DE ARCHITECT ll\ HET WOORD Inleiding Ingang en hal Architectenbureau M. Zwaagstra, Architect B.N.A. en Ir. M. Zwaagstra b.i., te 's-Gravenhage, over de bouw van het Theater „Du Midi"* De zaal De heer M. S. Schaap verstrekte ons de opdracht om in een bestaand kerkgebouw aan de Carpentierstraat in Den Haag een bioscooptheater te ontwerpen. Bij het grote aan tal voorwaarden, waaraan een bioscoop tegenwoordig moet voldoen, kwam nog een moeilijkheid, die veel hoofd brekens gekost heeft. Door een bestaande huurovereen komst namelijk moest er 's Zondags nog een kerkdienst gehouden kunnen worden bij daglicht. Hierdoor was het aanvankelijk niet mogelijk, de vorm van de zaal ingrijpend te wijzigen. De tijd van voorbereiding was nogal lang; ongeveer anderhalf jaar. Hierdoor had de kerkgemeenschap kans gezien naar een ander gebouw te vertrekken. Nu konden we naar hartelust aan het ontwerpen gaan. zonder ons verder nog om de hoge kerkramen te bekommeren. Door de grote vrijheid die de heer Schaap ons gaf, hebben wij met veel plezier onze taak kunnen volbrengen. Het gebouw is uitermate gunstig gelegen. De Carpen tierstraat is rustig. Verkeers- en parkeermoeilijkheden doen zich niet voor, terwijl wij toch menen erin geslaagd te zijn, het gebouw bij de belangrijkere hoofdwegen te doen be horen. Door de behandeling van het exterieur wordt het gebouw sterk gericht op de Juliana van Stolberglaan en de Laan van Nieuw Oost-Indië. De hoofdingang van het Theater Du Midi te 's-Gravenhage is gemaskeerd door een luifel, die door drie neonlijnen wordt ge accentueerd. De naam is aangebracht op schijnbaar zwevende vlakken, die door een neoncontour worden aangestraald. Dit le vert bij avond een fantastisch effect op. De ramen van het theater zijn dichtgemetseld. In blauwe neonletters is de naam Du Midi aangebracht op een anthracietgrijs vlak. Dit vlak is vrij van de gevel gehouden en wordt aangestraald door een witte neoncontour. Hier door is een fantastisch effect bereikt van een schijnbaar zwevend vlak. De hoofdingang wordt gemaskeerd door een luifel in hel blauwe kleur. De rand van de luifel wordt geaccentueerd door drie neonlijnen, twee witte en één champagnegele. In het blauwe plafond zijn kleine verlich tingsornamenten ingebouwd, die het geheel tot een zee van licht maken. Het plafond van de luifel zet zich voort in de hal en via een gang achter de zaal langs, tot in de beneden foyer. Tegenover het koele blauw staan warmere tinten, die in muurverven op de wanden aangebracht zijn. Door het gebruik van veel glas, maakt de hal een ruime indruk. Het lijkt of de luifel erbij behoort en omgekeerd als men onder de luifel staat, heeft men het gevoel reeds binnen te zijn. In de hal bevinden zich de kassa en de garderobe. De 1 lissen verdieping Door de korte zaal is het balcon zo hoog geworden, dat de bouw van een tussenverdieping mogelijk werd. Op deze tussenverdieping bevinden zich toiletten en vitrines, die verhuurd worden. Door te profiteren van de bestaande situatie was het ons mogelijk een circulatieruimte te ont werpen, die bestaat uit veel kleine ruimten, wat een ge lukkige oplossing bleek te zijn. Het maakt een kleine wan deling in de pauze tot een gezellige bezigheid. Is men uitgekeken op de vitrines, dan kan men door twee kijkgaten een blik werpen in de cabine. Helaas moes ten hier op last van de brandweer cabinevensters gebruikt worden. Liever hadden, we hier een royaal venster ge maakt, waardoor men de prachtige nieuwe projectoren nog beter kan bewonderen. Deze projectoren zijn van het nieuwste type van Philips, met flitslampen. De cabine ligt middenin het balcon. De optische as staat praktisch loodrecht op het midden van het doek en ligt midden tussen de gemiddelde ooglijnen van de zaal en het balcon. Hij voldoet hierdoor aan de hoogste eisen. Naast de ruime cabine was gelegenheid voor het onder brengen van de gehele installatie, zoals lichtschakeling. accuruimte voor noodverlichting, kanalen voor aircon ditioning, enz. Het doek is maximaal drieënhalf bij achtenhalve meter en geschikt voor widescreen, CinemaScope en normaal beeld. De wand achter het doek is gesloten. In deze wand zijn de luidsprekers opgenomen, die vanuit een achter ruimte te bereiken zijn. De muur doet hierbij dienst als klankbord. De zaal was hoog en vierkant en daardoor ongezellig en acoustisch niet gemakkelijk. Een vrijhangend plafond is aangebracht van steengaas op een staalconstructie. Ge lukkig kon de bestaande dakconstructie deze extra belas ting ruim dragen. Het roodgeverfde plafond loopt naar voren toe af. Het is begaanbaar, zodat men de verlichting van bovenaf kan bereiken. Geperforeerde cylindervormige lampen hangen vrij in ronde gaten. Het patroon van de lichtpunten is in de vorm van sterrenbeelden rond de Poolster gerangschikt. Wij hebben de zaal een conische vorm gegeven door de boven- wanden in de richting van het filmdoek te laten conver- Zoals uit dit kijkje in de zaal blijkt ligt de cabine midden in het balcon, waardoor de projectie aan de hoog ste eisen kan voldoen. Tussen balcon en zaal is een tussen verdie ping aangebracht, waar zich een aantal bedrijfsruim ten be vinden en die tevens als wandelgang dienst doet.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1961 | | pagina 8