Magnetische geluidsregistratie Met de komst van de grootbeeld- projectiesystemen in ons land om streeks 1953 werd het viersporige magnetische geluid geïntroduceerd dat kwalitatief een aanzienlijke verbete ring betekende ten opzichte van het tot dan toe uitsluitend toegepaste enkelvoudige optische geluid. Deze verbetering was evenwel kostbaar, aangezien de bioscoopondernemer werd genoodzaakt, afgezien van de afspeelinrichting, zich een viervoudige versterkerinstallatie aan te schaffen, benevens de nodige extra luidsprekers. Internationaal werd gesteld, dat het aanbeveling zou verdienen om behalve de 4-kanalige films ook films met enkelvoudige magnetische geluidsregistratie te leveren, op dat de bedrijven desgewenst geleidelijk tot het 4-kanalige magnetische reproduktiesysteem zouden kunnen komen. Bij deze opvatting hebben wij ons in vroegere publicaties vol ledig aangesloten. De Amerikaanse produktiemaatschappij, die het 4-sporensysteem als eerste op haar CinemaScope- films toepaste, nam echter het alles-of-niets-standpunt in en kwam met een 4-sporige magnetische kopie, waarop ook nog een half optisch spoor was aangebracht, zodat men de keuze had uit de twee geluidssystemen. Er kwamen echter geen enkelvoudige magnetische systemen op 35 mm film, hoewel hier en daar werd gesuggereerd, dat men, zo nodig, één van de vier sporen zou kunnen gebruiken, bijv. het spoor voor de middelste luidsprekercombinatie. Uiteraard betekende dit geen oplossing, tenzij men dit spoor op verzoek zou voorzien van alle geluiden die ook op het optische spoor zijn vastgelegd, hetgeen evenwel niet ge schiedde. Het gevolg is geweest, dat zowel hier als elders voor de mag netische geluid-reproduktie in bioscopen relatief weinig animo bestond en alleen de grotere bioscopen een kostbare meervoudige geluidsinstallatie voor dat doel aanschaften. In ons land bedroeg het aantal bioscopen dat in 1955 vier- kanalig magnetisch geluid ten gehore kon brengen circa 25. Dit aantal is later, toen vrijwel alle bioscopen reeds waren uitgerust voor CinemaScope projectie, gestegen tot niet meer dan ruim 30 en daarna is een stilstand ingetreden, totdat de komst van de 70 mm film mede de vertoning van 35 mm films met meervoudig magnetisch geluid mogelijk maakte. Het aantal Nederlandse bioscopen dat thans „magnetische kopieën" kan vertonen, bedraagt aldus circa 55, ofwel 10 procent van ons bioscooppark. Hoewel de kwaliteit van het optische geluid zeker goed kan zijn, indien aan de registratie zowel als aan de aftasting en verdere geluidsinstallatie de nodige zorg wordt besteed, is de magnetische geluidsweergave zonder twijfel beter. Daar komt voor de praktijk bij, dat deze vorm van geluids registratie minder gevoelig is voor beschadigingen. De 4-sporige registratie opent voorts de mogelijkheid van meer voudige gescheiden weergave, hetgeen vooral in brede zalen diverse voordelen biedt ten aanzien van de weergave, kwa liteit en de functionele toepassing van het geluid bij de film. Gezien de voordelen van de magnetische registratie hebben wij jaren geleden de verwachting uitgesproken, dat het magnetische geluid, de optische vastlegging op den duur zou verdringen. Dit is ook op dit moment onze mening ondanks het trage tempo waarin de evolutie zich voltrekt. Zoals bekend werkt men op geluidsgebied in de produktie- sector al lang uitsluitend met magnetisch opnamemateriaal. In de eerste plaats speelt daarbij de geluidskwaliteit een Het aanbrengen en opspelen van een of meer magnetische geluidssporen op 35 mm films is ook in ons land mogelijk en is minder kostbaar dan gewoonlijk wordt verondersteld. voorname rol, doch bovendien kan men met dit materiaal sneller werken, aangezien onmiddellijke controle tot de mogelijkheden behoort en heropname een eenvoudige zaak is geworden. Op 16 mm terrein neemt het gebruik van magnetisch geluid ook voor de weergave snel toe, daar het de bewerkingen vereenvoudigt en de kwaliteit ver betert, hetgeen belangrijke factoren zijn. Het ligt voor de hand, dat men ook op 35 mm gebied zo snel mogelijk van de genoemde pluspunten zal willen profiteren, temeer daar het publiek als gevolg van de FM-radio- en televisie-uitzendingen, HiFi grammofoon- en recorder-weergave, op het gebied van de geluidsrepro- duktie meer en meer verwend raakt en eisen gaat stellen. In dit licht bezien achten wij het nuttig in deze rubriek te vermelden, dat sedert enige tijd ook in Nederland de moge lijkheden voorhanden zijn om aan deze gerechtvaardigde eisen tegemoet te komen. De firma Bob Kommer Studio CV. te 's-Gravenhage heeft zich namelijk reeds verschei dene jaren op dit terrein gespecialiseerd. Men is in staat 16 zowel als 35 mm films van één of meer magnetische sporen te voorzien en deze „op te spelen". Elke buitenlandse film zou aldus, desgewenst met handhaving van het op tische spoor, ook magnetisch geluid kunnen krijgen. Men zou bijvoorbeeld een commentaar in de landstaal kunnen toevoegen of op de kopie zelf een magnetische Nederlandse synchronisatie kunnen vastleggen. Kortom, de mogelijk heden zijn legio, zeker indien men over de dialoog-, muziek-, effect- en eventuele andere banden van het in de film voor komende geluid, kan beschikken. 300

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1964 | | pagina 14