korte toelichting bij iedere film. gegeven door een der
medewerkers van het Filmmuseum, de heer D. Huizinga.
Op Zaterdag en Zondag werden zes voorstellingen voor
het publiek gegeven, terwijl de voorstellingen van Maan
dag tot en met Donderdag 's ochtends voor publiek en
's middags voor de leerlingen der middelbare scholen
werden gegeven. Bovendien had het Filmmuseum een be
knopte brochure laten samenstellen, waarin behalve de
programma's, ook een verhandeling over de mogelijkheden
van de film en een lijstje met verklaring van de meest
voorkomende vaktermen was opgenomen. Deze brochure
werd na iedere voorstelling aan de bezoekers uitgereikt.
Bij de vertoonde films waren zowel historische docu
menten, zoals een filmreportage over de Dam te Amster
dam omstreeks 1900, als documentaire films van vroeger
en nu, onder meer Regen" (1929) van Joris Ivens en
Mannus Franken. Vieren maar!" (1958) van Herman
van der Horst. „Strijd zonder einde" (1955) van Bert
Haanstra en diens film ..Rembrandt, schilder van de
mens" (1957) voorlichtingsfilms op het gebied van film-
vorming, zoals bijvoorbeeld ..Critic and Great Expecta-
tions 1949) een analyse door Jympson Harman, film
criticus van het Londense „Evening News", van het mon
tage- en geluidseffect in David Lean's film „Great Expec-
tations". fragmenten uit ..Caroussel" (1956) van Zoltan
Fabry en .,Filmschnitt" (1957). een film van Ernst Nie-
derreither en Gunther Groll over de filmmontage, „Critic
and the Overlanders" (1949) en analyse van Dilys Powell,
filmrecensente van „The Sunday Times", van een gedeelte
uit de door Harry Watt en Michael Balcon gemaakte film
„The Overlanders", en films over kunst als bijvoorbeeld
„Guernica" (1949). een film van Alain Resnais over
Picasso's beroemde schilderij. Voorts fragmenten uit klas
sieke films als „Potemkin" en „Das Kabinett des Dr.
Caligari". maar ook fragmenten filmkunst uit moderne
speelfilms en tenslotte was ook aan het experiment een
plaats ingeruimd. Zo werden in alle programma's films
van Norman McLaren, Len Lye of Hans Richter opge
nomen: van eerstgenoemde onder meer ..Neighbours"
(1952), „Pen - Point - Percussion" (1951), „Dots-Loops"
(1948), „Hen Hoy" (1942), „Fiddle de dee" (1947) en
..Be gone dull care" (1949) van Len Lye ..Trade Tattoo"
(1937), „Color Box" (1935) en ..Germany calling"
(1942) en Hans Richter's ..Vormittagsspuck" (1928).
Het is wel duidelijk gebleken, dat de opzet van het Ne
derlands Filmmuseum om tijdens de Filmweek Arnhem
een groter publiek beter vertrouwd te maken met de vele
aspecten en mogelijkheden van de film. in brede kring
gewaardeerd is.
Ondanks de ware hittegolf, die zeker velen heeft weg
gehouden, was. na een wat aarzelend begin, de aula van
het Gemeentemuseum, die plaats biedt aan een kleine
honderd personen, toch meestal voor de helft gevuld. En
in de middagvoorstellingen, voor de schooljeugd, was bij
na voortdurend het grootste gedeelte van de plaatsen
bezet. Bovendien waren de begeleidende leerkrachten van
mening, dat het bezoek nog groter geweest zou zijn, wan
neer het niet juist de tijd van overgangs- en eindexamens
was geweest.
Aan de andere kant waren er vele bezoekers, die, na
kennismaking met het eerste programma, regelmatig terug
keerden om ook de andere vertoningen te kunnen zien.
Het gebeurde meermalen, dat een hartelijk applaus aan
het einde van een voorstelling, getuigde van de grote
waardering. En dat de meeste bezoekers niet zomaar bin
nenwandelden, maar wel degelijk een gerichte belangstel
ling hadden, bleek duidelijk uit de serieuze vragen en
opmerkingen na iedere voorstelling. Sommigen waren
zelfs zó enthousiast, dat zij zelfs al tijdens de mondelinge
toelichting op de films wilden gaan debatteren. Daartoe
ontbrak echter helaas de tijd.
Concluderend geloven wij wel te mogen zeggen, dat
deze manifestatie van het Nederlands Filmmuseum een be
langrijk en geslaagd experiment is geweest, dat bij voor
komende gelegenheden zeker herhaald dient te worden.
Overzicht van de aula van het Gemeentemuseum tijdens de rede waarmede de heer J. de Vaal, Directeur van het Nederlands Film
museum, de serie voorstellingen opende, welke daar gedurende de Filmweek onder het motto: „Zestig minuten films, z i e n" werd gegeven.
32