Een der synchroni
satie studio s. Op de
voorgrond de com
mentator. Achter de
dubbele ruit de op-
nametechnicus aan
de mengtafel. Het ge
luid wordt op geper
foreerde magneetfilms
opgenomen.
schade zou leiden. Voor dit doel staat een speciaal con-
trölelaboratorium ten dienste.
Wanneer eenmaal de negatieven van bijvoorbeeld het
journaal beschikbaar zijn, dan gaan deze na montage
naar de kopiëerafdeling alwaar via speciale, zeer snelle,
kopieermachines (continu-printers) niet minder dan ca.
6000 m positieve journaalfilm per uur gedrukt kan wor
den. De journaalproductie is echter allerminst zo een
voudig als uit deze regels zou kunnen worden opgemaakt
en het lijkt ons daarom juist om daaraan in dit kader
wat meer aandacht te schenken, temeer waar de wekelijk
se journaals voor het merendeel van onze lezers een be
kend begrip vormen.
De te maken journaalopnamen worden zo nauwkeurig
mogelijk tevoren gepland, waarbij natuurlijk steeds reke
ning moet worden gehouden met plotselinge eventuali
teiten die voor opneming in het journaal in aanmerking
komen.
Wanneer eenmaal de negatieven van de gewenste opna
men binnen zijn, worden deze ontwikkeld en wordt per
opname een zogenaamde werkcopie gemaakt waarvoor
dus de ontwikkel- en afdrukmachines in bedrijf komen.
Deze werkcopie wordt vervolgens geprojecteerd en men
beoordeelt welke gedeelten daarvan voor het journaal
gebruikt zullen worden. De volgende stap is de montage
van de gekozen gedeelten, waarbij dus de montageruim
ten in werking komen. Er vindt vervolgens weer projec
tie en beoordeling plaats van de aldus samengestelde
en reeds bekorte opname waarbij voortdurend rekening
moet worden gehouden met de beschikbare totale jour
naallengte van circa 250 m en met het aantal en de
importantie van de te verwerken onderwerpen. Het kan
aldus gebeuren, dat wegens de noodzakelijke lengte
van sommige onderwerpen, andere reeds gemonteerde
opnamen bekort moeten worden om de totaallengte
van het journaal niet teveel te overschrijden. In derge
lijke gevallen moet hermontage plaats vinden. Is tenslotte
een onderwerp in de gewenste samenstelling gereed ge
komen, hetgeen met het oog op het voorafgaande niet
zelden een tijdrovende en gecompliceerde aangelegen
heid is, dan wordt beoordeeld welk commentaar daarbij
nodig is, welk deel van de eventueel ter plaatse vastge
legde geluiden gebezigd zal worden, of er geluidsef
fecten, respectievelijk bij sommige journaals tussen
teksten gemaakt moeten worden en of er nog andere spe
ciale bewerkingen nodig zijn. Voor al deze werkzaamhe
den komt een groot deel van de hierboven opgesomde
studio's en laboratoria in werking en verder is het bij
het journaaiwerk bijna steeds een vechten tegen de tijd.
Wanneer uiteindelijk de diverse geluiden op de magneet
band tot een lopend geheel zijn verenigd, vindt over
schrijving op negatief filmmateriaal plaats en wordt de
negatieve geluidsband na ontwikkeling „gelijk-
gelegd" met het naar de werkkopie gemonteerde beeld
negatief. Er wordt dan een eerste complete beeld/geluid
kopie gemaakt om het eindresultaat te kunnen beoordelen.
Na eventuele correcties kunnen dan tenslotte de snelle
copiëermachines, die hierbij zijn afgebeeld, met hun werk
beginnen. In deze machines worden de negatieve beeld
en geluidsfilm met grote snelheid afgedrukt op het posi
tieve filmmateriaal, dat na de reeds besproken ontwik-
keimachines te zijn gepasseerd de uiteindelijke theater
kopieën oplevert.
Het valt te begrijpen, dat al deze werkzaamheden niet
op één dag uitgevoerd kunnen worden en met de voor
bereiding en verdere afwerking der onderwerpen wordt
dan ook zo vroeg mogelijk in de desbetreffende week be
gonnen, ten einde de journaals op Donderdag verzend
klaar te kunnen hebben. Doet zich bijvoorbeeld op een
Donderdag nog een bijzonderheid voor, die ter wille van
de actualiteit in het journaal van de betrokken week
moet komen, dan wordt dit onderwerp afzonderlijk en zo
snel mogelijk afgewerkt teneinde tijdige aflevering
d.w.z. vóór of op Vrijdag te kunnen waarborgen.
15