Jonge kunstenaars ontmoetten op examen: Film en Bioscoop Arnhemse „Mr. Filmweek" „Zeer origineel" STEMMEN UIT HET BUITENLAND Het „mini-bioscooptheater" met 16 mm-projectie blijft de aandacht op zich vestigen nu in Engeland en Ame rika grotere concerns (voorshands op informatieve marketing-manier) inte resse tonen voor de exploitatie. Duitsland en Zweden tonen belang stelling en ook uit Frankrijk komen dergelijke berichten. Uiteraard staat of valt de mini-bio scoop niet alleen met de technische installatie, welke voor ieder te koop is, maar met de leverantie van films. Enthousiastelingen menen, dat het al lemaal kan en de bioscooploze voor steden en provincieplaatsen nu einde lijk bereikt kunnen worden via een simultaan-spel met de 35 mm exploi tatie. In Duitsland hoort men allerlei stem men opgaan, die propageren een kun dige theaterexploitant te interesseren voor het oprichten van een „theater- ketting", die rationeel de onkosten voor de traditionele bioscopen om zeilt. Dit moet hij bereiken via een ge standaardiseerde theaterbouw en uit1 rusting, welke de mechanisering en automatisering volledig omhelst. Voorstanders van de mini-stijl menen, dat hier een grote kans ligt voor een nieuwe exploitatie van een soort ge- prefabriceerde bioscoop (seriebouw) welke valt aan te passen aan de kleine ruimten zoals deze in nieuwbouwwij ken beschikbaar zijn. Bij voorbeeld een winkelpand, een groot hoekhuis etc. Daarbij denkt men ook aan een vol automatische, hypermoderne bio scoop, waarin men via een muntgleuf zijn toegangsbewijs krijgt (een munt) en via een tweede muntgleuf toegang tot het theater. Er geldt uiteraard een eenheidsprijs. Er is geen plaatsbe spreken. Het programma loopt van 's morgens tot 's avonds door. Even tuele behoefte aan versnaperingen kan men bevredigen via automaten. Als toezichthouder is een geschoolde technicus nodig. Een gespecialiseerde technicus voor ingewikkelder proble men kan de zorg op zich nemen voor een geheel gebied. Het aantal stoelen ziet men in de orde van 80 tot 100. Het zou volgens Duitse en Franse voorstanders aantrekkelijk zijn groot winkelbedrijven en warenhuizen te in teresseren voor „combines" bij nieuw bouw in winkelcentra met overdag een ingang via het winkelbedrijf, 's Avonds een vrije ingang daarnevens. „Met het mini-theater in buitenwijken en in de provincie brengt men de film thuis bij de klant, zoals de TV doet. Men stelt er de mensen mee in de gelegenheid „moeiteloos afscheid van hun buis te nemen"," zo zeggen zij. een film, die in het nieuws is onmid dellijk wil zien en er later geen inte resse meer voor heeft; zélfs al heeft men die film op dat moment niet ge zien. De belangstelling voor de dan verwachte film heeft de oudere ver vaagd. Op die manier kan een snelle opeenvolging van grote films in de hoofdstad, terwijl deze niet snel tot het platteland doordringen betekenen, dat de films elkaar doodconcurreren zonder dat iemand de films feitelijk bezoekt. NIET WACHTEN Het publiek wil niet wachten op een film waarover iedereen praat. Liever betaalt men iets meer voor zijn plaats om de film terstond te zien dan geduld te oefenen. Gelijktijdige premières in de grote ste den en in de provincie is een nood zaak geworden waar de Fransen niet om heen kunnen. De films moeten, zo zeggen de Franse commentatoren, net als de tv-programma's „voor de deur" worden afgeleverd en wel zeer snel. Zij moeten in minimale tijd door het grootst mogelijk aantal mensen kun nen worden gezien. Het zijn de slecht onderhouden, slecht gesitueerde en niet aangepaste zaken in de periferie, die het slachtoffer worden van deze evolutie welke hen uit de markt prijst. Michael van Beek is kortelings ge slaagd voor het eindexamen van de Akademie voor beeldende kunsten te Arnhem, mede dankzij zijn belang stelling voor film en in het bijzonder de Filmweek Arnhem. Hij studeerde publiciteitsvormgeving en grafische ontwerpen. Het eind examen omvatte een „verplichte cam pagne" en twee vrije onderwerpen, „twee dingen waaraan ik mij kon op trekken, omdat ik meende, dat ik het beter kon", aldus de heer Van Beek. Die twee waren de -opmaak van het dagblad De Tijd en de house styling van de Filmweek Arnhem. Bien eton- né In juni stond het ontwerp voor de Filmweek Arnhem te pronk op een tentoonstelling van examenwerk en de officiële beoordelaars noteerden: „zeer origineel als aanzet van een campagne". Deze beoordeling leverde Michael van Beek een begeerd diploma op en ons een uitnodiging te komen kijken. De ontwerper bedacht een gevelver siering voor het Rembrandt Theater, welke in allerlei variëteiten de blik vanger voor de Filmweek zou kunnen zijn: een gestyleerde bioscoopbezoe ker. Deze „eye catcher" benutte hij tevens voor modellen van een affiche en voor folders, voor buitenplastieken, toon bankmateriaal, stickers en noem maar op. Het uitgangspunt van Michael van Beek was „iemand leeft in een bepaal de omgeving en gaat naar een film in een bioscoop kijken om uit zijn hokje te stappen en zich voor een ogenblik op te sluiten in een ander leven. Hij fi xeert zichzelf in die andere omgeving door daar actief in plaats te nemen. Hij gaat zitten op een stoel in een rij, kruist de benen over elkaar en in een ogenschijnlijk passieve houding wordt hij verschrikkelijk actief." De zittende bioscoopbezoeker werd 97

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1970 | | pagina 24