il ÜL Hl m !H!
- M IL
Affiche
Openheid
Den Haaq
304
bioscoop werd als filmculturele fac
tor in het leven van de jeugd en van
de volwassenen midden in de sociale
belangstelling geplaatst.
De massa vond massaal onthaal tijdens
openluchtvoorstellingen.
De bedrijfsgenoten vonden elkaar in
nieuwe contacten en de kring van
mensen, die elkaar in Arnhem ont
moetten was wereldwijd.
Het lag van stonde af aan niet in de
bedoeling een „festival'" te organise
ren, al hebben sommigen daarna
steeds pogingen aangewend om de
filmweek Arnhem in die richting te
duwen. Men begon meteen te vra
gen naar jaarlijkse terugkeer. Maar
zelfs regelmatige terugkeer van de
filmweek was aanvankelijk een open
vraag.
Door de medewerking en het open
oog voor de filmcultuur, zowel van het
ministerie van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen als van het gemeente
bestuur van Arnhem werd de voorbe
reiding een succes en de week één
langdurig filmfeest. Medewerking van
het ministerie van O. K. en W. en de
Raad voor de kunst (afdeling film)
leverde een Nationale Filmprijs op,
die terstond kon worden uitgereikt.
Arnhem met zijn Rembrandttheater
bleek een prachtige entourage en
een doelmatig centrum tegen welke
achtergrond de samenwerkende li
chamen: de rijksoverheid, de gemeen
telijke overheid, het filmbedrijf en het
dagelijks bestuur als coördinator het
eerste fonds van 75.000,konden
gaan besteden.
De Schoise acteur James Robertson Justice in
Den Haag, schrijvend in een fan-boek.
Het terras van het Arnhemse Rembrandttheater kan vertellen van al wat daar
filmweken.
is verhaald over de
Otto Treuman ontwierp het eerste af
fiche voor de filmweek. De organisa
tie kwam op gang met de medewer
king van het Holland Festival.
Toen Arnhems burgemeester Ch. G.
Matser de week opende met de woor
den „Moge de filmweek Arnhem tot
een belevenis worden die u niet licht
zult vergeten", wist hij niet dat hij
een profetische wens uitte.
De galapremière van ,,Si Versailles
m'était conté" van Sacha Guitry was
de eerste officiële titel uit een lange
reeks van films, welke via Arnhem
krachtige stimulans tot bekendheid en
succes meekregen. Maar de allereer
ste film in het kader van de filmwe
ken was echter ,,Du Rififi chez les
hommes", die werd vertoond na de
toespraken op de openingsmiddag.
Die eerste week presenteerde de open
ontmoeting tussen bedrijf en publiek,
van bedrijfsgenoten onderling en van
bedrijf en pers, die kenmerkend is ge
bleven voor alle daarna komende film
weken.
Toen het Wilhelmus had weerklonken
op de slotavond en nog later toen de
receptie van het Stichtingsbestuur in
Restaurant Royal was afgelopen werd
door de kranten geschreven, dat Arn
hem in alle opzichten beter voor de
dag was gekomen dan Venetië, Cannes,
of Sao Paulo. En zulks in weerwil van
het gemis aan ervaring.
Dat de Provinciale Staten van Gel
derland de culturele betekenis van
film in hun subsidiebeleid van 1955
over het hoofd zagen en de hoffe
lijke, elegante sfeer niet onderkende
kon men juist dóór die sfeer des te
gemakkelijker vergeten.
Het duurde vier jaar eer de film Arn
hem opnieuw als gastvrouw zou be
geren. Den Haag kwam als candi-
daat voor de week opzetten met als
middelpunt het Metropole-Tuschinski
Theater en als cultureel kader het Hol
land Festival.