Centralisatie en combinatie van film laboratoria in Nederland Op 28 April werd in Hilversum wegens ziekte van de burgemeester, door de loco-burgemeester Mr. F. C. Vorst man het centrale filmlaboratorium „Cinecentrum" offi cieel in gebruik gesteld. Het betreft hier een combinatie waarin samenwerken de N.V. Multifilm, de N.V. Poly goon, de N.V. Profilti en de N.V. Interfilm, met dien verstande, dat deze ondernemingen zonder hun indivi duele zelfstandigheid prijs te geven, hun technische appa ratuur en mankracht in een centraal laboratorium hebben samengebundeld, teneinde daardoor de mogelijk heid te hebben om te geraken tot een zeer moderne en volledige outillage, waarmede op internationaal niveau geconcurreerd kan worden. Wij kunnen niet anders zeggen dan dat men voor wat deze outillage betreft geheel en al in deze opzet is ge slaagd. Een en ander heeft evenwel, ondanks het feit dat de technische apparatuur van de participanten beschik baar kwam, toch nog een investering van enige millioenen geverd, waarin dan natuurlijk mede zijn begrepen de verwervings- en inrichtingskosten van de noodzakelijke gebouwen en terreinen. Op het gebied van de filmfabricage heeft men nu de beschikking over: a) drie geluidsstudio's, die onder andere te gebruiken zijn voor nasynchronisatiedoeleinden; b) Iwee afdelingen voor de voorbereiding van nasynchro- nisatie c) negen montageruimten voor beeld- en/of geluidsmon tage zowel op 35 als op 16 mm formaat; d) vier projectieruimten met centrale projectiecabine; e) de meest uitgebreide apparatuur voor geluidsopnamen zowel op fotografisch als op magnetisch materiaal; f) volledige, grotendeels geautomatiseerde, laboratoria voor het ontwikkelen respectievelijk copiëren van 35 en/of 16 mm zwart/wit of kleurenfilms en omkeer- films: 12 Ontwik keiafdeling voor zwart/wit films. Op de achtergrond de droogkusten van de continu lopende ont wikkeimachines. Op dv voorgrond de ap paratuur voor circu- latietemperering en verversing van de ont- wikkclbaden. g) een laboratorium voor de controle op materiaal, che mische baden e.d.; h) afdelingen (voor het maken van de zogenaamde on dertitels in films; i) een volledig uitgeruste trucage-afdeling; j) een eigen onderhouds- en revisiewerkplaats voor ca mera's en filmbewerkingsmachines zomede een bouw en reparatiewerkplaats voor electronische apparatuur; k) een veelzijdig lampenpark voor filmopnamedoelein den. Het behoeft na deze opsomming geen verwondering meer te wekken, dat de personeelsbezetting van Cinecen trum en haar oprichters maar liefst circa 300 personen omvat, hetgeen, althans naar Nederlandse maatstaven, op filmfabricagegebied duidt op een zeer groot bedrijf. Deze grpotte wordt nog duidelijker onderstreept, indien men weet, dat het gehele bedrijf met inbegrip van de kan toren van de oprichtende bedrijven een terrein beslaat van bijna iy2 hectare (zie luchtfoto op de omslag van deze editie) met een nuttig vloeroppervlak van circa 5000 m2. De omvang van het bedrijf is overigens wel recht evenredig met zijn capaciteit. De laboratoria zijn in staal niet minder dan 4500 m 35 mm zwart/wit film per uur te verwerken; 2500 m 16 mm film per uur; 2000 m om keerfilm per uur en 1000 m kleurenfilm per uur, het geen zeer veel is. Daarenboven kunnen twee hoofdfilms per dag van voettitels worden voorzien en kunnen gelijk tijdig nog allerlei werkzaamheden op geluids- en mon lagetechnisch terrein worden verricht. Met inbegrip van de omvangrijke journaalwerkzaam- heden wordt reeds thans ruim 100.000 m filmmateriaal per week verwerkt, hetgeen dus neerkomt op