du monde"; in Nederland zal de film heten „De wereld wil
bedrogen worden
Het gaat hier om een vijftal even ingenieuze als vermakelijke
internationale oplichterijen. De plaatsen van handeling zijn
Amsterdam, Parijs, Marrakech, Milaan en Tokio.
De bekende Franse regisseur Francois Truffaut heeft de super
visie over deze film en regisseert ook de verbindende delen, die
op humoristische wijze de psychologie van de oplichterij zullen
illustreren.
Vijf verschillende regisseurs maken in elk land in de eigen taal
een deel van het verhaal. Zo heeft Jean-Luc Godard de op
lichterij met vals geld in Marrakech gefilmd (o.a. met Jean
Sebert en Charles Denner) en maakte Ugo Gregoretti in Milaan
de humoristische zwendel met de lichte vrouwtjes).
Claude Chabrol begint dezer dagen met Jean-Pierre Cassel in de
hoofdrol te Parijs met de geschiedenis van de man, die de
Eiffeltoren als oud roest aan de Amerikanen verkocht!
En in Amsterdam filmt de bekende Frans-Poolse regisseur
Roman Polanski aan „Het diamanten collier". Dit is een bij
zonder vermakelijke geschiedenis van een Frans meisje, dat op
heel originele manier een peperduur collier in handen weet te
krijgen.
De Francaise Nicole Karen en Jan Teulings spelen er de voor
naamste rollen in, terwijl voorts aan de film meewerken Wim
Hoddes, Jan Lemaire Sr. en Arold Gelderman, welke laatste
tevens assistent van de regisseur is. Gelderman was o.m. assistent
bij de beroemde film „De langste dag". Karel Logher heeft de
productieleiding.
Regisseur Polanski won met zijn laatste film „Een mes in het
water" de Grote Prijs van de Filmcritiek op de Biënnale te
Venetië.
De Poolse cameraman Jerzy Lipman fotografeert de film in
Fran scope.
Paul Kijzer is producer van de film, die door Caesar Film
Productie voor Hafbo te Amsterdam wordt gemaakt in co
productie met Pierre Roustang's Ulysse Productions te Parijs,
Franco Christaldi's Vides Cinematigraphica te Rome en Towa
Film te Tokio.
„De wereld wil bedrogen worden" zal begin september in
Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en nog enkele
andere grote steden in première gaan."
dat blijkens deze advertentie het Nederlandse gedeelte van de
film zou worden gemaakt door de „Frans-Poolse" regisseur
Roman Polanski en dat de voornaamste rollen zouden worden
gespeeld door de Francaise Nicole Karen en de Nederlander
Jan Teulings;
dat het Nederlandse gedeelte van de film blijkens de aan
kondiging zou bevatten een bijzonder vermakelijke ge
schiedenis van een Frans meisje, dat op heel originele manier
een peperduur collier in handen weet te krijgen";
dat de inhoud van de gemaakte film hiermede in overeen
stemming is;
dat in de advertentie niet is vermeld, dat de Francaise Nicole
Karen in de film Nederlands zou spreken en dat zulks, gezien
de gehele opzet van de film, van haar niet verwacht had
mogen worden;
dat de Nederlandse acteur Jan Teulings in de film in de scènes
met Nicole Karen Frans spreekt, al gebruikt hij er ook Neder
landse uitdrukkingen tussen door, maar dat dit uiteraard de
consequentie is van een geschiedenis over een Frans meisje,
die in contact komt met een Nederlandse man, aangezien het
onaannemelijk is, dat het Franse meisje in Amsterdam plot
seling Nederlands zou gaan spreken;
dat dit schijnbaar in tegenspraak is met de in de geciteerde
advertentie voorkomende zin: „Vijf verschillende regisseurs
maken in elk land en in de eigen taal een deel van het verhaal";
dat inderdaad in het in Japan onder leiding van een Japanse
regisseur met uitsluitend Japanse acteurs en actrices opgenomen
deel Japans wordt gesproken en in het in Jtalië onder leiding
van de Italiaanse regisseur opgenomen deel door de Italiaanse
