Traditie of evolutie in de filmkunst
Academische Film studie dag en
„Gemiste kansen?"
Traditie of evolutie in de filmkunst. Zo luidde het the
ma van de negende Academische Filmstudiedagen van het
Nederlands Filminstituut, die op 1. 2 en 3 november in
Groningen zijn gehouden in samenwerking met het Gro
ninger Studenten-Cineastengezelschap en de directie van
het Studio Theater te Groningen. Het zijn drie dagen ge
worden van diepgaande bestudering van en discussie over
de filmesthetiek, waarbij verschillende opvattingen scherp
tegenover elkaar kwamen te staan. Het is verheugend,
daarbij te kunnen constateren, dat vooral de jongeren
studenten van de Nederlandse Filmacademie en van ver
schillende universiteiten daarin een werkzaam aandeel
hebben gehad.
De Academische Filmstudiedagen werden donderdags-
middags geopend door de heer J. G. J. Bosman, secretaris
penningmeester van het Nederlands Filminstituut, die we
gens verhindering van de voorzitter van de Raad van Be
heer, prof. dr Ph. J. Idenburg, een welkomstwoord sprak,
in het bijzonder tot de president-curator van de Gronin
ger universiteit, de vertegenwoordigers van de ministeries
van Onderwijs. Kunsten en Wetenschappen en van Defen
sie, van het gemeentebestuur van Groningen, van de Ne-
derlandsche Bioscoop-Bond en van verschillende organi
saties op het gebied van de film. De heer Bosman betuig
de zijn dank aan het Groninger Studenten Cineastengezel
schap, de directie van het Studio Theater en verschillende
filmverhuurkantoren, die een belangrijke bijdrage tot het
welslagen van de Academische Filmstudiedagen hebben
geleverd.
De heer Bosman herinnerde eraan, dat het Nederlands
Filminstituut in feite te Groningen ten doop is gehouden.
eliswaar kwam het initiatief van elders, maar de eigen
lijke oprichting vond plaats in overleg met de Groninger
hoogleraar prof. dr G. van der Leeuw, die als eerste
voorzitter van de Raad van Beheer van het Nederlands
Filminstituut optrad.
De eerste inleider, de Groningse hoogleraar prof. dr
H. M. Dekking, gooide direct al een aantal knuppels in
het hoenderhok. Sprekende onder de titel „Gemiste kan
sen" stelde hij, dat in de film maar al te weinig gebruik
gemaakt wordt van de typische uitdrukkingsmiddelen,
waarover men beschikt. De film heeft als overdrachtsmid
del van emoties enorme voordelen boven andere commu
nicatiemiddelen. Er is een volkomen vrijheid in de keuze
van het decor; in feite is de hele wereld als zodanig te ge
bruiken. Door een snelle decorwisseling de montage
kan men komen tot een comprimeren van de tijd. Esthe
tisch en emotioneel verbluffende resultaten kan men ver
krijgen door de projectie sneller of langzamer te laten
geschieden dan de opname. De perfecte geluidsweergeving
Een treffende scène
uit de nieuioe Neder
landse speelfilm „Als
tivee druppels water",
die Fons Rademakers
maakt voor de maat
schappij Cineurope.
368