Nederlandse films in het buitenland
Dertiende Reclamefilmdag
^aarlijköe c4.Cïl.ClÖ.<B.-pry*
Nederland heeft aan het vijftiende Internationale Film
festival te Cannes, dat is gehouden van 7 tot 23 roei, deel
genomen met twee korte films, namelijk „Pan" van Her
man van der Horst en „Big City Blues" van Charles
Huguenot van der Linden. In het bijzonder de vertoning
van „Pan" trok in Cannes sterk de aandacht; Herman
van der Horst kreeg voor deze film een speciale prijs van
de jury in de categorie korte films.
Het „Neerlands Nieuws" van Polygoon-Profilti is in
Cannes vertoond in het kader van een internationale strijd
om de prijzen voor het beste filmjournaal, die dit jaar
voor de eerste keer werden toegekend.
De korte Nederlandse historische documentaire „Eras
mus" van dr J. Hulsker, chef van de Afdeling Kunsten
van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Weten
schappen, die in opdracht van de Nederlandse Onderwij s-
film is vervaardigd, is tijdens het vorige maand te Brussel
gehouden Interfilm-congres onderscheiden met de Oecu
menische Filmprijs van het Internationaal Oecumenisch
Filmcentrum.
Aan het twaalfde Internationale Filmfestival te Berlijn,
dat wordt gehouden van 22 juni tot 3 juli neemt ons land
deel met twee korte films„Zoo" van Bert Haanstra en
..De werkelijkheid van Karel Appel" van Jan Vrijman.
De Nederlandse inzending naar het dertiende Inter
nationale Festival voor documentaire films te Venetië, dat
van 29 juni tot 4 juli zal plaatsvinden, bestaat uit de films
..Delta Phase I" van Bert Haanstra en „Uitzicht op de
hemel" van Frans Dupont.
Op het filmfestival van Montevideo (Uruguay), dat
in de maand mei is gehouden, heeft Nederland, dat met
drie films vertegenwoordigd was, de beste prestatie ge
leverd van de 29 landen, die met in totaal 179 inzendin
gen aan dit festival deelnamen. De drie Nederlandse films
„Faja Lobbi" van Herman van der Horst, „Het Huis"
van Louis A. van Gasteren en „De Lage Landen" van
George Sluizer kregen alle drie de Grand Prix, ieder
in zijn categorie.
Op het Internationale Filmfestival te Melbourne is de
Nederlandse speelfilm „Het Mes" van Fonds Rademakers
een zilveren onderscheiding te beurt gevallen.
Op het negende Internationale Reclamefilmfestival,
dat begin juni te Venetië is gehouden, heeft Joop Geesink's
Filmproduktie nieuwe successen aan die van vorige jaren
toegevoegd. De heer Geesink kon driemaal een prijs in
ontvangst nemen voor zijn films, die samen met ongeveer
duizend andere reclamefilms door een internationale jury
waren beoordeeld. Joop Geesink won een eerste prijs met
een voor de Ver. Staten geproduceerde televisiespot in de
zogenaamde „model-animation" techniek; de twee andere
prijzen waren voor een poppenfilm, bestemd voor biosco
pen in West-Afrika en voor een poppen-televisiespot, even
eens bestemd voor de Verenigde Staten.
Het Genootschap voor Reclame heeft op woensdag 23
mei in het Flora Theater te Amsterdam zijn dertiende
Reclamefilmdag gehouden, waarvoor ook nu weer van de
zijde van het bedrijfsleven grote belangstelling bestond.
Meer dan vijfhonderd Genootschapsleden en andere be
langstellenden waren aanwezig: een bewijs van de nog
steeds toenemende vitaliteit en actualiteit van de Filmdag
en de filmmedia. Media, die een veel groter budget ver
tegenwoordigen, zo stelde de vice-voorzitter van het Ge
nootschap voor Reclame, drs P. Th. van Leeuwen in zijn
openingswoord, zullen niet gemakkelijk vijfhonderd ex
perts op de been kunnen brengen.
Drs Van Leeuwen bracht in herinnering, dat het vorig
jaar het bioscoopreclamebudget is gestegen van 7.1 tot
7,6 miljoen gulden. Dit jaar zal deze toeneming zonder
twijfel nog groter zijn, omdat het draaien van twee films
per voorstelling in plaats van één nu zijn invloed gaat
uitoefenen.
Het mag als een compliment worden beschouwd, aldus
de heer Van Leeuwen, dat buitenlandse opdrachtgevers
steeds meer Nederlandse filmmaatschappijen inschakelen
voor hun reclameboodschappen. Televisiereclame blijkt,
hoewel op het Nederlandse scherm nog onzichtbaar, een
niet onbelangrijke bron van inkomsten. In dit verband
stelde de heer Van Leeuwen de vraag, of het nu niet het
moment is om ons af te vragen, of het Genootschap voor
Reclame volgend jaar ook geen speciale prijzen moet uit
reiken voor de voor het buitenland gemaakte films. Het is
een ietwat wonderlijke situatie, dat topprestaties op dit
gebied wel beloond worden in Cannes of Venetië en niet
in Nederland.
De Nederlandse cineast George Sluizer heeft één
van de drie A.N.W.B.-prijzen bestaande uit een
speciale penning en een bedrag van duizend gulden
gekregen voor zijn film „De lage landen". De
beide andere A.N.W.B.-prijzen zijn toegekend aan
de journalist Wim Alings jr. en aan de schrijver
Jac. Gazenbeek.
Een extra prijs, eveneens bestaande uit een spe
ciale penning en een bedrag van duizend gulden,
is toegekend aan Philip Bloemendal, hoofdredac
teur van het filmjournaal van Polygoon-Profilti,
speciaal voor de wijze, waarop hij in het journaal
de aandacht vestigt op allerlei folkloristische ge
bruiken en typische Nederlandse toeristische aan
trekkelijkheden.
De waarnemend voorzitter van de A.N.W.B., de
heer P. F. Zimmerman, heeft de prijzen op don
derdag 14 juni op een bijeenkomst in hotel De
Wittebrug te 's-Gravenhage uitgereikt.
De A.N.W.B.-prijzen zijn ingesteld in 1958 ter
gelegenheid van het 75-jarige bestaan van de Ko
ninklijke Nederlandse Toeristenbond en worden
toegekend voor opvallend goede publicistische
prestaties van Nederlandse hand op toeristisch ge
bied, prestaties, die zowel omvatten de letteren
en de journalistiek, als de film, de radio en de
televisie.
De inzendingen zijn beoordeeld door een ad
viescommissie, bestaande uit prof. dr. H. J. Prak-
ke, voorzitter en de heren H. J. van Balen, B. J.
Bertina, mr. E. Elias, D. Verel, W. Vogt en J.
Winkler, leden.
308