SIP Wanneer men de doekbreedte nauw aan de zaallengte gaat koppelen, heeft het eveneens zin het scherm sterk ge bogen op te stellen. Het scherm gaat de toeschouwer dan min of meer omsluiten, hetgeen de indruk van bij het filmgebeuren tegenwoordig te zijn aanzienlijk blijkt te versterken. De buiging van een Todd AO-scherm tussen 14 en 20 m breed, zal ongeveer variëren tussen 4 en 5 m hetgeen dus een zeer diepe holling betekent waarbij veel afhang van de vraag of horizontale of althans bijna horizontale projectie mogelijk is. Bij projectie onder een hellingshoek van enige betekenis treedt namelijk, naar mate de buiging van het scherm dieper wordt, een dienover eenkomstige vertekening op, waardoor alle voordelen van het systeem teniet worden gedaan. De holling van een Todd AO-scherm is dus sterk afhankelijk van de omstan digheden ter plaatse. Dat de industrie in de mogelijkheden van de 70 mm film gelooft blijkt wel uit het feit, dat alleen al in de Europese sector drie grote ondernemingen 70 mm projec toren kunnen leveren, te weten Philips in eigen land, Bauer in Duitsland en Cinemeccanica in Italië. Al deze projectoren zijn zodanig geconstrueerd dat zij ook voor De Bauer U 2 projector voor 70 en 35 mm filmprojectie. Grootte-vergelijking normaal en Todd AO projectie-objectief. In de beide hier afgebeelde gevallen bedraagt de brandpuntsafstand 65 mm. 35 mm gebruikt kunnen worden, zodat men dus niet aan één systeem is gebonden. Bovendien zijn in het buitenland projectieschermen geconstrueerd waarvan niet alleen de kadrering, maar ook de holling instelbaar is. Bij overgang van 70 mm film op bijvoorbeeld 35 mm cinemascope- film kan men de holling van het scherm verminderen. Nadere constructieve gegevens ontbreken nog. Een praktische belemmering voor een grootscheepse verbreiding van de 70 mm projectie op korte termijn, wordt vooralsnog gevormd door de hoge aanschaffings- kosten van de daarvoor noodzakelijke technische appara tuur. Niet alleen de zeer robuste projectoren en dito ob jectieven op de bijzondere samenstelling waarvan wij in een volgende publicatie nog nader zullen terugkomen zijn duur, maar vooral ook het met de 70 mm film ingevoerde zes-kanalige magnetisch geluidsregistratie systeem, stelt hoge eisen aan het budget van de bioscoop ondernemer. De resultaten voor wat betreft beeld en ge luidskwaliteit zijn evenwel verbluffend. De verdere ontwikkeling van de „breedfilm" zal uiter aard voor een belangrijk deel afhangen van de bereidheid en de economische mogelijkheden van de bioscooponder nemers in de wereld, om nog meer in hun bedrijven te investeren dan in de afgelopen jaren reeds is geschied, teneinde het publiek het best te bieden van wat, althans qua techniek, op de filmmarkt beschikbaar is, respectieve lijk zal komen. Wanneer wij de Amerikaanse persberichten mogen ge loven, waarin wordt aangekondigd dat in 1960 maar liefst 10 van de Amerikaanse hoofdfilmproduktie op het 70 mm formaat zal worden gemaakt, dan kunnen mij moeilijk anders concluderen dan dat de 70 mm film inder daad in opmars is. (De in bovenstaande publicatie verwerkte gegevens zijn ten dele ontleend aan Bauer Filmpost no. 24, 1959). 22 :8%¥$$M

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1959 | | pagina 22