De eigenlijke problematiek Openhartige dialoog tussen generaties ontbreekt Film kan vormen en misvormen film polemiseert niet met dat deel der samenleving, dat zich nog christelijk of algemeen-religieus geïnspireerd acht. De film toont een samenleving van over deze grens, waar men niet terugblikt, maar alleen de feiten consta teert. Hoe het leven dan leefbaar kan worden gemaakt daarnaar zoekt de film. Er wordt althans zo eerlijk ge zocht, dat men toch weer in de diepte van het volwassen menszijn belandt. De vraag die men daar aantreft, is de eeuwige vraag: of men in staat zal zijn, zich in liefde te overstijgen uit de kluisters van het ik. De passie in de man-vrouw verhouding kan daar tijdelijk in haar inten siteit en bevrijdende mogelijkheden het schijnaspect krij gen van een nieuwe religieuse ervaring". Dit citaat verwijst nauwkeurig naar de eigenlijke pro blematiek, die ons bezig houdt. De „nieuwe wereld", die wij als een feit behoren te aanvaarden, drukt zich uit in een bestaansstijl, door velen als stijlloos bestempeld, die met beslistheid elke verdringing van gevoelens, van drif ten en vitale behoeften afwijst. Het is ons uit de psychotherapie bekend, dat het uit bannen van vrees voor de elementaire aandriften en het voorkomen en opheffen van verdringingen een hartelijke toewending tot de persoon, een vertrouwelijke omgang en dialoog vereist, een omzichtige leiding bij de verhelde ring van de eigenlijke menselijkheid van de mens. Ik meen dat de film, waarin door de visuele waarneming heen een onafwijsbare deelname en identificatie met de meest uit eenlopende bestaansvormen kan worden verwerkelijkt, ze ker de mogelijkheid biedt om een gezonde volwassenheid te bevorderen, de ware betekenis van opzwellende gevoe lens te openbaren en overtuigend te laten zien, hoe de mens in zijn onuitsprekelijke lotsbeschikking door een harmonische rangorde van waarden zijn volwaardigheid bereiken kan. Daartoe kan de fascinerende beeldtaal van de film bijdragen, maar een noodzakelijke voorwaarde daarvoor is. dat in de onwerkelijke werkelijkheid van de getoonde inhoud dan ook alle essentiële momenten aan wezig zijn, die in onze samenleving de geestelijke ge zondheid verzekeren. Terecht heeft Guardini opgemerkt, dat het ethische gevaar van de film niet de tuchteloosheid, maar de onwaarheid is. Het overwegend deel van de dra matische films, zowel van het oudere als van het moderne type. brengt een onwaarachtig mensbeeld, omdat het kunstmatig realisme, overeenkomstig de meest elemen taire wensen van het publiek, uit geselecteerde situaties en reactievormen wordt samengesteld. Er moge aan worden herinnerd dat Fromm een der voornaamste voorwaarden ter voorkoming van een storing in de diepste kernen van de menselijke persoon als volgt omschreef: ,.De tendens te groeien, zich te ontwikkelen en de mogelijkheden te verwezenlijken, die de mens heeft ontwikkeld in de loop van zijn historie: het vermogen tot creatief en critisch denken en het hebben van gedifferen tieerde emotionele en zinnelijke ervaringen". Terecht heeft Rümke hierbij opgemerkt: „Wij moeten bij „creatief" zijn niet alleen denken aan kunst, maar aan heel gewone din gen: het dekken van een tafel, de inrichting van een ka mer, een verandering van een japon, het aanleggen van een tuintje. In al deze dingen werken cultuurpatronen door, die blind worden overgenomen, maar er is altijd speelruimte voor een individuele keuze. Aan deze creativi teit heeft ieder mens behoefte en het is juist deze creativi teit, die zo dikwijls wordt gefrustreerd. Het kritisch den ken, het persoonlijk oordeel komen eveneens bij de ge wone dingen te pas". De verzorging van deze eenvoudige, maar uiterst be langrijke vormen van creatief en kritisch denken kan slechts geschieden in een gemeenschap, waarin beproefde normen en bovenpersoonlijke waarden door hun werf kracht in vrijheid worden aanvaard en dit onderstelt een openhartige en liefdevolle dialoog tussen de generaties. Wanneer men meent dat de moderne samenleving hierin schandelijk tekort schiet, dan zijn de films hiervan niet slechts de demonstratie, maar zij versterken tevens door hun stilzwijgende meeslepende invloed de bevestiging, de stabilisering. De tendens van vele moderne films is zelfs een besliste afwijzing van de bemoeinis der ouderen met de jongeren. Het is ongetwijfeld van groot belang voor elke bezin ning op de wijde strekking van een psychohygiënische zorg, dat de moderne film met grote beslistheid ons elke illusie, of romantisering van de tijdgeest ontneemt. Niet minder belangrijk is het feit, dat het publiek en vooral de jeugd de films niettegenstaande vele waarschuwin gen en vernietigende kritieken in de pers gretig accep teert en daardoor de destructieve invloed ondergaat van de zogenaamde „éducation sentimentale" door sexualise- rende scènes en van de meest brutale aggressieve uitingen, mishandelingen, vernieling, haat en verraad. De vraag of het streven naar vrije volwassenheid door de jongeren van deze tijd gebeuren moet door niet bang ie zijn voor het verwerpen van alle traditionele waarden en het zoeken in wat „vuil en modder" heet, kan alleen worden beantwoord indien wij weten of er inderdaad iets kostbaars wordt gezocht en of er niet slechts met modder gesmeten en in het vuil gespeeld wordt. In elk geval kan niemand iets zoeken zonder enig besef al is dit nog zo vaag van wat hij zoekt en zonder verlichting van zijn zoekveld. „Wie mensen wil zoeken, moet eerst de lantaarn vinden", heeft Nietsche in een verwijzing naar de legende van Diogenes eens gezegd. Welnu de film is slechts zel den een lantaarn, die de humaniteit als cultureel verwor ven menselijkheid zichtbaar maakt. En toch biedt de film taal hiervoor de mogelijkheid en het is deze mogelijkheid die in psychohygiënisch opzicht duidelijk moet worden doorzien. Daarvoor kan men uitgaan van het feit, dat de film niet gedacht, maar waargenomen wordt. Dit waar nemen levert een directer en meer subjectief geleefde ken nis dan het denken, dat immers het begripsmatig gebruik van de taal onderstelt. Het volgen van een theatervoor stelling onderstelt steeds het begrijpen van het gesprokene, in de film heeft het woord slechts door zijn expressieve klank een functie, die zelfs behouden blijft in een voor ons onbekende taal. Men ondergaat de film in een actief gekozen passiviteit en dit verklaart de ontspanning, die in het bioscoopbezoek doorgaans wordt gezocht en ge vonden wordt en meestal onafhankelijk van de inhoud van de film is. Erkent men dat de betekenis van de film voor de gees telijke gezondheid zowel negatief als positief kan zijn. dan is duidelijk dat er niet slechts een selecterende verant woorde filmkeuring en een bekwame filmkritiek in dag- 233

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1962 | | pagina 10