kan men zelfs met zeer prozaische dingen een boeiend werkstuk samenstellen. 'Een geheel ander, meer luchtig karakter, droeg het tweede filmpje van Brumsteede, Grand Ballet des balais, een filmgrap, die de dwaasheid van de schoon- maak-epidemie op aanstekelijke wijze in beeld bracht. Het procédé hier door Brumsteede toegepast heeft iets van de tekenfilm (de opname van talloze verschillende fazen), maar wijkt er ook sterk van af. Op het wijsje van een po pulaire schlager bewegen reële personen, door zinvolle toepassing van enkele filmtrucs, zich op volkomen iireële wijze op het doek. Als bijzonderheid kan nog worden ver meld, dat dit procédé eveneens werd toegepast door Nor- man MacLaren in „Neighbours". Brumsteede ontdekte de mogelijkheden van deze trucage echter geheel zelfstandig en verwerkte ze op zijn manier. Voor velen een oude bekende, voor anderen een ple zierige kennismaking, was het reeds bijna klassiek gewor den filmpje van de Hagenaar W. Goosen, De vreemde ontmoeting. Goosen gebruikte voor dit werkje de meest eenvoudige middelen: een trap in een fabriek, een lift, twee acteurs en wat boetseerwerk. De suggestie die echter van het geheel uitgaat is bijzonder verrassend. Aan het slot van de morgenzitting werd nog vertoond de film De vijf busten van Mariëtta, samenge steld door E. Brumsteede, W. Goosenj, J. van Hillo, H. Kroemer en S. van Vleuten. Genoemde filmers hadden ieder een deel van het kolderieke thema (vijf pas-busten als nalatenschap voor vijf teleurgestelde neven) voor hun rekening genomen. Het resultaat was een zeer geestig en origineel spel met de gegeven materie, waarin de onder linge stijlverschillen duidelijk naar voren kwamen. De heer P. van der Ham leidde telkens op ongedwon gen en heldere wijze de filmpjes in, waarbij hij de deel nemers zo nu en dan ook iets duidelijk maakte van het métier van de amateurfilmer. Het enthousiasme van de deelnemers over het gebodene was bijzonder groot. Voor velen was het een openbaring op deze wijze kennis te maken mei wat er in de wereld der Nederlandse amateursfilmers van tijd tot tijd wordt gepresteerd. Het was dan ook geenszins toevallig, dat op deze Con- tactmorgenj de meer ernstige problemen achterwege ble ven (gezien de temperatuur werd dit door de deelnemers kennelijk op prijs gesteld!). De K.F.A. had er bewust naar gestreefd haar bijdrage aan de Filmweek meer in het teken te stellen van het directe contact met deze nog weinig bekende en soms onderschatte tak van filmkunst. De bijeenkomst was een luchtig gerecht (niet in het minst door het ongedwongen optreden van de aanwezige filmers, die in de zaal hun feilloos werkende apparatuur bedien den)), dat voor het eerst tijdens een Filmweek werd voor geschoteld, maar dat al dadelijk een delicatesse bleek te zijn. Rest ons nog te vermelden dat de firma Talens uit Den Haag in de hal van het theater een zeer verzorgde en uit gebreide expositie van smalfilmapparatuur had opge steld, die voor de amateur of de toekomstige amateur een waar dorado betekende. Tijdens de pauze gedurende de morgenzitting en ook na afloop bekeken de deelnemers een en ander dan ook met grote belangstelling. Het Bestuur van de Filmweek bood de deelnemers aan de K.F.A. Contactmorgen tevens gelegenheid om de mid dagvoorstelling bij te wonen. Deze geste werd bijzonder gewaardeerd en in de stampvolle zaal kregen de toe schouwers een waardevol filmprogramma te zien. Het was rond vijf uur toen de gordijnen voor het laatst deze middag dichtschoven. De deelnemers maakten zich gereed om in de nog steeds drukkende middagwarmte huiswaarts te keren. Zowel zij als de organisatoren van deze dag mogen echter terugzien) op een geslaagde en in teressante dag, waarop een wel zeer afwisselend program ma geboden werd, dat verschillende facetten van de film kunst belichtte. De belangstelling voor deze contactdag was zeer groot.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1959 | | pagina 20