De zaalvloer
straaltje wordt geworpen op het gedeelte van de film
buiten de perforatie. Zodra nu een van de opgeplakte
metaalbandjes passeert wordt daardoor het licht onder
een bepaalde hoek gereflecteerd en door een fotocel op
gevangen, die via een kleine versterker zorgt voor de
eerstvolgende schakelmanipulatie. De schakelstrookjes
zijn voorzien van een zodanig kleef middel, dal zij steeds
gemakkelijk van de film te verwijderen zijn.
Al met al is hier sprake van een zeer geperfectionneerde
apparatuur, die dan ook niet goedkoop is. Ons weiden
prijzen genoemd van circa 9000,—, nog afgezien van
de montagekosten.
Niettemin openen de verschillende mogelijkheden tot
gehele of gedeeltelijke automatisering van de cabine
installatie voor de toekomst interessante perspectieven,
waarmede onder andere de technische perfectie van de
voorstellingen nog aanmerkelijk kan worden opgevoerd,
Zodra wij beschikken over voldoende gegevens omtrent de
practische ervaringen, die met dergelijke automaten zijn
opgedaan, zullen wij zeker niet nalaten daaraan in deze
rubriek de nodige aandacht te schenken.
In het Duitse blad „Bauer Filmpost" van December
van liet vorig jaar troffen wij een interessante publicatie
aan over de verschillende mogelijkheden, benevens de
voor- en nadelen bij het oplopend maken van een zaal-
vloer. Aan deze publicatie ontlenen wij het volgende.
Bij het ontwerpen van een bioscoop moeten naast de
algemene bouwtechnische overwegingen van de architect
een aantal pricipiële eisen in aanmerking worden ge
nomen, die enkel en alleen door de techniek van de film
projectie worden bepaald.
^^^^^^^■^'■^■-■^.■,--.-. ■■-.-':'wa^0.
De schakelstrookjes (metaalfolie) zijn zeer klein en worden alleen
aan de buitenzijde van de perforatierand aangebracht
De schakelkast van de projectie-automaat: Euromat. (eigen foto)
Een van de belangrijkste van deze eisen heeft betrek
king op een goed zicht vanaf alle plaatsen op het ge
hele beeld zowel in de hoogte als in de breedte. De vorm
van de zaalvloer bepaalt voor een belangrijk deel, of aan
deze gebiedende eis kan worden voldaan.
Voor het verloop van zaalvloeren zijn allerlei regels
gesteld, die men kan vastleggen in zogenaamde vloer-
doorsneden (zie figuur).
Wanneer men nu het verloop van de vloeren in ver
schillende grote bioscopen gaat vergelijken, dan komt
men tot de ontdekking, dat daarin nogal wat verschil
bestaat, hetgeen ook de reden is, dat de wijze, waarop
men het beeld in de diverse theaters kan waarnemen, zeer
verschillend is.
Enige jaren geleden waren constructies met een zo
genaamde holle zaalvloer zeer in zwang. Bij deze bouw-
wijze liep de zaalvloer vanaf het projectiescherm eerst
enigermate omlaag (kuilvorm) om daarna op ongeveer
i /3 van de zaallengte naar achter toe geleidelijk te gaan
stijgen (zie figuur 1). Het voordeel van dergelijke con
structies was, dat men de bouwhoogte tot een minimum
kon beperken, terwijl verder het gezicht van het balcon
af verbeterd werd, omdat de onderkant van het beeld
hoger kon worden gehouden dan bij andere bouw
methoden.
Voor het brede CinemaScope-beeld zoals dat thans
algemeen gebruikelijk is, wordt deze vloervorm even-
21