Militair eerbetoon voor Nederlandse Bioscoopbond Première Ml Osaka 1970 De blanke slavin Essay Citaat 20 In Den Haag werd ver van de loka- ties in Studio 2000 de première ge draaid van Limburg een ander ge zicht", opdrachtfilm door Joop van Essen voor de Provinciale Staten van Limburg. Het team, dat de filmische presenta tie van Nederland gestalte geeft op de wereldtentoonstelling in Japan (Osa ka 1970) bestaat uit: Jan Vrijman lei der, Frans Weisz regisseur, Anton Kothuys medewerkend regisseur en Richard Hendrikx regie-assistent. Montageleidster is Astrid Weyman, chef fotografie Bert van Munster, art-director Massimo Götz en diafo tograaf Eddy Posthuma de Boer. Ne derland vroeger, nu en in de toe komst zullen door dit team moeten worden vastgelegd in twintig minuten film voor de miljoenen, die Osaka komen bezoeken. Met veel belangstelling wordt uitge zien naar de première van ,,De Blan ke Slavin", de nieuwe Nederlandse speelfilm welke onder regie van Re- né Daalder wordt gemaakt. De film is in beginsel aangemeld voor een vertoning tijdens de Internatio nale Filmweek Arnhem, waar hij dan zijn landelijke première zou krijgen. „De Blanke Slavin' begint zijn roule- ment in het gerenoveerde City Thea ter te Amsterdam. De opnamen zijn dezer dagen beëindigd. Dr. H. S. Visscher schreef in op dracht van de gemeente Amsterdam een essay „Een hand van celluloid", dat verscheen in de reeks Verken ningen van het Nederlands Filminsti tuut. TV. M. A. M. Klompé in haar ver- dediging van de begroting van haar departement: wanneer hij zegt, dat de filmaca demie per jaar 90 jonge mensen op leidt tot filmregisseur, dan is dat niet geheel juist. Er wordt zeker onder de nieuwe directie bepaald naar ge streefd om de opleiding beter te richten, ook op andere funkties in het filmbedrijf. Voor zover het in mijn vermogen ligt zal ik er ook aan mee werken, dat de verhouding filmacade mie, filmer, televisie wordt verbe terd." Voorzitter Bosman neemt in de vergadering van het presidium van het Neder landse Bioscoopbond het erevaantje van het Centraal filrnbureau van de krijgsmacht in ontvangst en drukt majoor A. J. van Dongen de hand. TVfajoor A. J. van Dongen, hoofd van hst Centraal filrnbureau voor de krijgsmacht, vergezeld van de heer H. J. Langelaan, betrad maan- dg 23 juni het Bondsbureau met on der zijn arm een goudkleurig statief en een platte kartonnen doos. Het moment was aangebroken waar op een op 13 november tijdens de ju bileumreceptie toegezegd geschenk zou worden overhandigd. In de vergadering van het presidium heette de voorzitter van de Neder landse Bioscoopbond de heer J. G. J. Bosman majoor Van Dongen en zijn metgezel hartelijk welkom. En nog voor de „grootste theaterex ploitant van Nederland" zoals hij wel eens gekscherend wordt genoemd de gelegenheid kreeg waardering te uiten kwam deze van de kant van de voorzitter, die de ontwikkeling van de zakelijke relatie met de krijgsmacht sinds 20 juni '53 schetste, herinnerde aan het werk destijds van majoor Pal- mers om vervolgens grote voldoening te uiten over het goede contact. Dat stemde geheel overeen met wat majoor Van Dongen van zijn kant ging zeggen, die even de jubileumvie ring aanstipte om vervolgens terug te gaan naar de tijd toen hij zelf in het militaire theatervak stapte. „Ik ben erin gekomen met angst en vreze als een outsider, maar de wijze waarop u mij hebt ontvangen en raad hebt ge geven heeft mij veel goed gedaan", aldus majoor Van Dongen, die ver volgens het beschermende papier wegtrok van het cadeau: een stan daard met een geborduurde vaan. De drie gouden emblemen van leger, vloot en luchtmacht (leeuw, anker en wing) in het hart van uitschietende stralen in de nationale kleuren. De heer Bosman zei het geweldig te vinden, „dat esn kleine bedrijfsorga nisatie geëerd wordt met dit symboli sche teken van de drie onderdelen van de krijgsmacht, dat blijk geeft van een goede verbondenheid en een be zegeling is van goede verstandhou ding."

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1969 | | pagina 19