77 Parachutisten vallen aan 'j3ioócoopbeclryl en reclame Op deze en volgende pagina's treft u het derde artikel aan in onze reeks „Bioscoopbedrijf en reclame", waarin een reclamedeskundige de ver schillende reclame-uitingen, zoals die in ons bedrijf voorkomen, aan een kritische beschouwing onder werpt, in de hoop, dat de leden daaraan iets hebben voor de praktijk van hun eigen zaak. In dit verband zullen wij gaarne ook aandacht besteden aan bij zondere reclamecampagnes, die de leden op touw zetten, bij voorbeeld ter.gelegenheid van een speciale première. Voorts zouden wij ten behoeve van deze rubriek gaarne folders en dergelijke ontvangen, die voor de propagering van het filmbezoek worden gebruikt. Tenslotte zal onze medewerker ook gaarne ingaan op moeilijkheden, waarop de leden stuiten bij de voorbereiding en uitvoering van hun reclameplan- nen. Vragen, tips, suggesties en materiaal op het ge bied van de bioscoopreclame ter bespreking in deze rubriek kunnen worden gezonden aan de redactie van Film, Jan Luykenstraat 2, Amsterdam. beperking rekening. Daar de meeste bioscopen (nog) niet met een reclame-adviseur werken, zullen zij zelf dit belang rijke punt in de gaten moeten houden. Het is ontstellend te moeten constateren, dat in film- advertenties dikwijls de illustraties in één woord erbarme lijk zijn. Beter geen plaatje dan iets wat alles of niets probeert voor te stellen. Nu moeten wij meteen vaststel len, dat in praktisch alle gevallen de fout bij de film- verhuurmaatschappijen ligt. Deze immers verstrekken de bioscopen het benodigde reclamemateriaal, dat zij echter weer gekregen hebben van de filmproducenten. Wanneer cliché's of matrijzen niet geschikt zijn voor reproduktie in dag- of nieuwsbladen, dan zijn ons inziens de filmver huurders verplicht deze niet door te sturen naar hun af nemers. En is hun budget onvoldoende voor het maken van goede matrijzen, dan dienen zij de slechte aan de reclame-afdeling van de producent te retourneren. Indien deze handelwijze wordt gevolgd, dan maken wij ons sterk, Tot en met donderdag 6êg. om 3.4S -°4éa 8.30 uwri Toegang 14 jaar. Een boeiende en onderhouden de film met o.a. de Maastrichter! JEAN SLUISMANS. dat aan deze ongewenste situatie heel snel een einde zal zijn gekomen. Omdat de vicieuze cirkel ergens moet wor den onderbroken, adviseren wij elke bioscoopexploitant geen genoegen meer met het slechte illustratiemateriaal te nemen en dit onverwijld aan de verhuurder terug te zen den. In twijfelgevallen zal elke advertentie-afdeling van een krant zijn opdrachtgever een objectief advies willen geven. Onze cliënten zullen dan in den vervolge verschoond blijven van illustraties als hierbij afgedrukt (Ursus en Aan de justitie ontkomen). Dat het ook anders kan, bewijst de advertentie voor de film „De vrouw die haar man verkocht". Hier een voor treffelijk gebruik van de mogelijkheden die de krant op zwart-wit gebied geeft. Bovendien een sfeer-schepping, die alle verdere toelichting overbodig maakt. Een rustige lettering, al vragen wij ons af of het woord „Cinépanora- mic" de buitenstaander veel zegt. Wij komen dergelijke woorden meer tegen. Zouden wij ons erg vergissen als wij stellen, dat deze technische termen er meer in staan ten faveure van de producent c.q. bioscoopexploitant? 410

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1962 | | pagina 19