Stimulering Tan het bioscoopbezoek De film is een pièce unique hoogte van de plannen van de bewuste belangengroepen. Daar de belangen van ons bedrijf in zijn geheel ook bij de ontwikkeling van de commerciële televisie ten nauwste zijn betrokken, heeft het Hoofdbestuur zijn standpunt te dien aanzien duidelijk bij de autoriteiten in Den Haag gefor muleerd. Wij hebben doen uitkomen, dat bij die ontwikke ling de heersende verhoudingen niet genegeerd kunnen worden, noch in ons bedrijf, noch in de verhouding tussen ons bedrijf en de bestaande televisie-instellingen. Ook wat het televisievraagstuk aangaat moet ik een waarschuwend woord laten horen in deze zin, dat men van het Hoofd bestuur niet alles kan verwachten. Te zeer spelen daarvoor internationale factoren en in zekere zin ook de huidige politieke situatie in ons land een rol." Overgaande tot een bespreking van het vraagstuk van de stimulering van het bioscoopbezoek herinnerde de Bondsvoorzitter eraan, dat het Hoofdbestuur een Studie commissie in het leven had geroepen, die op brede basis was samengesteld. Een van de voornaamste conclusies van het rapport, dat de Studiecommissie Publiciteit in 1959 aan het hoofdbestuur uitbracht, was, dat het wenselijk werd geoordeeld om over te gaan tot het voeren van een collectieve reclamecampagne. Teneinde aan de weet te komen in welk richting een zodanige campagne zou moe ten worden gevoerd, heeft het Hoofdbestuur in overleg met de Studiecommissie een psychologisch onderzoek doen instellen naar de individueel- en sociaal-psychologische oorzaken van de achteruitgang van het bioscoopbezoek. Daarbij werd ervan uitgegaan, dat de resultaten van dit onderzoek zouden moeten aangeven langs welke wegen en op welke wijze het bioscoopbezoek kan worden gesti muleerd. Bij dit onderzoek, dat is ingesteld door het Ne derlands Instituut voor Motivation en Marketing Research te Amsterdam, werden een groot aantal interviews en ge sprekken gehouden met vele personen uit alle lagen en leeftijdsgroepen van de bevolking. Deze interviews werden ook in ons bedrijf afgenomen. De grote omvang en inten siteit van de research had tot gevolg, dat het genoemde instituut eerst kort geleden het resultaat ervan in een lijvig rapport kon verwerken. Het Hoofdbestuur en de Commis sie zijn thans doende het rapport te bestuderen. Uit het onderzoek zijn enige dingen wel duidelijk ge worden, in de eerste plaats, dat de Bond op het gebied van de bezoekstimulering wel een taak heeft, die echter als een aanvullende moet worden gezien op de individuele activiteiten der leden. Deze taak zal onder meer hierin moeten bestaan, dat de leden een goede voorlichting van Bondswege zullen ontvangen. Daartoe gaat een speciaal orgaan verschijnen. Voorts is een grotere berichtgeving omtrent het film- en bioscoopbedrijf in de pers gewenst gebleken. Om dit te bereiken zijn geleidelijk stappen ondernomen, waarvan de weerslag reeds is te bespeuren. In verband hiermede is in het begin van het jaar over gegaan tot de aanstelling van een journalistieke kracht op het Bondsbureau, opdat de pers regelmatig van voor lichting wordt gediend. Bovendien zal er van Bondswege voor aanvulling van de individuele service en publiciteit moeten worden gezorgd, iets wat zich onder meer heeft geuit in de instelling van cadeaubonnen. Hiertoe heeft de Ledenraad op voorstel van het Hoofdbestuur besloten, omdat juist de ontwikkeling van deze service aan het publiek een zodanige omvang heeft genomen, dat ons bedrijf daarbij niet achter kan blijven. De vorm, waarin deze service zich bijvoorbeeld in de boekhandel