Van romantiek naar moderne zakelijkheid ANWB-prijzen Nederlandse films in het buitenland Bioscoopbedrijf en reclame (III) Denk om goede illustraties De uitvaartdienst werd o.a. bijgewoond door Mgr J. v. d. Burg, plebaan van de kathedrale kerk te Utrecht, de burgemeester van Hilversum, de heer J. Boot, prof. mr F. Duynstee en prof. mr dr C. P. M. Romme, de hoofd redactie van De Tijd, het A.N.P. en De Volkskrant en mr W. Lucas, directeur van De Spaarnestad. Uit onze kringen zagen wij o.a. van het Bestuur der Vereeniging, de heren: J. Smit, Voorzitter, J. Nijland Jr, lid en H. W. Hagenberg, Secretaris. De heer Nijland vertegenwoordigde mede het Hoofdbestuur van de Bond. Voorts gaven tal van andere bedrij f sgenoten acte de présence. Er was een schat van bloemen en kransen. Dat zij rusten in vrede. In de loop van 1963 zullen weer voor de zesde maal in successie de ANWB-prijzen worden toegekend voor publicistische prestaties op het gebied van de letteren, de journalistiek, de film, radio en televisie, die een bijzondere stimulans vormen voor het toerisme en de kwalificatie „opvallend goed" verdienen. De ANWB-prijzen, in 1958 ingesteld ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de Koninklijke Nederlandsche Toeristenbond bestaan uit een speciale penning en een bedrag van duizend gulden, Er worden er ieder jaar ten hoogste drie toegekend. De toekenning zal ditmaal plaats vinden voor in 1962 in de openbaarheid naar voren ge komen werk, eventueel tegen de achtergrond van reeds eerder verschenen oeuvre. De adviescommissie, die de inzendingen beoordeelt, bestaat uit prof. dr H. J. Prakke, voorzitter, en de heren H. J. van Balen, B. J. Bertina, mr E. Elias, Max Nord, D. Verèl, W. Vogt en J. Winkler. Zowel de makers als hun uitgevers, respectievelijk op drachtgevers, kunnen bij de adviescommissie werk inzen den, of de aandacht van de commisie op bepaald werk vestigen. De commissie zal ook uit eigen initiatief werk beoordelen. De sluitingsdatum voor de inzendingen is bepaald op 1 maart 1963. Het adres van de adviescommissie ANWB-prijzen is: Wassenaarseweg 220 te Den Haag. Op het derde internationale festival voor kinderfilms, dat enige tijd geleden in de Argentijnse stad Mar del Plata werd gehouden, heeft Joop Geesink met zijn poppen- film „The travelling tune" als beste experimentele film de prijs „Hoja de Roble de Plata" (Zilveren Eikenblad) gekregen, benevens een eervolle vermelding voor dezelfde film in de rubriek „recreatie". In de rubriek „recreatie" werd eveneens een eervolle vermelding toegekend aan Bert Haanstra's „Zoo". Op het festival van wetenschappelijke en industriële films, dat onlangs te Belgrado is gehouden, verwierf Bert Haanstra de derde prijs met zijn film „Delta Phase I". Te Wenen, waar een filmfestival in het kader van de Wiener Festwoche werd gehouden, viel Bert Haanstra met zijn film „Zoo" een eerste prijs ten deel. Op het zesde internationale filmfestival te San Fran- cisco is Haanstra's „Zoo" eveneens onderscheiden. De film kreeg de prijs voor de beste creatief-experimentele film. Het Neerlands Nieuws van Polygoon/Profilti kreeg de prijs voor het beste volledige filmjournaal. Wanneer men de advertentieknipsels van een week reclame van alle Nederlandse bioscopen doorneemt, komt men merkwaardige dingen tegen. Teksten, die uiteenlopen van gewone zakelijke mededelingen tot snorkende en van romantiek druipende aankondigingen. Daarnaast vele slechte illustraties en helaas maar weinig goede, grote lappen advertenties tegenover zeer kleine. Genoeg materiaal om bij verschillende facetten wat uitvoeriger stil te staan. Dit temeer, omdat bij ons weten praktisch alle bioscopen vrijwel uitsluitend reclame maken door middel van advertenties. Wij willen ons op dit moment niet bezig houden met de juistheid of onjuistheid hiervan. Daarvoor lopen de plaatselijke omstandigheden teveel uit een. Wel willen wij het punt reproduktiemogelijkheden aan de orde stellen. Zoals bekend, wordt elke krant gedrukt op een snellopende rotatiepers Daar snelheid een eerste, vereiste is, komt on danks alle goede voornemens de verzorging van het materiaal pas op de tweede plaats. Het is in de praktijk nu eenmaal onmogelijk veel speciale aandacht aan illu straties te geven. Courantenpapier heeft het grote nadeel, dat het doen uitkomen van verschillende zwart-tinten on mogelijk is. Elk reclamebureau weet dit en houdt met deze 409

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1962 | | pagina 18