Nieuwe theaters-Vernieuwde theaters
Nieuwe theaters-Vernieuwde theaters
Buitenlust: een lust voor het Edese oog
Handelsblad
Cineac
„ruimtelijk"
Harmonie
Pauze
234
235
T^Tu in 1968 na 34 jaar kan
men na de restauratie van het
befaamde Handelsblad Cineac consta
teren hoe knap de conceptie van de
ontwerper van toen is geweest.
Hij maakte op een relatief kleine
ruimte een theater in de vorm van
een waterdruppel. Architect A. Dui
ker kan na de vernieuwingen aange
bracht door zijn collega Carel L. W.
Wirtz trots zijn op wat hij creëerde
de Cineac is nog steeds een van
de theaters met de modernste vorm
geving.
Wirtz heeft de waterdruppelvorm,
een fraaie gebogen ruimtelijke lijn
met een horizoneffect weer nieuwe
accenten gegeven, waardoor men ver
rast opkijkt een ogenschijnlijk zo
groot theater binnen te komen. Nieu
we lichtbakken langs de wanden, het
in zachtvloeiende witten en grijzen
geschilderde gebogen plafond, fraaie
wandbekleding, zwarte markering van
het balcon en dito kleur voor de ,,he-
(vervolg van pagina 233)
gericht op het kleinere art-house, veel
beter tot hun recht komen. Ze kun
nen een eigen roulement vinden in een
eigen sfeer. De stuwende werking er
van zal wellicht voor het grotere pro
duct veel intensiever zijn, dan thans
het geval is. Nu doen de films elkaar
onderling onbedoelde afbreuk. In de
discussie, die daardoor ontstaat is het
gemakkelijk ook nog sociale en poli
tieke accenten in te voegen. En zo is
men al spoedig niet ver meer van de
situatie van het huis dat tegen zichzelf
verdeeld is. En dat kan niet bestaan.
Met welk spreekwoord wij deze aan
eenrijging van pasgehoorde meningen
en standpunten willen besluiten.
Handelsblad Cineac Reguliersbreestraat
is ean begrip. Maar ook een.architecto-
mel" daarboven benadrukken de
ruimtewerking.
Woensdagmiddag 3 juli hebben velen
directeur C. J. Blad gecomplimenteerd
met deze schitterende metamorfose.
nische conceptie van klasse. Een blik in
het mooie vernieuwde theater.
Onder hen zagen wij de Bondsdirec
teur de heer J. G. J. Bosman en de
voorzitter van de afdeling Amsterdam,
de heer W. F. Dubbeldeman.
Zwolle heeft sedert 22 mei een dub-
bel-deks theater, doordat de NV Bio
scoop De Kroon, de oude Kroon
verbouwen liet tot een nieuwe De
Kroon en een Studio-Z.
De bioscoop aan de Diezerstraat werd
in de lengte middendoor gesneden, zo
dat twee ruimten boven elkaar ont
stonden met beneden 210 en boven
510 zitplaatsen. Beneden is de zaal
zes meter, boven zeven meter hoog,
precies genoeg ruimte om Zwolle een
werkelijk schitterend theatercomplex
te geven.
De entree aan de hoofdstraat van de
stad is een mooie hal met tegelvloer
en wengé-houten wanden met drie
fotokasten en een dubbele kassa,
waarvan de loketten haaks op elkaar
staan. Daarachter komt men in een
foyer van 100 vierkante meter met
twee bufetten, lage tafels en gemak
kelijke banken en een grote garde
robe, waarnaast de cabinetrap van
Studio-Z omhoog gaat.
Men heeft een zodanig kleurgebruik
toegepast, waardoor een verkwikken
de rust ontstaat in het gehele pand.
De tint van de kleine zaal is grijs door
de stoelen, die op een anthracietkleu-
rige linoleum vloer in een kader van
rood tapijt zijn gevat, dat een eenheid
vormt met het tapijt van de foyer.
De voorhang is nachtblauw. De gor
dijnen van de foyer z'jn goudgeel ge
tint, pittig afstekend tegen mahonie-
Een foyer in het „dubbele" theater De Kroon-Studio Z te Zwolle
en teakhouten bufetten en tafels.
Via een trap uit de hal komt men in
de bovenzaal, waar de stoelen rood,
het tapijt rookblauw en de voorhang
goudgeel zijn.
Over alles heen lijkt, door het kleur
effect van de wanden, het plafond te
zweven. De wanden zijn gemêleerd
grijsgroen getint. De plaatsing van de
stoelen op een „geknikte" vloer, die
achterin een amphitheater draagt is
nauwkeurig uitgekiend i.v.m. de zicht
lijnen. Iedere stoel heeft „perfect
view" van het hoofd van zijn voo:-
buurman heeft niemand meer last.
Het publiek te Zwolle blijkt zeer ont
vankelijk voor de vernieuwing en
neemt er de tijd voor om alles te be
kijken, aldus vertelde ons mevrou
M. C. Kroon-Hoefsmit.
De technische uitrusting van de zalen
is (boven) Todd AO int. van Philips
en (beneden) een Bauer B-12 cinema
scope van Siemens.
\7oltallig B. (loco) en W. van de ge
meente Ede hebben 19 juni de
opening bijgewoond van Bioscoop
„Buitenlust" te Ede, aan de Stations
weg 39.
De heer G. H. Leeh (Achillesstraat
67, Amsterdam), reeds exploitant van
het theater Reehorst te Ede, heeft de
voormalige ontspanningszaal van ca-
fé-restaurant Buitenlust gehuurd en
omgetoverd in een volwaardig thea
ter, waarmee Ede bijzonder in zijn
nopjes is.
De ontspanningszaal, die voor aller
hande doeleinden werd gebruikt is in
het grijs verleden al eens filmzaal ge
weest.
Van dat verleden en zelfs van het
recente verleden ziet men niets meer
terug in Buitenlust, waar de theater
bouw gepaard is gegaan met een ver
nieuwing van het café-restaurant.
Buitenlust biedt plaats aan uitgekiend
300 bezoekers. Zij zitten op Fibrocit-
stoelen met gele bekleding en een
zwarte omlijsting.
Die stoelen steken feestelijk af in de
moderne ruimte, waarvoor architect
J. Peet uit Den Haag contrasterende,
maar tevens harmoniërende tinten
heeft gekozen.
De vloer is gemêleerd grijs. De wan
den nog donkerrood gesausd totdat
de muren zijn uitgewerkt. Daarna
worden deze met een geluiddempend
kunstdoek bespannen, overigens in
dezelfde kleur.
Bioscoop Buitenlust te Ede
Het plafond is nachtblauw met als In de cabine is de projectieapparatuur
sterren verstrooide lichtpuntjes erin. van Philips (FP-56).
De entree, een voormalig smal gan
getje met garderobe en toiletten is
drastisch gewijzigd en ondanks de
niet gewijzigde rooilijn herschapen
in een riante hal.
De vernieuwingen van het café-restau
rant en het rookverbod in de zaal
(gemeenteverordening) hebben ertoe
geleid, dat in de pauze het publiek
zich graag even vertreedt en het café-
restaurant benut als foyer.
Bij de feestelijke opening waren be
halve vertegenwoordigers van de ge
meente ook bondsbestuurders van de
afdeling Het Oosten. Wij zagen de
heren R. Nasette, H. Miedema en
J. S. Thedinga. Ook de oud-voorzitter
van de Centrale commissie voor de
filmkeuring mr. D. Bijdendijk was
aanwezig.