du monde"; in Nederland zal de film heten „De wereld wil bedrogen worden Het gaat hier om een vijftal even ingenieuze als vermakelijke internationale oplichterijen. De plaatsen van handeling zijn Amsterdam, Parijs, Marrakech, Milaan en Tokio. De bekende Franse regisseur Francois Truffaut heeft de super visie over deze film en regisseert ook de verbindende delen, die op humoristische wijze de psychologie van de oplichterij zullen illustreren. Vijf verschillende regisseurs maken in elk land in de eigen taal een deel van het verhaal. Zo heeft Jean-Luc Godard de op lichterij met vals geld in Marrakech gefilmd (o.a. met Jean Sebert en Charles Denner) en maakte Ugo Gregoretti in Milaan de humoristische zwendel met de lichte vrouwtjes). Claude Chabrol begint dezer dagen met Jean-Pierre Cassel in de hoofdrol te Parijs met de geschiedenis van de man, die de Eiffeltoren als oud roest aan de Amerikanen verkocht! En in Amsterdam filmt de bekende Frans-Poolse regisseur Roman Polanski aan „Het diamanten collier". Dit is een bij zonder vermakelijke geschiedenis van een Frans meisje, dat op heel originele manier een peperduur collier in handen weet te krijgen. De Francaise Nicole Karen en Jan Teulings spelen er de voor naamste rollen in, terwijl voorts aan de film meewerken Wim Hoddes, Jan Lemaire Sr. en Arold Gelderman, welke laatste tevens assistent van de regisseur is. Gelderman was o.m. assistent bij de beroemde film „De langste dag". Karel Logher heeft de productieleiding. Regisseur Polanski won met zijn laatste film „Een mes in het water" de Grote Prijs van de Filmcritiek op de Biënnale te Venetië. De Poolse cameraman Jerzy Lipman fotografeert de film in Fran scope. Paul Kijzer is producer van de film, die door Caesar Film Productie voor Hafbo te Amsterdam wordt gemaakt in co productie met Pierre Roustang's Ulysse Productions te Parijs, Franco Christaldi's Vides Cinematigraphica te Rome en Towa Film te Tokio. „De wereld wil bedrogen worden" zal begin september in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en nog enkele andere grote steden in première gaan." dat blijkens deze advertentie het Nederlandse gedeelte van de film zou worden gemaakt door de „Frans-Poolse" regisseur Roman Polanski en dat de voornaamste rollen zouden worden gespeeld door de Francaise Nicole Karen en de Nederlander Jan Teulings; dat het Nederlandse gedeelte van de film blijkens de aan kondiging zou bevatten een bijzonder vermakelijke ge schiedenis van een Frans meisje, dat op heel originele manier een peperduur collier in handen weet te krijgen"; dat de inhoud van de gemaakte film hiermede in overeen stemming is; dat in de advertentie niet is vermeld, dat de Francaise Nicole Karen in de film Nederlands zou spreken en dat zulks, gezien de gehele opzet van de film, van haar niet verwacht had mogen worden; dat de Nederlandse acteur Jan Teulings in de film in de scènes met Nicole Karen Frans spreekt, al gebruikt hij er ook Neder landse uitdrukkingen tussen door, maar dat dit uiteraard de consequentie is van een geschiedenis over een Frans meisje, die in contact komt met een Nederlandse man, aangezien het onaannemelijk is, dat het Franse meisje in Amsterdam plot seling Nederlands zou gaan spreken; dat dit schijnbaar in tegenspraak is met de in de geciteerde advertentie voorkomende zin: „Vijf verschillende regisseurs maken in elk land en in de eigen taal een deel van het verhaal"; dat inderdaad in het in Japan onder leiding van een Japanse regisseur met uitsluitend Japanse acteurs en actrices opgenomen deel Japans wordt gesproken en in het in Jtalië onder leiding van de Italiaanse regisseur opgenomen deel door de Italiaanse acteurs en actrices uitsluitend