CINEAC ALGEMEEN
DAGBLAD TE ROTTERDAM
SCHUDDE VERLEDEN
VAN ZICH AF
In het Rotterdam van "C-70" glijden
de wagentjes van de kabelbaan sinds
woensdag 8 juli langs een nieuw as
pect van de Coolsingel: een fonkelen
de theaterpui, waarmee de Cineac
Algemeen Dagblad zich als een even
gloednieuwe bioscoop presenteert.
In zeven weken tijds heeft zich, onder
leiding van de Rotterdamse architect
Carel L. W. Wirtz, een „aan-de-deur-
knop-renovatie" voltrokken.
Heldere sfeer en doorzichtige struc
tuur kenmerken de Cineac A.D., in
volkomen tegenstelling tot de herin
nering aan het journaaltheater van
destijds.
Ivoorwit en het rood van oostindische
kers zijn de overheersende kleuren in
de zaal, welke thans functioneel is
aangevuld met het comfort van een
ruime foyer, een goede garderobe en
kraakpropere serviceruimten.
De zaal heeft 664 plaatsen (vroeger
784) en het wegnemen van stoelen is
o.a. ten goede gekomen aan brede
loopgangen ter weerszijden van het
stoelenplan. Er is gebruik gemaakt
van veloursbekleding in twee tinten
rood. Leuningen en rug zijn zwart. De
stoelen staan op een vlak van gemar
merd grijswit linoleum, ingekaderd in
rood tapijt.
Voor de verlichting is door de ver
lichtingsadviseur J. J. M. Hoogervorst
(Inter Design) in hoofdzaak gebruik
gemaakt van strijklicht, uit speciaal
daartoe gemaakte schijnwerpers, wel
ke in de hoekranden van het nacht
zwarte plafond zijn ingebouwd.
Zij lichten meer de kleur van de stoe
len aan en ook de wanden, dan dat er
sprake is van lichtbronnen. De wand-
versiering, ontworpen door Jan Weis
broek een spel van brede banen
rood en bruin kunststofspinsel
krijgt daardoor een eigen accent. De
ze brede kleurstrepen, met applicatie
techniek aangebracht op wit fond,
effectueren uitgebreidheid. Zij lijken
het donkere plafond omhoog te duwen
en geven aan de zaal een dynamisch
karakter.
Het voordoek is gebroken wit en het
wordt aangelicht door spots. De af
stand tussen de stoelenrijen is van 70
cm gebracht op 85 cm in de zaal en
95 cm in loges.
Boven de loges is, ter aansluiting
naar achteren, een trits hangende
lampen aangebracht, die rustig licht
uitstralen, dat reflecteert tegen de
ivoorwitte achterwand.
Deze wand scheidt de zaal van de
pauzewandelruimte. Op ooghoogte, in
een zwarte streep, zijn vensters uit
gespaard, zodat iemand die in de
voorstelling binnenkomt acclimatiseert
aan het schemerlicht tijdens de pro
jectie, én de film al ziet nog voor hij
feitelijk binnen is. Ditzelfde wordt ook
bereikt door glazen toegangsdeuren
naar de zaal.
De foyer is een logisch vervolg op de
entree. Het rood-houten plafond van
de voorhal zet zich voort in het pla
fond van rood rasterwerk in de foyer,
waarin de lichtbronnen zijn wegge
werkt. Achter een witte bar is als
wandversiering de prijslijst uitge
voerd in een moderne opvatting van
industriële fotografie aangebracht.
Er zijn geen zitmeubelen. Slechts wat
eigentijds gestyleerde tafeltjes. Men
kan er kopjes en flesjes op weg
zetten.
Rechts van de foyer is een garderobe
met grote spiegels, de toiletten en een
keukentje ten behoeve van de bar.
Witte tegels en grijze, drijfstenen wan
den contrasteren fraai met rode vloer
bedekking, in het bijzonder door de
indirecte verlichting.
Voor het vooraanzicht van Cineac
Algemeen Dagblad een in een
facet-techniek opgebouwde luifel bo
ven een glazen pui tekent de zoon
van de bouwer van de Rotterdamse
beurs de architect Arthur Staal.
Rode en blauwe neonletters op koper
kleurige achtergrond verkondigen de
naam. De kassa staat vrij van de ge
vel ,,in de loop". De gevelbrede glazen
wand kent allerlei vernuftige vitrines
voor affiches en foto's. De achter
wand, midden in de voorhal, is ge
reserveerd voor met spots aangelichte
reclames voor verwachte films. De
toegangsdeuren deurknoppen in de
„house styling" van Carel L. M. Wirtz
zijn aan de uiterste linker- en rechter
zijde van de pui.
Het is het achtste bioscooptheater, dat
architect Wirtz heeft gebouwd of ver
bouwd (Corso-Rotterdam, Kriterion-
Amsterdam, Cinerama-Amsterdam,
Studio K-Amsterdam, Calypso-Amster
dam, Calypso-Rotterdam, Cineac-Re-
guliersbreestraat-Amsterdam, gingen
aan Cineac A.D. vooraf).
Hij is nu bezig met de voorbereiding
van een verbouwing van Luxor-Rotter-
dam.
Een van de uitroeptekens, die de heer
Wirtz zet bij zijn theaterontwerpen is
achter „verlichting!". Hij zoekt een
relatie tussen licht en architectuur,
waarbij verlichting als ondersteuning
van de ontworpen lijnen wcrdt ge
bruikt, zonder aan zijn eigen karakter
ook maar iets tekort te doen.
Wat betreft de projectie is een aan
merkelijke vooruitgang bereikt door
wijziging van de plaats van het nieu
we, grotere scherm en de aanschaf
van no-rewind automatische appara
tuur. De installatie is uitgerust met
nieuwe voor het theater uitgeteste
zeer lichtsterke objectieven.
De heropening van Cineac Algemeen
Dagblad geschiedde op 9 juli.
Een prijslijst ,,nieuwe stijl".
19