CINEAC ALGEMEEN DAGBLAD TE ROTTERDAM SCHUDDE VERLEDEN VAN ZICH AF In het Rotterdam van "C-70" glijden de wagentjes van de kabelbaan sinds woensdag 8 juli langs een nieuw as pect van de Coolsingel: een fonkelen de theaterpui, waarmee de Cineac Algemeen Dagblad zich als een even gloednieuwe bioscoop presenteert. In zeven weken tijds heeft zich, onder leiding van de Rotterdamse architect Carel L. W. Wirtz, een „aan-de-deur- knop-renovatie" voltrokken. Heldere sfeer en doorzichtige struc tuur kenmerken de Cineac A.D., in volkomen tegenstelling tot de herin nering aan het journaaltheater van destijds. Ivoorwit en het rood van oostindische kers zijn de overheersende kleuren in de zaal, welke thans functioneel is aangevuld met het comfort van een ruime foyer, een goede garderobe en kraakpropere serviceruimten. De zaal heeft 664 plaatsen (vroeger 784) en het wegnemen van stoelen is o.a. ten goede gekomen aan brede loopgangen ter weerszijden van het stoelenplan. Er is gebruik gemaakt van veloursbekleding in twee tinten rood. Leuningen en rug zijn zwart. De stoelen staan op een vlak van gemar merd grijswit linoleum, ingekaderd in rood tapijt. Voor de verlichting is door de ver lichtingsadviseur J. J. M. Hoogervorst (Inter Design) in hoofdzaak gebruik gemaakt van strijklicht, uit speciaal daartoe gemaakte schijnwerpers, wel ke in de hoekranden van het nacht zwarte plafond zijn ingebouwd. Zij lichten meer de kleur van de stoe len aan en ook de wanden, dan dat er sprake is van lichtbronnen. De wand- versiering, ontworpen door Jan Weis broek een spel van brede banen rood en bruin kunststofspinsel krijgt daardoor een eigen accent. De ze brede kleurstrepen, met applicatie techniek aangebracht op wit fond, effectueren uitgebreidheid. Zij lijken het donkere plafond omhoog te duwen en geven aan de zaal een dynamisch karakter. Het voordoek is gebroken wit en het wordt aangelicht door spots. De af stand tussen de stoelenrijen is van 70 cm gebracht op 85 cm in de zaal en 95 cm in loges. Boven de loges is, ter aansluiting naar achteren, een trits hangende lampen aangebracht, die rustig licht uitstralen, dat reflecteert tegen de ivoorwitte achterwand. Deze wand scheidt de zaal van de pauzewandelruimte. Op ooghoogte, in een zwarte streep, zijn vensters uit gespaard, zodat iemand die in de voorstelling binnenkomt acclimatiseert aan het schemerlicht tijdens de pro jectie, én de film al ziet nog voor hij feitelijk binnen is. Ditzelfde wordt ook bereikt door glazen toegangsdeuren naar de zaal. De foyer is een logisch vervolg op de entree. Het rood-houten plafond van de voorhal zet zich voort in het pla fond van rood rasterwerk in de foyer, waarin de lichtbronnen zijn wegge werkt. Achter een witte bar is als wandversiering de prijslijst uitge voerd in een moderne opvatting van industriële fotografie aangebracht. Er zijn geen zitmeubelen. Slechts wat eigentijds gestyleerde tafeltjes. Men kan er kopjes en flesjes op weg zetten. Rechts van de foyer is een garderobe met grote spiegels, de toiletten en een keukentje ten behoeve van de bar. Witte tegels en grijze, drijfstenen wan den contrasteren fraai met rode vloer bedekking, in het bijzonder door de indirecte verlichting. Voor het vooraanzicht van Cineac Algemeen Dagblad een in een facet-techniek opgebouwde luifel bo ven een glazen pui tekent de zoon van de bouwer van de Rotterdamse beurs de architect Arthur Staal. Rode en blauwe neonletters op koper kleurige achtergrond verkondigen de naam. De kassa staat vrij van de ge vel ,,in de loop". De gevelbrede glazen wand kent allerlei vernuftige vitrines voor affiches en foto's. De achter wand, midden in de voorhal, is ge reserveerd voor met spots aangelichte reclames voor verwachte films. De toegangsdeuren deurknoppen in de „house styling" van Carel L. M. Wirtz zijn aan de uiterste linker- en rechter zijde van de pui. Het is het achtste bioscooptheater, dat architect Wirtz heeft gebouwd of ver bouwd (Corso-Rotterdam, Kriterion- Amsterdam, Cinerama-Amsterdam, Studio K-Amsterdam, Calypso-Amster dam, Calypso-Rotterdam, Cineac-Re- guliersbreestraat-Amsterdam, gingen aan Cineac A.D. vooraf). Hij is nu bezig met de voorbereiding van een verbouwing van Luxor-Rotter- dam. Een van de uitroeptekens, die de heer Wirtz zet bij zijn theaterontwerpen is achter „verlichting!". Hij zoekt een relatie tussen licht en architectuur, waarbij verlichting als ondersteuning van de ontworpen lijnen wcrdt ge bruikt, zonder aan zijn eigen karakter ook maar iets tekort te doen. Wat betreft de projectie is een aan merkelijke vooruitgang bereikt door wijziging van de plaats van het nieu we, grotere scherm en de aanschaf van no-rewind automatische appara tuur. De installatie is uitgerust met nieuwe voor het theater uitgeteste zeer lichtsterke objectieven. De heropening van Cineac Algemeen Dagblad geschiedde op 9 juli. Een prijslijst ,,nieuwe stijl". 19

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1970 | | pagina 17