il ÜL Hl m !H! - M IL Affiche Openheid Den Haaq 304 bioscoop werd als filmculturele fac tor in het leven van de jeugd en van de volwassenen midden in de sociale belangstelling geplaatst. De massa vond massaal onthaal tijdens openluchtvoorstellingen. De bedrijfsgenoten vonden elkaar in nieuwe contacten en de kring van mensen, die elkaar in Arnhem ont moetten was wereldwijd. Het lag van stonde af aan niet in de bedoeling een „festival'" te organise ren, al hebben sommigen daarna steeds pogingen aangewend om de filmweek Arnhem in die richting te duwen. Men begon meteen te vra gen naar jaarlijkse terugkeer. Maar zelfs regelmatige terugkeer van de filmweek was aanvankelijk een open vraag. Door de medewerking en het open oog voor de filmcultuur, zowel van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen als van het gemeente bestuur van Arnhem werd de voorbe reiding een succes en de week één langdurig filmfeest. Medewerking van het ministerie van O. K. en W. en de Raad voor de kunst (afdeling film) leverde een Nationale Filmprijs op, die terstond kon worden uitgereikt. Arnhem met zijn Rembrandttheater bleek een prachtige entourage en een doelmatig centrum tegen welke achtergrond de samenwerkende li chamen: de rijksoverheid, de gemeen telijke overheid, het filmbedrijf en het dagelijks bestuur als coördinator het eerste fonds van 75.000,konden gaan besteden. De Schoise acteur James Robertson Justice in Den Haag, schrijvend in een fan-boek. Het terras van het Arnhemse Rembrandttheater kan vertellen van al wat daar filmweken. is verhaald over de Otto Treuman ontwierp het eerste af fiche voor de filmweek. De organisa tie kwam op gang met de medewer king van het Holland Festival. Toen Arnhems burgemeester Ch. G. Matser de week opende met de woor den „Moge de filmweek Arnhem tot een belevenis worden die u niet licht zult vergeten", wist hij niet dat hij een profetische wens uitte. De galapremière van ,,Si Versailles m'était conté" van Sacha Guitry was de eerste officiële titel uit een lange reeks van films, welke via Arnhem krachtige stimulans tot bekendheid en succes meekregen. Maar de allereer ste film in het kader van de filmwe ken was echter ,,Du Rififi chez les hommes", die werd vertoond na de toespraken op de openingsmiddag. Die eerste week presenteerde de open ontmoeting tussen bedrijf en publiek, van bedrijfsgenoten onderling en van bedrijf en pers, die kenmerkend is ge bleven voor alle daarna komende film weken. Toen het Wilhelmus had weerklonken op de slotavond en nog later toen de receptie van het Stichtingsbestuur in Restaurant Royal was afgelopen werd door de kranten geschreven, dat Arn hem in alle opzichten beter voor de dag was gekomen dan Venetië, Cannes, of Sao Paulo. En zulks in weerwil van het gemis aan ervaring. Dat de Provinciale Staten van Gel derland de culturele betekenis van film in hun subsidiebeleid van 1955 over het hoofd zagen en de hoffe lijke, elegante sfeer niet onderkende kon men juist dóór die sfeer des te gemakkelijker vergeten. Het duurde vier jaar eer de film Arn hem opnieuw als gastvrouw zou be geren. Den Haag kwam als candi- daat voor de week opzetten met als middelpunt het Metropole-Tuschinski Theater en als cultureel kader het Hol land Festival.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1968 | | pagina 41