosten en moeite met betrekking tot de onder scheiden plaatselijke festivals te besparen. Bovendien wordt op deze wijze voor de deelnemende films een maxi mum aan publiciteit middels pers, radio en tele visie door het gehele Gemenebest heen verkregen en niet op de laatste plaats is er het voordeel, dat algemene normen van vertoning kunnen worden vastgesteld, zodat alles samen genomen deze ontwikkeling er toe zou kunnen leiden, dat het Australische Filmfestival uitgroeit tot het grootste internationale filmfestival ter wereld, dat niet het karakter van een competitie heeft. De Internationale Federatie van Verenigingen van Film producenten heeft aan deze nationale manifestatie haar goedkeuring gehecht. Het centrum zal het M e 1 b o u r n e Film Festival zijn met festivals in de hoofdsteden Adelaide, Canberra, Sydney en mogelijk andere hoofdsteden, welke manifestaties plaats zullen vinden in de maanden Mei-Juni aanstaande. In aanmerking komen alle ontspannings- en documen taire films, welke na 1 Januari 1956 zijn uitgebracht, uitgezonderd de films welke reeds in Australië werden vertoond. De films kunnen zowel door de producent en de distributeur als door de sponsor worden ingezonden, waar bij het aantal in te zenden films onbeperkt is. Zowel ont spannings- als documentaire films kunnen ook in het 16 mm formaat worden ingezonden. ledere op het festival vertoonde film zal een bewijs van deelneming ontvangen. Er zullen geen prijzen worden toegekend, met uitzondering van de Australische films, die deelnemen aan een landelijke, voor 1959 uitgeschreven, competitie. Alle films moeten franco verzonden worden; de kosten van opslag, verzekering enz. zowel als retourvracht zullen door het festival worden gedragen. Meer dan ooit tevoren zal de Berlinale dit jaar in het teken van de internationale belangstelling staan. De IXe Internationale Filmfestspiele, die van 26 Juni tot 7 Juli plaats zullen vinden, worden georganiseerd onder aegide van de Regering der Westduitse Bondsrepubliek, de Senaat van Berlijn en de Spitzenorganisation der deutschen Film wirtschaft (SPIO). Het doel van deze jaarlijkse manifesta tie is op de eerste plaats om voor een internationaal forum getuigenis af te leggen van de verdere ontwikkeling der filmkunst in de onderscheiden landen en om daarnaast vooral het contact te bevorderen tussen de leidinggevende persoonlijkheden van de internationale filmwereld, een 12

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1959 | | pagina 14