Filmprogramma per telefoon Dag van de reclame der afdeling „Het Zuiden" Tijdens zijn bezoek aan de studio's van N.V. Joop Geesink's Film productie .,Dollywood"dat op 3 februari plaats vond, bewonderde Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Bernhard onder meer het mate riaal in de Paperdollafdeling, ivaarbij de heer J. L. Geesink (links) een toelichting gaf. Rechts van de Prins de heer W. A. Geesink. De Prins legde een levendige belangstelling aan de dag voor de gang van zaken bij de vervaardiging van poppen- films en nadat door de heren Joop en Wim Geesink ter zake een uiteenzetting was gegeven, volgde een rondgang door het bedrijf, waarbij de koninklijke gast zich met enkele ontwerpers heeft onderhouden. Tenslotte zijn een aantal van Geesinks produkten vertoond en werd aan Zijne Koninklijke Hoogheid een pop, zoals die bij de film- produktie worden gebezigd, als geschenk voor Koningin Juliana aangeboden, terwijl aan hem een 16-mm copie van de jongste paperdoll-film „The travelling tune" ten geschenke werd gegeven. Dat de heren Geesink en hun talrijke medewerkers enthousiast waren over deze Koninklijke belangstelling behoeft zeker geen nader betoog. De N.V. Utrechtse Maatschappij tot Exploitatie van Bioscooptheaters, die bioscopen exploiteert te Haarlem en Eindhoven, heeft al weer geruime tijd geleden een zeer interessant initiatief genomen ter verhoging van de ser vice aan de bioscoopbezoeker, namelijk het instellen van een telefonische filmprogramma-opgave. Door het draaien van een telefoonnummer in Haarlem is dat 17919 wordt de telefoonabonnee aangesloten op een eenvoudig bandapparaat, waarin een korte tekst is gesproken over de programma's van de betrokken bioscopen. Per gesprek kan men het programma twee keer beluisteren. Van de zijde van het publiek bestaat voor deze pro gramma-informatie een verheugende belangstelling. In Haarlem maken gemiddeld meer dan twintig personen per dag van deze gelegenheid gebruik om zich van de filmprogramma's van de Utrechtse Maatschappij tot Exploitatie van Bioscooptheaters op de hoogte te stellen, zoals van de teller, die op de apparatuur is aangebracht, valt af te lezen. De apparatuur is op eenvoudige wijze te bedienen. De tekst kan door de bioscoopexploitant zelf in het band apparaat worden gesproken. In Haarlem vernieuwt men de tekst twee keer per week, namelijk donderdagsavonds en zondagsavonds. Dit laatste houdt verband met het feit, dat in het tot het concern behorende Roxy Theater twee verschillende filmprogramma's per week draaien. De kosten, die aan deze klantenservice zijn verbonden, zijn betrekkelijk gering. De aanschaffing van de benodig de apparatuur, wanneer men deze tenminste in eigendom wil hebben, vergt een bedrag van ongeveer achthonderd gulden. Voorts heeft men een extra telefoonaansluiting nodig, waarvoor uiteraard het gewone abonnementsgeld in rekening wordt gebracht. De gesprekskosten komen voor rekening van degene, die van de telefonische pro gramma-opgave gebruik maakt. Op de apparatuur is een tellertje aangebracht, met be hulp waarvan men van dag tot dag kan nagaan, hoeveel personen de programma-opgave hebben beluisterd. Bo vendien gaat steeds een belletje over, wanneer een tele foonabonnee verbinding met het bandapparaat heeft ge kregen. Bij de start van de telefonische programma-opgave heeft men daarop de aandacht van het publiek gevestigd door middel van advertenties in de dagbladen. Bij de jaarwisseling is bovendien op grote schaal aan bezoekers van de bioscopen een kalenderkaartje uitgereikt, waarop behalve telefoonnummers van de tot het concern behoren de bioscopen ook het telefoonnummer van het filmpro gramma was vermeld. Op deze wijze is men erin geslaagd aan dit telefoonnummer een vrij grote bekendheid te geven. De ervaringen, die men te Eindhoven en Haarlem met de telefoonservice heeft opgedaan, hebben aangetoond, dat het hier gaat om een zeer waardevol publiciteitsmid- del. Het is dan ook zeker de moeite waard om in andere plaatsen te overwegen, of men. eventueel in samenwerking met andere bioscoopexploitanten, dit initiatief niet zou kunnen navolgen. Het is een verheugend verschijnsel, dat de belangstel ling voor reclameproblemen in de kringen van het Neder landse film- en bioscoopbedrijf groeiende is, waartoe on getwijfeld de stoot is gegeven door de algemene publici teitscampagne onder het motto „Samen naar de film... ja, gezellig" en alles wat zich daaromheen afspeelt. Dat deze belangstelling bestaat, is duideijk gebleken tijdens de op 25 januari j.1. in Eindhoven gehouden Dag der Recla me, georganiseerd door de Afdeling Het Zuiden van de Nederlandsche Bioscoop-Bond. De circa zeventig deelnemers aan deze dag, waaronder de heer C. S. Roem, lid van het Hoofdbestuur, hebben in de ochtenduren met grote belangstelling geluisterd naar 237

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1962 | | pagina 14