Gevel Cabine Stoelenplan verzekert comfort de voor het creëren van een lichtkoof, welke gelijkmatig horizontaal gericht licht kan uitzenden ter verkrijging van een rustige plafondverlichting. Met recht kan men zeggen, dat hier de verlichting en de decoraties van het gebouw reciprok op elkaar afgestemd zijn. Door de wisselwerking tussen verlichting en beschildering heeft men getracht de vormgeving van het gebouw te doen wegvallen voor het menselijk oog en hel begrip ruimtelijke dimensionering zijn aangebracht, zodat ook hier bij deze grote mensen geen klachten meer zullen optreden van te lang in een hinderlijke houding verkeerd te hebben. Wij kunnen daar om slechts zeggen, dat de heren J. en F. Biemans met deze visie van plaatsvorming een meer of min baanbrekend werk hebben verricht in de geschiedenis van de bioscoop stoel zelf. Achteraf blijkt, dat het zogenaamde verlies, dat men door wal minder stoelen in de opzet van de exploi- DOOCSNEDE A-A meer te vervangen door ruimtelijke sfeer. Ten deze werd hierbij assistentie verleend door de binnenhuis-architecten Jan en Juan Gidding te Schiedam, waarvoor een extra woord van waardering hier zeer zeker op zijn plaats is. Voor wat de voorgevel betreft, hier moest tussen twee gebouwen uit het eerste deel van de negentiende eeuw een attractief front gemaakt worden voor de bioscoop. Er is naar gestreefd dit front zo onopvallend mogelijk te laten staan in de rij der oudere geburen. Hoofdzaak is, dat men des avonds lichtattraktief de aandacht op de bioscoop kan vestigen. Ten dien einde is de voorgevel zo rustig moge lijk gehouden en men heeft hem daarom zo weinig moge lijk zware afmetingen in de onderdelen willen geven. In beginsel is het gehele front met de daar achter gelegen deurpui gemaakt van staalconstructie. De fraaie bronzen deurpuien van de hoofdingang werden geleverd door „Staalbouw Weert" te Weert. talie lijdt, weer wordt opgeheven door de trek naar de bioscoop zodra het verblijf met goede sfeer als zodanig gunstig op de bezoekers heeft ingewerkt. In dit theater zijn slechts drie rangen (zaal, loge en balkon) met een in drie kleuren uitgevoerde stoelbekle- ding, te weten strogeel, blauw en oud rosé. De kleuren van de rangen corresponderen met die van de entree- kaarten, wat begrijpelijkerwijs vele voordelen biedt. De cabineverdieping is boven de hal gelegen en is zo wel van buiten als van binnen bereikbaar. In deze moder ne cabine zijn twee Philips projektoren 56 opgesteld voor al Ie projectiesystemen. Het is wellicht interessant te weten, dat dit theater aan bouwkosten, omgerekend per zitplaats, geheel inclusief grond 750,per stoel heeft gekost. Zeer opvallend is bij dit theater, dat men de zitplaatsen zo ruim mogelijk heeft genomen en men is zelfs zo ver gegaan om de onderlinge afstand der rijen op 0,92 tot 1 meter te stellen. Op deze wijze is het zittende verblijf van enige uren zo aangenaam mogelijk gemaakt, aangezien men de ledematen voldoende kan uitstrekken. Niet alleen kijkt het publiek naar de film, doch ondergaat tevens een stemmingswijziging, afhankelijk van de zit- en verblijf plaats in de bioscoop. Voorts is hier aandacht geschonken aan de lichamelijk boven de maat" gegroeide bezoekers, waarvoor ruimere zetels aan het einde der stoelenrijen De bouw van deze moderne bioscoop heeft slechts 6^/> maand in beslag genomen, zodat het Harmonie Theater op 11 December 1958 met een galavoorstelling kon wor den geopend. De bouw geschiedde door Bouwbedrijf „Kleiweg" N.V. te Rotterdam, terwijl de gehele staalconstructie werd ver vaardigd en gemonteerd door Schreuders' Machinefabriek te Fijnaart. De stoelen werden geleverd door Kamphöner G.m.b.H. te Bielefeld. INGENIEURSBUREAU VOOR BOUWWEZEN EN INDUSTRIE, VAN WIJK DE VRIESWIERENGA,

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1959 | | pagina 10