Vier jaar geleden vond hier ook de Filmweek plaats; „Theater" is hier gestart en een uitstekende loopbaan be gonnen. Dat kan alleen, wanneer er inderdaad een ach tergrond aanwezig is en ik zou op dit moment nog eens willen beklemtonen, nog eens willen herhalen, wat ik ook destijds in de Schouwburg hier in Arnhem heb gezegd, dat het het eigen initiatief, het eigen culturele leven moet zijn, dat de spreiding pas tot leven en werkelijk tot vruchtbaarheid kan brengen. Ik ben bijzonder erkentelijk aan de organisatoren van deze Filmweek en ook aan allen in Arnhem, die hier de Kunst zulk een goed hart toedragen. Als het waar is dat de Kunst niet het brood, maar de wijn des levens is. dan zou men zich kunnen afvragen, waar nu eigenlijk, in welke soort wijn, deze bewegende, deze dynamische kunst, die de film is, thuis hoort. En dan geloof ik dat men als antwoord zou kunnen geven, dat dat de fonkelende sprankelende champagne moet zijn. Dames en heren, U zult begrijpen dat op een departe ment dit geestrijke vocht dat champagne heet, niet aan wezig is; ik kan dus geen toast uitbrengen op de organi satoren, op deze Filmweek. Maar wat ik wel kan doen, dat is met mijn woord U succes toewensen. U zult het met dat woord moeten doen, maar U weet dat woord geladen door een geest van erkentelijkheid voor diegenen, die hier de Kunst minnen in Arnhem, voor diegenen die deze week hebben georganiseerd, ook voor het Gemeentebestuur van Arnhem en met de wen)s dat deze Filmweek moge beantwoorden aan de wensen van al deze organisatoren en bevorderaars van de schone kunst ver klaar ik de Internationale Filmweek Arnhem 1959 geo pend". Deze openingstoespraak van de Minister werd met een hartelijk applaus onderstreept, waarna het gordijn weder om openging voor de vertoning van Polygoon-Profilti's Nederlands Nieuws", gevolgd door de kleurenfilm tus senspel bij kaarslicht", eeni film van Charles Huguenot van der Linden over het werk van de poppenspeler Harry van Tussenbroek. Evenals te Cannes bij het verwende in ternationale festivalpubliek vond deze voortreffelijke do cumentaire (distributie: N.V. City Film) ook bij de aan wezigen op deze gala-avond algemene instemming en de heer Charles Huguenot van der Linden moest, staande in zijn loge. een ware ovatie in ontvangst nemen. Deze Nederlandse film werd gevolgd door de vertoning van een] door Pierre en Henri Alekan onder de titel „L'en- fer de Rodin" aan het oeuvre van deze beeldhouder ge wijde film (distributie: N.V. Meteor Film), waarna een pauze werd gehouden. Tijdens de pauze bleek, dat de tropische hitte, welke er in het Rembrandt Theater heerste, het enthousiasme van de bezoekers niet vermocht te bekoelen, zodat, toen het gordijn openging voor de vertoning van de hoofd film „Les qualre cents coups" geen plaats onbezet bleef. Deze, in ons land door H.A.F.B.O. uitgebrachte film. die te Cannes bekroond was met de prijs voor de beste regie en de prijs van het Office Catholique International du Cinéma, oogstte ook hier een overweldigend succes en de jonge regisseur Frangois Truffaut werd door het geestdrif tige publiek met een daverend applaus beloond voor zijn bijzondere prestatie. Na afloop van de voorstelling hield het Gemeente bestuur van Arnhem een druk bezochte receptie in het Ge meentemuseum. Met het optreden van het Jachthoornkorps van het Garderegiment Jagers onder leiding van Sergeant-Majoor J. H. Jansen werd de Filmweek geopend.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1959 | | pagina 8