acteurs en actrices uitsluitend Italiaans;
dat het evenzeer in de lijn van deze aankondiging ligt, dat in het
in Nederland onder leiding van de „Frans-Poolse" regisseur op
genomen deel door de Franse actrice Frans wordt gesproken;
dat er buiten de scènes tussen Nicole Karen en Teulings in het
Nederlandse gedeelte van de film Nederlands wordt gesproken;
dat hetgeen hiervoor is overwogen tot de conclusie leidt, dat het
Nederlandse deel van de film in kwestie geacht moet worden
te voldoen aan hetgeen in de advertentie in het vakblad is
aangekondigd;
dat alle belanghebbenden, ook partij-Hafbo, geacht kunnen wor
den met de inhoud van die advertentie op de hoogte te zijn
geweest en dat niemand van hen tegen die advertentie destijds
enig bezwaer heeft kenbaar gemaakt;
dat partij-Hafbo ook nog als bezwaar heeft aangevoerd, dat
partij-Kijzer (of Caesar Film Productie, zoals de naam luidde
waaronder zij aanvankelijk optrad) in de eindtitels en ook niet in
de laatste Franse publicaties is vermeld als co-producent van
de film „Les plus belles escroqueries du monde", zulks in tegen
stelling tot de producenten van het Franse, het Italiaanse en
het Japanse gedeelte van de film;
dat afgezien van de vraag of de al of niet vermelding van
partij-Keizer in de lijst van co-producenten enige invloed kan
hebben op het feitelijk vaststellen van de Nederlandse elementen
van het in Nederland opgenomen gedeelte van de film er geen
twijfel aan bestaat, althans door partij-Hafbo niet is bestreden,
dat de kosten van het maken van dit gedeelte der film in
Nederland betaald zijn door partij-Kijzer, die ook overigens
bij het maken van de voorbereidingen voor het opnemen der
film en de uitvoering daarvan geheel als producent is opge
treden;
dat het weglaten van de naam van partij-Kijzer in de lijst van
co-producenten waarschijnlijk geweten moet worden, zoals partij-
Kijzer heeft aangevoerd, aan interne Franse regelingen in ver
band met het ontbreken van een verdrag tussen Nederland en
Frankrijk op het gebied van de co-producties;
dat al hetgeen partijen verder naar voren hebben gebracht als
niet ter zake dienende buiten beschouwing kan blijven;
dat mitsdien de door partij-Hafbo ingestelde vordering ongegrond
moet worden geacht en dat de door partij-Kijzer ingestelde
vordering behoort te worden toegewezen;
dat de arbitragekosten, welke met het oog op de omvang van de
geschillen zijn vastgesteld op ƒ500,ten laste van de partij-
Hafbo moeten komen;
RECHTDOENDE ALS GOEDE MANNEN
NAAR BILLIJKHEID:
1. VERKLAART VOOR RECHT dat tussen partijen werd over
eengekomen dat partij-Hafbo als verhuurster in Nederland
in roulatie zal brengen de film „Les plus belles escroqueries
du monde" in dier voege, dat alle normale distributiekosten,
waaronder die van copieën, betiteling enz. voor rekening van
partij-Hafbo zullen komen, en dat de opbrengsten, verkregen
uit de verhuur van deze film, voorzover deze het bedrag van
overtreffen, aan partij-Hafbo zullen verblijven;
2. ONTZEGT aan partij-Hafbo haar tegen partij-Keizer in
gestelde vordering;
3. VEROORDEELT partij-Hafbo om, binnen twee dagen na
betekening van het bevelschrift, af te geven door de Edelacht
bare Heer President van de Arrondissements-Rechtbank te
Amsterdam op het door de Commissie te wijzen vonnis,
van verzoeker af te nemen vier copieën van de film „Les plus
belles escroqueries du monde" tegen betaling van
zulks op verbeurte van een dwangsom van ƒ1.000,voor
iedere dag. waarop partij-Hafbo in gebreke blijft aan dit
bevel te voldoen;
4. VEROORDEELT partij-Hafbo voorts in de arbitragekosten
bedragende 500,(vijfhonderd gulden).
Aldus gewezen te Amsterdam op 14 december 1964.
370