Zeventig millimeter projectie Geluidsweergave in bioscopen Uperateursexamens IwSé* »éêF -m':A gj y» fl P?| fl PI; sil B f'tjhSm*m m Ér-A De verschillende beeldmaskers voor resp. icide-screen. normaal, ci nemascope en 70 mm projectie (Bauer). Het behoeft geen nadere verklaring, dat het 70 mm-masker veel meer licht kan doorlaten dan de overige maskers. Voor een zo gunstig mogelijke lichtverde- ling zijn speciale voorzieningen getroffen. Hoewel over dit onderwerp in deze kolommen reeds hel nodige werd gepubliceerd, lijkt het ons interessant de lezers kennis te laten nemen van enige Amerikaanse op vattingen, die wij onlangs aantroffen in het maandblad International Projectionist. van de hand van de bekende publicist R. A. Mitchell. Aan het desbetreffende artikel ontleenden wij het vol gende: De 70 mm-projectie is niet nieuw in zoverre, dat sedert het ontstaan van de bewegende film in 1896, voortdurend pogingen zijn gedaan om te komen tot een breder beeld formaat dan dat van de 35 mm film. Alle pogingen in die richting hebben echter schipbreuk geleden en wel in de eerste plaats om technische redenen. Met de komst van het Todd AO-systeem in 1954, werd het mogelijk 70 mm-films op technisch volmaakte wijze te vertonen en kwam als iets werkelijk nieuws een pro jector beschikbaar waarop zowel de 70 mm-film als de normale 35 mm-film vertoond kon worden. Aanvankelijk had men voor de 70 mm-projectie een beeldsnelheid van 30 beelden per seconde voorzien, ten einde de flikkerfrequentie, die normaal 48 onderbrekingen per seconde bedraagt, op te voeren tot 60 onderbrekingen per seconde en daardoor een zeer fraaie en ook bij bij zonder brede beelden, rustige (flikkervrije) projectie te verkrijgen. Dit systeem was echter kostbaar vanwege het grotere materiaalverbruik en doordat men onder andere niet zon der meer van de 70 mm-film 35 mm-copieën kon maken, hetgeen er al spoedig toe heeft geleid dat ook de 70 mm- film met 24 beelden per seconde werd opgenomen. De beeldkwaliteit werd daardoor minder fraai dan bij het oorspronkelijke procédé en ook de kwaliteit van het 6- kanalige magnetische geluid moest hierdoor een veer laten. De optimaal te bereiken resultaten werden aldus aan de economie geofferd, hetgeen niet wegneemt, dat de huidige 70 mm-beeld- en geluidsweergave ver uit steekt boven de met 35 mm-film te bereiken resultaten. Een veel hachelijker ontwikkeling vormt evenwel de kortzichtige Amerikaanse zakenpolitiek om tegelijk of zeer kort na het verschijnen van 70 mm-films ook 35 mm-co pieën van die films aan de markt te brengen. De schrijver vraagt zich af of het te verdedigen valt de bioscoop ondernemers, die zich ondanks de moeilijke situatie waar in het bioscoopbedrijf verkeert, grote investeringen heb ben getroost om hun bedrijven met de modernste 70 mm- apparatuur in te richten, thans de exclusiviteit van de 70 mm-vertoningen te ontnemen. Een derde factor van betekenis vormt de toepassing van het bij het Todd AO-systeem behorende sterk gebogen projectiescherm. Oorspronkelijk meende men, dat gebo gen schermen hier onontbeerlijk waren, doch deze opvat ting is reeds spoedig achterhaald. Gebogen schermen leve ren namelijk bij de projectie van enkelvoudige filmban- den steeds beeldvertekening op, die des te erger is naar mate de projectie onder een hoek plaatsvindt. Er is voorts geen sprake van het veroorzaken van de illusie dat men zich als gevolg van de buiging van het scherm meer in het beeld zou voelen opgenomen, omdat daarvoor een veel sterkere buiging nodig zou zijn als gevolg van de eigen schappen van het menselijk oog. Alleen bij het Cinerama- systeem streeft men in die richting doch daar wordt dan ook met drie afzonderlijke films gewerkt. De nadruk wordt er daarom nog eens op gelegd dat een vlak doek steeds de beste resultaten zal opleveren en qua installatie ook steeds aanzienlijk goedkoper zal zijn. Wij tekenen hier nog bij aan dat de buiging van een projectiescherm in sommige gevallen alleen uit lichttech- nische overwegingen aanbeveling kan verdienen. Wanneer namelijk in een brede zaal onvoldoende licht beschikbaar is om een groot scherm naar behoren te verlichten, kan men zijn toevlucht nemen tot een projectiedoek met ge richte reflectie. Door buiging van dit scherm in een mate die geheel afhankelijk is van het stoelenplan in de des betreffende zaal, kan dan worden bereikt dat op het merendeel van de zitplaatsen een egale doekbelichting wordt waargenomen, zulks echter ten koste van een meer of minder ernstige beeldvertekening. Een vlak scherm met gerichte reflectie zal daarentegen afhankelijk van de zitplaats vanwaar men het doek bekijkt, steeds een on regelmatige lichtverdeling opleveren. Schermen met ge richte reflectie moeten dan ook, behoudens wanneer het gaat om zeer smalle zalen, als een noodmaatregel worden gezien, hetgeen betekent, dat diffuse projectiedoeken de voorkeur verdienen. Voor wat de 70 mm-projectie als zodanig betreft dient nog te worden