De zaalvloer straaltje wordt geworpen op het gedeelte van de film buiten de perforatie. Zodra nu een van de opgeplakte metaalbandjes passeert wordt daardoor het licht onder een bepaalde hoek gereflecteerd en door een fotocel op gevangen, die via een kleine versterker zorgt voor de eerstvolgende schakelmanipulatie. De schakelstrookjes zijn voorzien van een zodanig kleef middel, dal zij steeds gemakkelijk van de film te verwijderen zijn. Al met al is hier sprake van een zeer geperfectionneerde apparatuur, die dan ook niet goedkoop is. Ons weiden prijzen genoemd van circa 9000,—, nog afgezien van de montagekosten. Niettemin openen de verschillende mogelijkheden tot gehele of gedeeltelijke automatisering van de cabine installatie voor de toekomst interessante perspectieven, waarmede onder andere de technische perfectie van de voorstellingen nog aanmerkelijk kan worden opgevoerd, Zodra wij beschikken over voldoende gegevens omtrent de practische ervaringen, die met dergelijke automaten zijn opgedaan, zullen wij zeker niet nalaten daaraan in deze rubriek de nodige aandacht te schenken. In het Duitse blad „Bauer Filmpost" van December van liet vorig jaar troffen wij een interessante publicatie aan over de verschillende mogelijkheden, benevens de voor- en nadelen bij het oplopend maken van een zaal- vloer. Aan deze publicatie ontlenen wij het volgende. Bij het ontwerpen van een bioscoop moeten naast de algemene bouwtechnische overwegingen van de architect een aantal pricipiële eisen in aanmerking worden ge nomen, die enkel en alleen door de techniek van de film projectie worden bepaald. ^^^^^^^■^'■^■-■^.■,--.-. ■■-.-':'wa^0. De schakelstrookjes (metaalfolie) zijn zeer klein en worden alleen aan de buitenzijde van de perforatierand aangebracht De schakelkast van de projectie-automaat: Euromat. (eigen foto) Een van de belangrijkste van deze eisen heeft betrek king op een goed zicht vanaf alle plaatsen op het ge hele beeld zowel in de hoogte als in de breedte. De vorm van de zaalvloer bepaalt voor een belangrijk deel, of aan deze gebiedende eis kan worden voldaan. Voor het verloop van zaalvloeren zijn allerlei regels gesteld, die men kan vastleggen in zogenaamde vloer- doorsneden (zie figuur). Wanneer men nu het verloop van de vloeren in ver schillende grote bioscopen gaat vergelijken, dan komt men tot de ontdekking, dat daarin nogal wat verschil bestaat, hetgeen ook de reden is, dat de wijze, waarop men het beeld in de diverse theaters kan waarnemen, zeer verschillend is. Enige jaren geleden waren constructies met een zo genaamde holle zaalvloer zeer in zwang. Bij deze bouw- wijze liep de zaalvloer vanaf het projectiescherm eerst enigermate omlaag (kuilvorm) om daarna op ongeveer i /3 van de zaallengte naar achter toe geleidelijk te gaan stijgen (zie figuur 1). Het voordeel van dergelijke con structies was, dat men de bouwhoogte tot een minimum kon beperken, terwijl verder het gezicht van het balcon af verbeterd werd, omdat de onderkant van het beeld hoger kon worden gehouden dan bij andere bouw methoden. Voor het brede CinemaScope-beeld zoals dat thans algemeen gebruikelijk is, wordt deze vloervorm even- 21

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1959 | | pagina 23