indruk afkomstig schijnen te zijn uit zeer grote ruimten. De projectiecabine, die is „aangesloten" op vier pro jectieruimten, kan als een voor deze rubriek bekend ter rein worden verondersteld. Wij willen echter niet nalaten te vermelden, dat men toch wel vreemd staat te kijken wanneer men bij het betreden van zulk een cabine wordt geconfronteerd met vier 35 en evenzovele 16 mm projec toren, waarvan er vier in gebruik zijn met vier verschil lende films of filmfragmenten; met allerlei in de bio- scopie onbekende hulpinstrumenten en met een onvoor stelbare hoeveelheid aansluitmogelijkheden voor allerlei doeleinden. Het is begrijpelijk, dat deze projectieruimten vrijwel constant in gebruik zijn, omdat steeds controles moeten plaats vinden van werkkopieën van te kopiëren materiaal, van af te leveren kopieën, van montages, van titels, van synchronisaties, van kleurenkopieën enz. enz. De negen montagekamers zijn alle voorzien van een of meer montagetafels voor beeld en/of geluidsmontage. Men kan hier de scènes van een film voor montage-, syn chronisatie of trucagedoeleinden stuk voor stuk bekijken, respectievelijk afluisteren, en men kan er nog ettelijke andere werkzaamheden mee verrichten, die alle ten doel hebben de tenslotte af te leveren vertoningsgerede kopie een zo gaaf mogelijk geheel te doen zijn. Wanneer wij dan tenslotte in de grote laboratoria te recht komen, waar de witte jassen ook voor de bezoekers tot de standaarduitrusting behoren en waar door een air conditioning systeem de temperatuur en de vochtigheids graad zorgvuldig op een constante waarde worden ge houden, terwijl alles is gedaan om de grootste vijand van de film, het stof, te weren, dan is het of men in een ge heimzinnige wereld is aangeland, waar de werkzaamheden voor een deel in het duister of onder een zwak rood licht uitgevoerd moeten worden. De hypermoderne ontwikkelmachines met hun lange rijen baden van verschillende samenstelling staan in series opgesteld en eindigen steeds met de bekende, gro tendeels uit glas bestaande, droogkasten, waarin men de honderden meters negatieve of positieve film langzaam het einde van het fabricageproces ziet naderen. Vooral bij de productie van kleurenkopieën ziet men in deze droogkasten het beeld als het ware „tot stand komen". De beelden hebben namelijk aan het begin van hun loop door de droogruimte wegens de vochtigheidsgraad nog de typische egale paarse en bruingele kleur. Naarmate het droogproces vordert komen echter de werkelijke kleuren (combinaties) tevoorschijn. De hierbij opgenomen foto geeft een beeld van de zwart/wit ontwikkelafdeling. Op de achtergrond zijn drie droogkasten te zien en op de voorgrond ziet men de apparatuur voor de circulatie van de chemische vloei stoffen door de verschillende baden, die tijdens de aan voer nauwkeurig op de vereiste temperatuur worden ge bracht. De installatie is bovendien uitgerust met wat men zou kunnen noemen een electronisch geheugen, dat er voor zorgt dat elk van de baden op tijd de nodige verse chemicaliën krijgt toegevoerd. Dit wordt bereikt doordat voor elke 100 m film, die door de ontwikkelmachine loopt een impuls wordt afgegeven, welke het geheugen registreert, bij elkaar optelt en zodanig verdeelt, dat ieder bad, nadat een bepaalde metrage is gepasseerd automa tisch van de nodige verse ontwikkel-, fixeer- of andere vloeistof wordt voorzien. Bij de kleurenfilmontwikkeling is de gang van zaken belangrijk gecompliceerder, aangezien daar veel meer ba den toegepast moeten worden. Aan dit onderwerp werd in het Mei-nummer van 1956 reeds een uitvoerige beschou wing gewijd, zodat wij daarnaar mogen verwijzen. Het zal zeker geen nadere verklaring behoeven, dat het van het grootste belang is, dat de samenstelling van de diverse baden en van het gebruikte materiaal (emulsie) voortdurend en zeer grondig wordt gecontroleerd, aange zien speciaal bij de behandeling van het negatieve mate riaal de kleinste onregelmatigheid tot onherstelbare Kopieerkamer voor 35 mm journaal films. Een aantal speciale, zeer snelle, kopieermachi nes voor de vermenig vuldiging van de jour naals.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1959 | | pagina 15