Nederlandse films in het buitenland Elfde Reclamefilm dag Aan het Xe Internationale Filmfestival te Berlijn, dat van 24 Juni tot 5 Juli is gehouden, is van Nederlandse zijde deelgenomen met de film ,,Faja Lobbi" van Her man van der Horst. Deze avondvullende documentaire, die zijn naam ontleent aan de inheemse bloem „Vurige Liefde", is door Van der Horst in kleuren opgenomen in Suriname. Deze deelneming aan de Berlinale is bijzonder succes rijk geweest: „Faja Lobbi" werd de „Gouden Beer" voor de lange documentaire toegekend. De jury voor de docu mentaire films heeft deze ereprijs aan de Nederlandse film eenparig toegekend. Op het XHIe Internationale Filmfestival, dat van 4 tot 20 Mei j.1. te Cannes gehouden werd, heeft Max de Haas een eervolle vermelding verworven voor zijn film ,,D agen mijner jare n". Daarnaast heeft de jury Max de Haas een onderscheiding uitgereikt voor zijn wer ken als pionier en vernieuwer van de filmkunst, een blijk van waardering, dat tot nu toe nog niet op een film- manifestatie van zulk een internationale allure als Cannes aan een filmer werd verleend, en door de uit twee Fransen, een Amerikaan, een Belg en een Zuidslaaf bestaande jury speciaal daartoe in het leven werd geroepen. De ambassadeur van de Verenigde Staten van Amerika, de heer Philip Young, heeft op Donderdag 16 Juni j.1. tijdens een kleine plechtigheid in het auditorium van het nieuwe ambassadegebouw te Den Haag aan Bert Haanstra de „Oscar" overhandigd, welke deze heeft verworven voor zijn documentaire film „G 1 a s". De heer Young, die er prijs op had gesteld deze uitreiking persoonlijk te ver richten, herinnerde er in zijn toespraak aan, dat het voor de eerste maal is, dat een Nederlandse filmer de befaamde gouden „Academy Statuette" heeft verworven, welke door de Academy of Motion Picture Arts and Sciences jaarlijks wordt toegekend aan personen, welke een bijzonder ver dienstelijke bijdrage hebben geleverd op het gebied van de filmvervaardiging. Bert Haanstra dankte de ambassa deur op de hem eigen beminnelijke wijze voor deze bijzon dere onderscheiding en betrok in de hem gebrachte hulde allen, die aan deze film hebben medegewerkt. Ook op het Ie Zuidafrikaanse Internationale Filmfesti val, dat van 23 tot 28 Mei te Bloemfontein/Johannesburg is gehouden ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de Unie van Zuid-Afrika, is de film „G 1 a s" van Bert Haanstra onderscheiden en wel met de enige gouden medaille, welke op dit festival werd toegekend. Nederland heeft op het van 13 tot 17 Juni j.1. te Venetië gehouden Vlle Internationale Festival van Reclamefilms het hoogste aantal punten behaald van de 29 deelnemende landen. Er waren dit jaar niet alleen inzendingen uit Engeland, Amerika, Frankrijk, Duitsland en de meeste andere Westerse landen, maar ook films uit onder andere Argentinië, Australië, Chili, Israël en Nigeria. De bijna 1100 afgevaardigden hebben weinig van de felle Adriatische zon en het Lido-strand kunnen genieten, omdat zij in één week 1096 theaterfilms en televisiespots moesten aanschouwen, welke door een internationale jury werden beoordeeld. In de categorie „Poppenfilms" behaalde Joop Geesink de eerste prijs met zijn „W hite Hor se Whiskey" en de tweede prijs met „Der R etter Hier (voor het Duitse Ritterbier). Ere-diploma's werden Geesink verder toegekend voor zijn productie „Philips Light Contest" (Philips lampen), „Boogie in S" (Salamander-pockets) en „Saving P 1 e a- s u r e" (Players). Deze vijf onderscheidingen tezamen leverden Joop Geesink de „Coupe de Venice" (een bokaal van Venetiaans glas) op voor theaterfilms. Het Genootschap voor Reclame heeft op 2 Juni 1960 'm het Flora Theater te Amsterdam zijn elfde reclame filmdag gehouden. De belangstelling van de zijde van het bedrijfsleven was bijzonder groot. Niet minder dan 450 personen woonden de filmdag bij, hetgeen ongeveer 100 meer is dan het jaar tevoren. De Voorzitter van het Genootschap voor Reclame, Jhr. W. van Andringa de Kempenaer, heeft er in zijn openings rede op gewezen, dat de reclamefilm temidden van de andere media een geheel eigen leven leidt, dat uiteraard nauw verband houdt met de ontwikkeling van de film kunst in het algemeen. De heer De Kempenaer was van mening, dat het vorig jaar op het gebied van de ontwikkeling van de reclame film geen schokkende gebeurtenissen vallen te constateren. De impact van het beproefde medium van de reclamefilm is zo langzamerhand gemeengoed geworden van hen, die de reclamefilms produceren en dit medium hanteren. In het algemeen heeft de productie een hoog niveau bereikt. De mogelijkheden van de toepassing van de reclamefilm zijn echter beperkt, enerzijds door het beperkte aantal bioscopen, anderzijds door de programma-samenstelling. De heer De Kempenaer constateerde, dat de mogelijkheden van andere reclamemedia, zoals de advertenties in de dag bladen, de direct mail en de buitenreclame eveneens aan grenzen zijn gebonden, maar dat de nationale handel en industrie behoefte hebben aan een verruiming van de re clamemogelijkheden. In dit verband hield de heer De Kempenaer een pleidooi voor het openen van de mogelijk heid van reclame in de televisie. Aan het eind van zijn rede heeft de Genootschapsvoorzitter er nog eens op ge wezen, dat het succes van de reclamefilm in grote mate afhankelijk is van de vermenging van materie en geest. Vervolgens werden vertoond de tien aan de jury voor de Filmprijzen 1959 ter beoordeling ingezonden reclame films. Dit waren uitsluitend films, die in 1959 een normaal roulement in de bioscopen hadden gekregen. Verder wer den vertoond vijftien door Nederlandse filmproducenten voor het binnen- en buitenland vervaardigde nieuwe re clamefilms. Hierbij waren verschillende voortreffelijke films, waarbij wij speciaal vermelden een film van Profilti N.V., genaamd „Extra reportage", die door de geestige dialoog en het spel van de spelers bijzonder opviel. 22

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1960 | | pagina 22