Traditie of evolutie in de filmkunst Academische Film studie dag en „Gemiste kansen?" Traditie of evolutie in de filmkunst. Zo luidde het the ma van de negende Academische Filmstudiedagen van het Nederlands Filminstituut, die op 1. 2 en 3 november in Groningen zijn gehouden in samenwerking met het Gro ninger Studenten-Cineastengezelschap en de directie van het Studio Theater te Groningen. Het zijn drie dagen ge worden van diepgaande bestudering van en discussie over de filmesthetiek, waarbij verschillende opvattingen scherp tegenover elkaar kwamen te staan. Het is verheugend, daarbij te kunnen constateren, dat vooral de jongeren studenten van de Nederlandse Filmacademie en van ver schillende universiteiten daarin een werkzaam aandeel hebben gehad. De Academische Filmstudiedagen werden donderdags- middags geopend door de heer J. G. J. Bosman, secretaris penningmeester van het Nederlands Filminstituut, die we gens verhindering van de voorzitter van de Raad van Be heer, prof. dr Ph. J. Idenburg, een welkomstwoord sprak, in het bijzonder tot de president-curator van de Gronin ger universiteit, de vertegenwoordigers van de ministeries van Onderwijs. Kunsten en Wetenschappen en van Defen sie, van het gemeentebestuur van Groningen, van de Ne- derlandsche Bioscoop-Bond en van verschillende organi saties op het gebied van de film. De heer Bosman betuig de zijn dank aan het Groninger Studenten Cineastengezel schap, de directie van het Studio Theater en verschillende filmverhuurkantoren, die een belangrijke bijdrage tot het welslagen van de Academische Filmstudiedagen hebben geleverd. De heer Bosman herinnerde eraan, dat het Nederlands Filminstituut in feite te Groningen ten doop is gehouden. eliswaar kwam het initiatief van elders, maar de eigen lijke oprichting vond plaats in overleg met de Groninger hoogleraar prof. dr G. van der Leeuw, die als eerste voorzitter van de Raad van Beheer van het Nederlands Filminstituut optrad. De eerste inleider, de Groningse hoogleraar prof. dr H. M. Dekking, gooide direct al een aantal knuppels in het hoenderhok. Sprekende onder de titel „Gemiste kan sen" stelde hij, dat in de film maar al te weinig gebruik gemaakt wordt van de typische uitdrukkingsmiddelen, waarover men beschikt. De film heeft als overdrachtsmid del van emoties enorme voordelen boven andere commu nicatiemiddelen. Er is een volkomen vrijheid in de keuze van het decor; in feite is de hele wereld als zodanig te ge bruiken. Door een snelle decorwisseling de montage kan men komen tot een comprimeren van de tijd. Esthe tisch en emotioneel verbluffende resultaten kan men ver krijgen door de projectie sneller of langzamer te laten geschieden dan de opname. De perfecte geluidsweergeving Een treffende scène uit de nieuioe Neder landse speelfilm „Als tivee druppels water", die Fons Rademakers maakt voor de maat schappij Cineurope. 368

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1962 | | pagina 14