heeft ontwikkeld, heeft aangetoond, dat de cadeaubon niet van voorbijgaande aard is, maar dat hij in de loop der jaren een zeer grote populariteit heeft verworven. Ondanks de korte aanloopperiode is er met de bioscoopbonnen al een behoorlijke omzet gemaakt: omstreeks 14.000.in vier maanden. Het stelsel zal zeker een krachtige ontwik keling tegemoet kunnen gaan, wanneer het zal worden opgenomen in het totaal der te treffen propagandamaat- regelen en wanneer de leden ook in dit opzicht meer activiteit willen ontplooien. Het verder ontwikkelen van stimulansen van de zijde van de Bond zal in ieder geval gaan in deze richting, dat men de latente behoefte, die bij het publiek aanwezig is gebleken om naar de bioscoop te gaan, psychologisch zal moeten uitbuiten. Deze taak zal de Bond niet zelf kunnen verrichten maar zal in handen moeten worden gelegd van één of meer deskundige ondernemingen. Dit is vooral ook een zaak van planning, die zich op zijn minst over een tijdvak van drie tot vijf jaar zal uitstrekken. Gezien de ervaringen in andere bedrijfstakken opgedaan is het duidelijk, dat met een campagne, ook al is zij beperkt van omvang, grote bedragen gemoeid zullen zijn. De Studiecommissie heeft het Hoofdbestuur aanvankelijk la ten weten, dat zij het redelijk zou achten, indien de leden voor dit doel gedurende een beperkte tijd een bijdrage van een half procent der omzetten zouden verlenen boven de bestaande contributieheffing. Het Hoofdbestuur heeft ech ter gemeend niet zo ver te moeten gaan en heeft zich zeer beslist op het standpunt geplaatst, dat men het bedrijf in een tijd van neergang niet nodeloos nieuwe lasten moet opleggen, te minder nu de leden individueel nieuwe uit gaven zullen moeten doen om hun bedrijven te activeren. Voor de financiering van een collectieve propaganda-actie meent het Hoofdbestuur de oplossing te hebben gevonden door daarvoor te putten uit de Weerstandskas. Voor het Hoofdbestuur was het niet de vraag, of men een deel van de Weerstandskas zou moeten bestemmen voor de collectieve propagandamaatregelen, maar hoe groot dit deel zou kunnen zijn, in aanmerking nemende de verplichtingen jegens het Produktiefonds voor Neder landse Films en rekening houdende met incidentele ge vallen, waarvoor een beroep op de Weerstandskas zou moeten worden gedaan. Het College is daarbij tot de conclusie gekomen, dat het alleszins verantwoord zou zijn, uitgaande van de huidige stand van zaken, tevens in acht nemende een mogelijke vermindering van de afdracht aan de Weerstandskas in de komende jaren en wetende, dat een collectieve actie, wil zij effect sorteren, zich over enige jaren zal moeten uitstrekken, gedurende drie achter eenvolgende jaren 300.000,uit de Weerstandskas daarvoor te bestemmen." „Ik kan u", aldus de Bondsvoorzitter, „op het ogenblik uiteraard niets concreets mededelen omtrent de wijze, waarop een actie zal worden gevoerd. Daarvoor zal heel veel overleg nodig zijn tussen het Hoofdbestuur, de Studie commissie en de reclame-experts. Het Hoofdbestuur stelt zich verder voor, alvorens tot een definitieve opdracht over te gaan, de drie grote bedrijfsafdelingen te raad plegen. Deze werkwijze verschaft naar de opinie van het Hoofdbestuur de waarborg voor een zo doelmatig moge lijke besteding van de beschikbare gelden. Een tweede niet minder belangrijke conclusie van de motivation research is wel, dat bij onze ondernemingen nog meer dan elders het individuele aspect van de film een bijzonder grote rol speelt. Ons artikel is een pièce

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1960 | | pagina 8