circa 6 millioen meter per jaar! Na deze opsomming van feitelijkheden thans nog een aantal bijzonderheden over de inrichting der verschil lende afdelingen. De geluidstudios zijn alle ingericht met magnetische opname- en afspeelapparatuur, hoewel er desgewenst na tuurlijk ook optisch geluid kan worden gereproduceerd. Zij zijn voorzien van moderne mengtafels, waarvan er één gedeeltelijk op de hierbij afgedrukte foto te zien is. Met behulp van deze „centrale" kan men het geluid van vier verschillende geluidsbronnen (microfoon, magnetische en/of optische weergave-apparatuur) tot één klankbeeld mengen en op een of meer magneetbanden vastleggen. De hier toegepaste recorders zijn niet te vergelijken met de bekende bandrecorders die onder andere in bioscopen voor pauzemuziek worden gebruikt, behalve misschien voor wat het principe van de werking betreft. De professionele recorders moeten namelijk aan de aller hoogste eisen van kwaliteit en nauwkeurigheid voldoen en het zijn daardoor gewoonlijk bijzonder robuuste en gecompliceerde instrumenten geworden. In vorenbedoelde foto is op de achtergrond een gedeelte van een middel groot exemplaar met verticale bandopstelling te zien. Ook de band zelf wijkt van de bekende „bandjes" af. Deze is namelijk 16, 171^ of 35 mm breed en voorzien van perforatiegaatjes evenals films. Vandaar de naam per- fotape. Door dit systeem kan een absolute synchroniteit worden bereikt en is „slip" uitgesloten. Men beschikt over apparatuur om het al of niet gemengde, op perfo- tape vastgelegde geluid over te schrijven op film (op tisch) en wel naar verkiezing volgens het intensiteits- of volgens (het amplitudesysteem. Ook overschrijving van 35 op 16 mm film of omgekeerd is natuurlijk mogelijk. Dit werk geschiedt in de zogenaamde transcriptie-afde ling alwaar de diverse machines via schakeltafels in ge luidscabines op afstand „bestuurd" worden. Een bijzonderheid, die de instelling van dit moderne bedrijf typeert, is dat men allerlei onderdelen van de benodigde apparatuur zo nodig zelf kan maken, waartoe een goed geoutilleerde werkplaats aanwezig is. Zelfs de kasten, waarin de diverse recorders e.d. zijn ondergebracht, maakt men zelf volgens het bekende bouwdoosprincipe, waarbij men met behulp van allerlei standaard hulpstuk ken op vrij eenvoudige wijze kasten „op maat" kan ver vaardigen, welke in niets van fabrieksproducten zijn te onderscheiden. Ook de gecompliceerde versterker- en regel- apparatuur wordt voor zo ver nodig in eigen beheer ont worpen en gebouwd. Bij synchronisatiewerkzaamheden is een nauwkeurige gelijkloop van de verschillende apparaten vanzelfspre kend een eerste vereiste en men beschikt dan ook over voedingsinstallaties, waarop in de onderscheiden bedrijfs ruimten naar behoefte apparaten aangesloten kunnen worden, die synchroon moeten aanlopen. Is dit eenmaal gebeurd, dan volgt automatisch overschakeling op de net spanning, waarbij er uiteraard voor wordt gezorgd, dat de diverse apparaten ook „in de pas" blijven. Het zou te ver voeren om hier te gaan opsommen wat er nog meer aan ingenieuze apparatuur in deze geluids studio's aanwezig is. Volstaan zij daarom met de opmer king, dat ook over een nagalminstallatie wordt beschikt, waarmede in alle studio's echo-effecten opgeroepen kun nen worden. Men kan aldus in een betrekkelijk kleine kamer onder andere geluiden registreren, die qua klank- Kopieermachines voor verkleining van 35 mm op 16 mm for maat of voor vergro ting van 16 mm op 35 mm formaat. CINECENTRUM

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1959 | | pagina 14