korte toelichting bij iedere film. gegeven door een der medewerkers van het Filmmuseum, de heer D. Huizinga. Op Zaterdag en Zondag werden zes voorstellingen voor het publiek gegeven, terwijl de voorstellingen van Maan dag tot en met Donderdag 's ochtends voor publiek en 's middags voor de leerlingen der middelbare scholen werden gegeven. Bovendien had het Filmmuseum een be knopte brochure laten samenstellen, waarin behalve de programma's, ook een verhandeling over de mogelijkheden van de film en een lijstje met verklaring van de meest voorkomende vaktermen was opgenomen. Deze brochure werd na iedere voorstelling aan de bezoekers uitgereikt. Bij de vertoonde films waren zowel historische docu menten, zoals een filmreportage over de Dam te Amster dam omstreeks 1900, als documentaire films van vroeger en nu, onder meer Regen" (1929) van Joris Ivens en Mannus Franken. Vieren maar!" (1958) van Herman van der Horst. „Strijd zonder einde" (1955) van Bert Haanstra en diens film ..Rembrandt, schilder van de mens" (1957) voorlichtingsfilms op het gebied van film- vorming, zoals bijvoorbeeld ..Critic and Great Expecta- tions 1949) een analyse door Jympson Harman, film criticus van het Londense „Evening News", van het mon tage- en geluidseffect in David Lean's film „Great Expec- tations". fragmenten uit ..Caroussel" (1956) van Zoltan Fabry en .,Filmschnitt" (1957). een film van Ernst Nie- derreither en Gunther Groll over de filmmontage, „Critic and the Overlanders" (1949) en analyse van Dilys Powell, filmrecensente van „The Sunday Times", van een gedeelte uit de door Harry Watt en Michael Balcon gemaakte film „The Overlanders", en films over kunst als bijvoorbeeld „Guernica" (1949). een film van Alain Resnais over Picasso's beroemde schilderij. Voorts fragmenten uit klas sieke films als „Potemkin" en „Das Kabinett des Dr. Caligari". maar ook fragmenten filmkunst uit moderne speelfilms en tenslotte was ook aan het experiment een plaats ingeruimd. Zo werden in alle programma's films van Norman McLaren, Len Lye of Hans Richter opge nomen: van eerstgenoemde onder meer ..Neighbours" (1952), „Pen - Point - Percussion" (1951), „Dots-Loops" (1948), „Hen Hoy" (1942), „Fiddle de dee" (1947) en ..Be gone dull care" (1949) van Len Lye ..Trade Tattoo" (1937), „Color Box" (1935) en ..Germany calling" (1942) en Hans Richter's ..Vormittagsspuck" (1928). Het is wel duidelijk gebleken, dat de opzet van het Ne derlands Filmmuseum om tijdens de Filmweek Arnhem een groter publiek beter vertrouwd te maken met de vele aspecten en mogelijkheden van de film. in brede kring gewaardeerd is. Ondanks de ware hittegolf, die zeker velen heeft weg gehouden, was. na een wat aarzelend begin, de aula van het Gemeentemuseum, die plaats biedt aan een kleine honderd personen, toch meestal voor de helft gevuld. En in de middagvoorstellingen, voor de schooljeugd, was bij na voortdurend het grootste gedeelte van de plaatsen bezet. Bovendien waren de begeleidende leerkrachten van mening, dat het bezoek nog groter geweest zou zijn, wan neer het niet juist de tijd van overgangs- en eindexamens was geweest. Aan de andere kant waren er vele bezoekers, die, na kennismaking met het eerste programma, regelmatig terug keerden om ook de andere vertoningen te kunnen zien. Het gebeurde meermalen, dat een hartelijk applaus aan het einde van een voorstelling, getuigde van de grote waardering. En dat de meeste bezoekers niet zomaar bin nenwandelden, maar wel degelijk een gerichte belangstel ling hadden, bleek duidelijk uit de serieuze vragen en opmerkingen na iedere voorstelling. Sommigen waren zelfs zó enthousiast, dat zij zelfs al tijdens de mondelinge toelichting op de films wilden gaan debatteren. Daartoe ontbrak echter helaas de tijd. Concluderend geloven wij wel te mogen zeggen, dat deze manifestatie van het Nederlands Filmmuseum een be langrijk en geslaagd experiment is geweest, dat bij voor komende gelegenheden zeker herhaald dient te worden. Overzicht van de aula van het Gemeentemuseum tijdens de rede waarmede de heer J. de Vaal, Directeur van het Nederlands Film museum, de serie voorstellingen opende, welke daar gedurende de Filmweek onder het motto: „Zestig minuten films, z i e n" werd gegeven. 32

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1959 | | pagina 30