bedacht, dat de beeldmaskers, zoals uit de hierbij afgedrukte foto blijkt, veel groter zijn dan die welke bij 35 mm-projectie worden toegepast. Om precies te zijn is de 70 mm-maskeropening 3,25 X zo groot als bij normale projectie, 4,49 X zo groot als bij widescreen- projectie met een verhouding 1 1,85 en ruim 2,5 X zo groot als bij cinemascopeprojectie. Dit betekent, dat het 70 mm-masker veel meer licht kan doorlaten waardoor een betere beeldkwaliteit mogelijk is. Daar komt nog bij, dat de kwaliteit van de 70 mm-kleurencopieën als regel bijzonder fraai is en dat gezien het grote beeldoppervlak, een sterkere vergroting mogelijk is zonder dat kwaliteits verliezen ontstaan. Dit houdt overigens niet in dat een zeer grote projectie noodzakelijk zou zijn om het Todd AO-systeem tot zijn recht te laten komen. Ook in kleinere zalen kan men ongetwijfeld van de kwaliteiten van de 70 mm-film profiteren, mits projectie van wand tot wand mogelijk wordt gemaakt. Tenslotte komt in de Amerikaanse publicatie nog de vraag naar voren, of de 70 mm-film te zijner tijd de 35 mm-film zal verdringen. Men meent, dat deze vraag vooralsnog ontkennend moet worden beantwoord en dat de beide soorten naast elkaar zullen blijven bestaan. Daar echter de bioscopen het machtige wapen van het grote en fraaie beeld ten opzichte van de televisie zullen moeten blijven hanteren, ligt het wel in de lijn der verwachtingen, dat de 70 mm-projectie een grote vlucht zal nemen, om dat het publiek op die manier de best- mogelijke projectie- en geluidskwaliteit kan worden geboden. tator hoort, dan wel moet luisteren naar stemmen van ac teurs of actrices die bepaalde handelingen verrichten. Zodra nadere gegevens op dit gebied bekend zijn. zul len wij daaraan zeker de nodige aandacht schenken. De stappen die het Genootschap heeft ondernomen op het gebied van een juiste doekbelichting, hebben er intussen toe geleid, dat bepaalde praktische aanbevelingen tot stand zijn gekomen, die aan het oordeel van de Technische Commissie van de Bond zijn voorgelegd. Ook hierop zul len wij te zijner tijd nader terugkomen. Nu het er naar uitziet, dat er dit jaar en ook het vol gend jaar verschillende Nederlandse speelfilms gereed zullen komen, wordt de verstaanbaarheid van het gespro ken woord weer een factor van extra betekenis. Het is nu eenmaal een bekend verschijnsel, dat, aan gezien het merendeel van de speelfilms die in de Neder landse bioscopen wordt vertoond, van voettitels is voor zien, de verstaanbaarheid van de dialogen in ons land nogal is verwaarloosd. Bij de vertoning van ongetitel de films valt dit meestal pas op. omdat men dan geheel en al is aangewezen op de dialoog. Zoals reeds eerder in het kort werd bericht, houdt hel Nederlandse Genootschap voor Filmtechniek, zijnde een vereniging van deskundigen op filmtechnisch gebied, zich reeds enige tijd met dit belangwekkende probleem bezig. Men heeft thans een spraaktestfilm laten vervaardigen, waarmede de verstaanbaarheid van het Nederlands ge sproken woord kan worden beoordeeld. Weliswaar ver keren de proeven met deze film nog in een beginstadium, doch wanneer het Genootschap er in slaagt op dit terrein een testfilm tot stand te bren gen die aan het gewenste doel beant woordt, dan zal het binnen afzien bare tijd voor iedere bioscoop-onder neming mogelijk zijn om op eenvou dige wijze te laten vaststellen of in zijn zaal de verstaanbaarheid van het gesproken woord voldoende is. respectievelijk of aan zijn installatie of in de acoustische eigenschappen van de zaal veranderingen moeten worden aangebracht, teneinde ook wat dit aangaat aan de eisen des tij ds te kunnen voldoen. Volledigheids halve zij hierbij aangetekend, dat nog al eens wordt verondersteld, dat in dien de commentator van het jour naal goed is te verstaan, de geluids productie voor wat de spraak betreft dus in orde is. Dit is echter geens zins juist, daar het een groot verschil maakt of men de onder de allergun stigste omstandigheden vastgelegde slem van een geroutineerd commen- Op 19 en 20 juni j.1. heeft het schriftelijk gedeelte plaatsgevonden van het jaarlijkse operateursexamen. Voor dit gedeelte hadden zich 84 candidaten aange meld, terwijl zich voor het examen ter verkrijging van het praktijk-certificaat nog 20 candidaten hadden aange meld. Dit laatste examen, alsmede de mondelinge examens ter verkrijging van het diploma A of B. zullen plaatsvin den op 28 en 29 augustus a.s. De aanmelding voor de examens, waarvan de nodige bijzonderheden tijdig aan alle leden-exploitanten schrifte lijk zijn medegedeeld, is inmiddels gesloten. Uit deze afbeelding blijkt duidelijk, dat het 70 mm-formaut pro- jectietechnisch gezien aanzienlijk grotere mogelijkheden biedt (ware grootte). Voorts valt het op. dat de 70 mm-film vijf projectiegaatjes per beeld heeft tegen vier bij de normale film. De transportsnelheid is daardoor iets groter. 316 317

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1962 | | pagina 25