Amstelhotel vol tijdens receptie Ooms Het Amstelhotel was 20 april het cen trum van het Nederlandse bioscoop bedrijf. Honderden bedrijfsgenoten waren daar gekomen voor de receptie van de directeur van Warner Bros (Holland) N.V., de heer P. J. N. R. Ooms. Hij kreeg deze receptie van zijn maatschappij aangeboden, omdat hij 40 jaar „in het bedrijf zat". Doch bij een handdruk in veelvoud van hui dige en zeer veel oude relaties, die tal van herinneringen met hem delen, bleef het niet. Er had zich een huldi- gingscomité gevormd, samengesteld uit alle geledingen van het bedrijf na mens wie de heer J. P. M. A. Smulders het woord voerde als inleiding tot het overhandigen van een enveloppe met inhoud. „Mevrouw Ooms, Astrid, Pieter, da mes en heren, het is mij een groot ge noegen als voorzitter van het comité, om de heer Ooms en zijn gezin van harte geluk te wensen met dit jubileum waarop hij trots kan zijn", zo zei de heer Smulders, die vervolgens een overzicht gaf van de veelzijdige loop baan waarop de jubilaris terug kan kijken. Deze liep via Universal Film Agency (1 maart 1930); de UFA tot kort voor de oorlog; het verzet en on dergrondse slagersvak in de oorlog; Warner na de oorlog tot de komst van de MPEA, en toen via Monopole weer naar Warner. „Dames en heren, wij kennen de heer Ooms als gezellig, sportief en zakelijk op zijn tijd", aldus besloot de heer Smulders, die daarna de microfoon moest afstaan aan de heer J. Nijland. Deze sprak namens het hoofdbestuur van de Nederlandse Bioscoopbond, omdat de voorzitter de heer J. G. J. Bosman door ziekte was verhinderd aanwezig te zijn. „Hij moet in de luiers zijn begonnen", concludeerde de heer Nijland, „het is hem van huis uit een beetje aangewaaid. Het hoofdbestuur stelt uw werkzaamheden in het bonds apparaat op hoge prijs. Ik heb een briefje met wat u allemaal doet. Het is teveel om uit het hoofd te leren", zei hij gekscherend. Ook vanwege het hoofdbestuur was er een geschenk onder couvert. Namens de Bedrijfs afdeling Filmverhuurders complimen teerde de heer H. W. Hagenberg de heer Ooms. „De heer Ooms is een bij zonder goed collega ook in de kring van het bestuur van de bedrijfsafde ling", was de door spreker samenge vatte opinie, welke ook vergezeld ging van een cadeau in enveloppe. De heer Ooms zei, bedankend voor de 26 geschenken en hartelijke toespraken: „Ik heb het als een groot voorrecht gezien het bedrijf mee te maken vanaf de „stomme periode" tot en met wat er nu is aan technische ontwikkelin gen en wat er misschien nog voor de deur staat. Laten wij hopen, dat er straks nog een vinding voor de deur staat waarmee de theaters weer beter gaan lopen." De uiterst geanimeerde bijeenkomst duurde nog lang voort, met vooral een gelukkige mevrouw Ooms in het mid den van de belangstelling. De jubilaris verried, dat de inhoud der enveloppen voor een belangrijk deel aan de tech niek van haar culinaire liefhebberij ten goede zal komen. NA VEERTIG JAAR PRAKTIJK BEANTWOORDT DE HEER OOMS ENKELE VRAGEN: Wat is uw opinie over de huidige si tuatie? „Ik ben niet pessimistisch over het al dan niet voortbestaan van het bio scoopbedrijf en de film. Alle ontwik kelingen kennen een golfbeweging. Hoog-laag-hoog. In Amerika, Japan en India, waar ik onlangs was, heeft men goede moed en is het laagtepunt voorbij. Dat geeft ons óók hoop. Maar ik geloof tegelijk, dat je op die grote lijn niet moet gaan zitten wachten. We moeten zelf wat doen. Een van die dingen is een inzicht verwerven in de werking van de publiciteit in Neder land. Het buitenland leert van ons kleine land hoe het film- en bioscoopbedrijf De heer Smulders overhandigt het geschenk van het bedrijf aan de heer Ooms. te organiseren. De publiciteit moeten wij leren van het buitenland. Er is een verschil in het trouw (net als vader deed) neerhangen van je fotootjes en litho's, en zelfwerkzaamheid in het uit denken van prikkels." Vindt u als sommigen dat „het vak vergrijst"? „Niet in de zin, dat de ouderen minder vitaal zouden zijn. Wel misschien dat de aantrekkingskracht op jongeren om de filmhandel als beroep te kiezen minder groot is geworden. Vroeger liet je vijf gulden op je weekloon val len om maar in het romantische film bedrijf te kunnen werken. Die tijd is geweest." Wilt u eens spontaan reageren op het woord televisie? „TV moet voor mensen, die nooit film zien een geweldige attractie zijn, maar er kan een stimulans van uitgaan om ook eens kennis te nemen van dat andere medium. Al worden ouderen door TV op hun stoel gehouden, ver lies ze niet uit het oog. Bij grote „tops" ligt die uitkomst mede aan een groter percentage oudere bezoekers. Krijg je belangstelling over de gehele lijn dan krijg je ook alles, zelfs meer dan vroeger!" Hebt u na 40 jaar een goede raad weg te geven? „Als ik zelf exploitant was zou ik wil len, dat mijn zoon (mits hij natuurlijk in vaders voetspoor wil gaan) prak tisch kennis neemt van de filmverhuur. De filmverhuurder jr. moet maar eens een poosje in het theater staan. Zo leer je elkaar kennen. Velen ken nen nl. eikaars problemen niet, heb ben zelfs geen draad naar elkaar toe,

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1970 | | pagina 24