Italiaans; dat het evenzeer in de lijn van deze aankondiging ligt, dat in het in Nederland onder leiding van de „Frans-Poolse" regisseur op genomen deel door de Franse actrice Frans wordt gesproken; dat er buiten de scènes tussen Nicole Karen en Teulings in het Nederlandse gedeelte van de film Nederlands wordt gesproken; dat hetgeen hiervoor is overwogen tot de conclusie leidt, dat het Nederlandse deel van de film in kwestie geacht moet worden te voldoen aan hetgeen in de advertentie in het vakblad is aangekondigd; dat alle belanghebbenden, ook partij-Hafbo, geacht kunnen wor den met de inhoud van die advertentie op de hoogte te zijn geweest en dat niemand van hen tegen die advertentie destijds enig bezwaer heeft kenbaar gemaakt; dat partij-Hafbo ook nog als bezwaar heeft aangevoerd, dat partij-Kijzer (of Caesar Film Productie, zoals de naam luidde waaronder zij aanvankelijk optrad) in de eindtitels en ook niet in de laatste Franse publicaties is vermeld als co-producent van de film „Les plus belles escroqueries du monde", zulks in tegen stelling tot de producenten van het Franse, het Italiaanse en het Japanse gedeelte van de film; dat afgezien van de vraag of de al of niet vermelding van partij-Keizer in de lijst van co-producenten enige invloed kan hebben op het feitelijk vaststellen van de Nederlandse elementen van het in Nederland opgenomen gedeelte van de film er geen twijfel aan bestaat, althans door partij-Hafbo niet is bestreden, dat de kosten van het maken van dit gedeelte der film in Nederland betaald zijn door partij-Kijzer, die ook overigens bij het maken van de voorbereidingen voor het opnemen der film en de uitvoering daarvan geheel als producent is opge treden; dat het weglaten van de naam van partij-Kijzer in de lijst van co-producenten waarschijnlijk geweten moet worden, zoals partij- Kijzer heeft aangevoerd, aan interne Franse regelingen in ver band met het ontbreken van een verdrag tussen Nederland en Frankrijk op het gebied van de co-producties; dat al hetgeen partijen verder naar voren hebben gebracht als niet ter zake dienende buiten beschouwing kan blijven; dat mitsdien de door partij-Hafbo ingestelde vordering ongegrond moet worden geacht en dat de door partij-Kijzer ingestelde vordering behoort te worden toegewezen; dat de arbitragekosten, welke met het oog op de omvang van de geschillen zijn vastgesteld op ƒ500,ten laste van de partij- Hafbo moeten komen; RECHTDOENDE ALS GOEDE MANNEN NAAR BILLIJKHEID: 1. VERKLAART VOOR RECHT dat tussen partijen werd over eengekomen dat partij-Hafbo als verhuurster in Nederland in roulatie zal brengen de film „Les plus belles escroqueries du monde" in dier voege, dat alle normale distributiekosten, waaronder die van copieën, betiteling enz. voor rekening van partij-Hafbo zullen komen, en dat de opbrengsten, verkregen uit de verhuur van deze film, voorzover deze het bedrag van overtreffen, aan partij-Hafbo zullen verblijven; 2. ONTZEGT aan partij-Hafbo haar tegen partij-Keizer in gestelde vordering; 3. VEROORDEELT partij-Hafbo om, binnen twee dagen na betekening van het bevelschrift, af te geven door de Edelacht bare Heer President van de Arrondissements-Rechtbank te Amsterdam op het door de Commissie te wijzen vonnis, van verzoeker af te nemen vier copieën van de film „Les plus belles escroqueries du monde" tegen betaling van zulks op verbeurte van een dwangsom van ƒ1.000,voor iedere dag. waarop partij-Hafbo in gebreke blijft aan dit bevel te voldoen; 4. VEROORDEELT partij-Hafbo voorts in de arbitragekosten bedragende 500,(vijfhonderd gulden). Aldus gewezen te Amsterdam op 14 december 1964. 370

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1965 | | pagina 23