Stralend weer
Dagblad
Eerste bloemen
Lief voor elkaar
betrekking tot „Film is beweging''
„gesproken uit een stilstaand beeld,
wat een sad movie-idee geeft „nie
mand kan zeggen waar de filmbe
weging in ons land toe zal leiden."
De filmweek moet de aandacht delen
met die voor een Open brief aan de
Minister van Pim de la Parra en Wim
Verstappen, welke pleit voor meer
geld en aandacht bij 's Rijks kas voor
de produktie van grote, op een inter
nationale markt afgestemde speel
films.
Het Haagse Vaderland voelt de knip
oog zo aan: „Met erg veel ernst is
het dus gisteravond niet begonnen.
Dat is niet erg, maar men kreeg wel
het gevoel dat officieel althans de
film als een weinig serieuze zaak
wordt beschouwd. En dat is dan een
ernstige vergissing". Die vergissing is
niet gemaakt. Film wordt tussen 6 en
11 oktober een zwaar te tillen onder
werp en grappenmakers worden ge
dreigd met mes en rapier (op papier).
Het weer is stralend op de zesde
oktober. De filmweek heeft wat dat
betreft in elk geval de junitraditie
meegenomen. Het is warm zodat
het Rotterdams Nieuwsblad zijn ver
slag besluit met „Als er op deze dag
in Arnhem iemand recht had op het
drankje, dat het gemeentebestuur
aanbood dan waren het wel de dap
pere doorzetters (van het congres -
red.). Ze hadden al 2 films en vier
inleidingen achter de rug".
Zij zijn zondagavond reeds geko
men.
Een inleider is dr. A. Van Deelen,
wiens proefschrift over Godard en
de moderne film een nieuwe echo
krijgt en onderwerp wordt van lang
durige nabespreking op de terrasjes.
De meeste deelnemers aan de Film
week halen de dinsdag met te wei
nig slaap.
7 OKTOBER
Tn een zijkamertje van de perskamer
in het Rembrandt Theater zitten
drie jongemannen en een jonge vrouw
te bijten op de ballpoint. De leerlingen
van de School voor de Journalistiek
ontdekken dat schrijven voor een
krant over een veelbeschreven onder
werp minder gemakkelijk is dan het
lijkt. Naast hen werkt de redactie
van „Skrien". Redacteuren Bischoff
en Röfekamp, brengen met collega's
„Skrien" ook aan de man in de foy
ers. Strategisch zitten zij op de grond
achter een stapeltje gestencilde film-
schriften en de verkoop gaat boven
verwachting goed.
Rob du Mée heeft het eerste nummer
van het samengevoegde Skoop/Kri-
tisch filmforum ten doop gehouden
en iedereen heeft er een.
's Middags ligt het eerste boeket bloe
men op de garderobebalie te wachten
Laat in de avond van Open Doek
er zou nog een nacht volgen
betrapte de fotograaf de cinefielen.
Die van het eerste uur keken al wat
slaperig. Vijftien en een half uur
film kijken is dan ook een „zit".
Maar weggaan was er niet bij!
op de afloop van „Baby in de boom"
van Nouchka van Brakel. De korte
film gaat plotseling in het middag
programma en krijgt een goed ont
haal. Ellen Waller acht het „een
goede aanloop voor de kindermusi
cal, die Nouchka zo graag wil ma
ken".
Terwijl „The rain people" van Cop-
pola draait, ontvangt de directie van
Gofilex N.V. de Joegoslaaf Boro
Draskovic, de eerste buitenlandse re
gisseur, die de filmweek bezoekt,
's Avonds krijgt hij een ovatie voor
zijn debuut Horoskop. Draskovic is
een gezellige prater, die nog lang de
aandacht op zich gevestigd houdt in
Groot Warnsborn.
Filmverslaggevers, die de onderwer
pen van de dinsdag optellen inclusief
de anti-oorlogsfilm „The Gladiators"
van Peter Watkins concluderen „De
tweede Arnhemse filmdag werd ge
kenmerkt door zorgelijke rimpels,
ernstige gezichten en vele diepe be
doelingen. Het hoort er met de bio
scoop als middelpunt toch kennelijk
allemaal bij" (Algemeen Dagblad).
In Trouw lezen wij, dat Ber Huising
het nog steeds niet op het zwarte
pak heeft begrepen „terwijl film
het juist moet hebben van alle ge
wone mensen, die zo maar komen
kijken in hun gewone goed".
Gelukkig krijgt Arnhem nu ook wat
waarderende woorden. „Veelbeloven
de opening van Arnhemse Filmweek"
zien we in de Nieuwe Haagse Cou
rant. „Filmweek Arnhem had twee
sterke premières" noteert Fred van
Doorn in het Parool. Hij klaagt er
verder over, dat er te weinig over de
vertoonde films wordt gepraat en wijt
dit aan het ontbreken van echte con
troversiële films.
Hij besluit echter: „Met Riten van
Bergman in de nachtvoorstelling was
het gisteren eigenlijk een uitermate
geslaagde filmdag. Toch zag je vrij
wel niemand uitermate tevreden rond
lopen. Waar dat aan ligt? Zelfs met
een ministeriële knipoog valt hierop
moeilijk een antwoord te geven".
Misschien zat het antwoord in de
hoek, die maandagavond riep om een
TV-cameraploeg om het verwachte
gooien met tomaten te filmen.
„De Nederlanders zijn er (in Arn
hem - red.) lief voor elkaar" zegt
H. ten Berge in De Telegraaf na
desalniettemin Arnhem „Stad van ge
welddadige liefde te hebben ge
noemd". Dat slaat op de inhoud van
20