Amerika verwacht sterke groei bioscoop bezoek NIEUWS UIT HET BUITENLAND „Frequents" Huwelijk Toegangsprijs T^oen Jack Valenti, president van de -*- Amerikaanse „Motion Picture Association", onlangs in New York enige met zorg uitgekozen details be kend maakte uit het onderzoek dat „Daniel Yankelovich and Associates" hadden verricht naar het bioscoop bezoek van de Amerikanen, vestigde hij er speciaal de aandacht op dat 48 procent van de bioscooprecettes af komstig zijn van de bioscoopbezoe kers in de leeftijd van 16 tot 24 jaar; een bevolkingsgroep die numeriek sterk aan het toenemen is. Valenti bracht eveneens de conclusie van het onderzoek naar voren dat zonder iets te veranderen aan de ge dragsregels van de bioscoopbezoeker een gestage toename van het aantal bezoekers kan worden verwacht. Tot 1975 zal deze toename ongeveer 20 procent zijn. Gelet op een toename in het bioscoopbezoek onder academisch gevormden en de verwachtingen dat in de toekomst meer mensen de uni versiteiten zullen bezoeken, durfde Valenti zelfs te voorspellen dat deze toename in het bioscoopbezoek zeker 40 procent zal bedragen. Het 182 pagina's tellende uittreksel van het rapport dat momenteel door alle leiders van de bij de MPAA aange sloten leden wordt bestudeerd wijst daarnaast echter op het feit dat de massa van de potentiële bioscoop bezoekers nog steeds niet voldoende is benaderd. Uit het onderzoek is gebleken dat van de 138 miljoen Amerikanen bo ven de 16 jaar er slechts 25 miljoen of 18 procent gerekend kunnen worden tot de geregelde bioscoop bezoekers („frequents"), die dus min stens een maal per maand naar de bioscoop gaan. Deze groep ziet per jaar gemiddeld 39 films. Een verbazingwekkende hoeveelheid mensen, 41 miljoen of 30 procent gaat echter nooit naar de bioscoop. Als wij deze groep zouden uitbreiden met degenen die „bijna nooit" naar de film gaan dan kunnen we zeggen aldus het onderzoek dat zeker 48 procent van de Amerikaanse bevol king bijna de helft! nooit een bioscoop bezoekt. Wanneer daarnaast sommige mensen die bijna nooit" naar de film gaan echter gerangschikt zouden worden onder hen die ,,af en toe" naar de bioscoop gaan („occasional film- goers") dan kan men concluderen dat meer dan de helft van de Amerikaan se volwassenen 72 miljoen of 52 procent gemiddeld 4,2 maal per jaar naar de bioscoop gaan. Zij vor men, aldus het onderzoek, „de grote markt waarop de gewoonte om regel matig naar de bioscoop te gaan de laatste tientallen jaren langzaam werd uitgesleten en zal blijven uitslijten, hoewel wat langzamer dan voorheen". Bovendien, aldus het rapport, is de kern van het bioscoopbezoek de 1 8 procent die regelmatig een film zien en die 76 procent van de recettes vertegenwoordigden „opvallend weinig representatief voor de totale bevolking". Jong zijn en ongehuwd is aldus het onderzoek de overheersende demo grafische voorwaarde om een veel vuldige en enthousiaste bioscoop- ganger te zijn. Van de bevolkingsgroep tussen de 16 en 20 jaar gaat 78 procent vaak naar de bioscoop. Met het toenemen van de leeftijd vermindert de belang stelling voor dit medium echter „ge stadig en dramatisch" tot slechts 7 procent op 70-jarige leeftijd. De helft van de 28 miljoen Ameri kanen (54 procent) tussen de 16 en 24 jaar gaat vaak naar de bioscoop. Slechts één miljoen van deze groep gaat nooit naar een film. Daar staat tegenover dat slechts 3 miljoen van de 49 miljoen Amerikanen boven de 50 jaar vaak naar de film gaat en 26 miljoen, ofwel 53 procent, nooit. Samenvattend: ruim 20 procent van de Amerikanen zorgt voor 48 procent van het bioscoopbezoek, terwijl 36 procent van de bevolking slechts 15 procent voor haar rekening neemt. De hoop dat de hedendaagse jeugd zijn liefde voor de film ook op latere leeftijd zou behouden, wcffdt door het rapport de bodem ingeslagen. Uit het onderzoek bleek n.1. dat het huwelijk vaak een sterke vermindering van het aantal bioscoopbezoeken tot gevolg heeft; 63 procent van de Amerikaanse vrijgezellen behoort tot de groep die veelvuldig de bioscoop bezoekt tegen over slechts 22 procent van de gehuw den. De gewoonte om regelmatig naar de film te gaan wordt over het algemeen op 29-jarige leeftijd abrupt afge broken. „Deze gewoonte wordt vrij gemakkelijk opgegeven" aldus het rapport ,,en helaas heeft de heden daagse propaganda vaak een meer af brekende werking dan een stimuleren de". Hoewel het onderzoek de kwets bare punten onderstreept (een groot gedeelte van het uittreksel is gewijd aan de problemen rond de publiciteit) 194

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1968 | | pagina 21