Scorpio-avond
Saskia weer vol
Minister bij NBF
experimentele programma „Open
Doek".
Nadat „iedereen" was uitgenodigd
films in te sturen, waarvan men wel
eens een bioscoopvertoning wilde
meemaken verzamelden de organisa
toren onder supervisie van de heer
L. Claassen een pyramide van veel
soortige verpakkingen met evenveel-
soortige films daarin.
Om rond half vier 's nachts waren
1500 mensen de deur van Saskia ge
passeerd en was Open Doek een ecla
tant succes geworden.
In Rembrandt nam Frans Weisz ge
lukkig met langdurig applaus de bloe
men in ontvangst voor zijn werkstuk
„In den beginne", tenslotte Boud
Smit kreeg zijn boeket voor „Slip
stream".
De korte films draaiden in het voor
programma van „Three into two
won't go" van Peter Hall (Universal
International Films Nederland N.V.).
De woensdagavond werd dè avond
(links)
„O, zit dat nou zo... nou ja ik
dacht maar nee nu begrijp ik
het". Gevaert/Agfa trok ferm ge
spannen aandacht tijdens de be-
drijfsdemonstratie in het Rem
brandt Theater.
Dr. A. van Deelen, de heer Arthur
Lomas en prof. dr. Sj. Groenman
vatten de toekomst in het oog ter
gelegenheid van een congres met
dit thema tijdens de filmweek.
Jus en sherry in handen van me
vrouw De Bruijn, echtgenote van
de Haagse filmkriticus, Bert Haan
stra en zijn collega J. Korporaal,
die in Mexico woont en werkt.
Iedereen kon het zich gemakkelijk
maken in Rembrandt tijdens de
filmweek. Regieproblemen zie je
veel duidelijker van een stevig
standpunt.
(rechts)
Tijdens de ontvangst van de ge
meente Arnhem ten stadhuize kon
men worden overreden door een
selfpropelling dolly van de Neder
landse Filmacademie. Men filmt de
scène „de ober in het oog".
Cineast Eric Terpstra op de ach
tergrond mevrouw Terpstra (met
sigaar) op de voorgrond in het
Arnhemse Stadhuis. Terpstra's film
fragment uit het toneelspel van Leo
Vroman „Voorgrond - achtergrond"
werd vrijdags met groot succes in
een nachtprogramma vertoond.
van Scorpiofilm. „Obsessions" beleef
de zijn Nederlandse première. In de
loge na afloop armen vol bloemen
voor regisseur Pim de la Parra, pro
ducent Wim Verstappen, en de spe
lers Alexandra Stewart, Dieter Geis-
sler en Tom van Beek. Een stortbui
van gunstige reacties volgde in de
kranten (waarover elders).
Centrafilm N.V. als gastvrouw van de
cast van „Obsessions", bewaarde die
ontvangst tot de volgende morgen in
Galeries Modernes, waar een tableaux
van de film stond opgesteld en de
hoofdrolspelers honderden handteke
ningen moesten zetten op foto's.
Pim de la Parra verraste niet alleen
met „Obsessions" maar ook met een
korte film, welke hij nog maar net
klaar had: „Joop". Een simpele ken
schets van een „verhouding", welke
een forse weerklank bij de kijkers
kreeg. De beide hoofdrollen Joke van
van den Brink en Wies Andersen
kregen een bloemenhulde.
Woensdagnacht was gereserveerd voor
de filmreportage „The Stones in Hy-
depark" en de Amerikaanse film
„Recess".
Donderdagnacht werd „Angel Angel
down we go" vertoond.
Donderdag was het uitpraten in de
Korenbeurs. Om even voor tien uur
kon men vrezen dat men toch maar
liever uitsliep, maar om tien voor
half elf zat de Korenbeurs helemaal
vol. Onder de deskundige leiding van
dr. H. S. Visscher verliep het debat
met een lach en een sneer. Elders
treft u daarvan een verslag aan, als
mede van het plan dat Parool-kritikus
Doolaard ontvouwde.
Saskia trok die dag opnieuw een vol
huis met een retrospectief van Ne
derlandse korte films, zorgvuldig ge
selecteerd.
Terwijl in Rembrandt het voorpro
gramma begon arriveerden uit Rome
Nadine Marquand Trintignant en
haar man Jean Louis Trintignant. In
de hal beraadden zij zich wat te
doen, zomaar in de voorstelling gaan
of zich eerst even verfrissen. Me
vrouw Trintignant gaf de voorkeur
aan de laatste oplossing. Zij kwam
tegen het einde van „Ma nuit chez
Maud" (N.V. Gofilex) terug, om
bloemen door Jean Louis in ontvangst
te zien nemen onder bewonderende
bijval voor zijn rol in deze moeilijke
film.
Voor de hoofdfilm 's avonds „Le
voleur de crimes" (Centra N.V.) had
mevrouw Trintignant als regisseuse
(van haar man) een boeket chry
santen te verwachten, maar voor het
zover was moest zij zich nog een
veelheid van gebeurtenissen laten uit
leggen, waarvan één haar zeer ver
heugde, de aanwezigheid van een mi
nister. De heer Bosman stelde het
echtpaar Trintignant en de heer Cra-
venne, directeur van Unifrance Film,
aan de minister voor.
Boro Draskovic in gesprek met
journalisten bij het Gofilex-ontbijt
in De Kromme Dissel te Heelsum,
na een plezierige ontvangst van zijn
debuut „Horoskop".
Minister dr. M. A. M. Klompé was al
omstreeks vijf uur in Arnhem om
een samenspraak te hebben met de
Nederlandse Beroepsvereniging van
Filmers, die aan de wegen door Rem
brandt timmerde met stokbrood en
harde bolletjes, met foto's als beleg.
„Filmen voor je brood" moet kunnen
in dit land was hun motto tijdens de
filmweek (elders een uitvoeriger ver
slag). Om hun meningen, wensen, ini
tiatieven en hoop aan te horen kwam
de minister wat vroeger naar Arn
hem, 's Avonds zou zij de Staatsprijs
voor Filmkunst uitreiken, maar eerst
ontmoette zij deze groep prijsbewuste
filmers, die zojuist een eerste mani
festatie in Rembrandt achter de rug
hadden Dit gebaar van minister
Klompé oogstte veel goede reacties.
Haar charme is op zichzelve al een
cultuurgoed dat navolging verdient en