Jonge kunstenaars ontmoetten op examen: Film en Bioscoop een silhouet. Een vlak (board) uitge sneden omtrek van een bovenlichaam met hoofd, voorzien van benen met meer vorm en volume gemodelleerd uit spuitplastic. „Een rij-opstelling van deze poppen tegen de gevel van het Arnhemse festivaltheater suggereert een volstrekt andere, veel menselijker wereld binnen, dan de gebruikelijke vlakke schildering van de bioscoop reclame." De silhouetten hebben in derdaad een soort ontwapenende hu- man touch. Michael van Beek wil er de afstand tussen binnen" en „buiten het theater" mee overbruggen. Ze zijn halfabstracte stoepiers. Diezelfde vormen werkte hij uit als een aantrekkelijk raambiljet, maar ook als een trekpop met geperforeerde letters. Meer plastisch aangepakt kunnen de mensvormen, die ergens een beetje aan beeldhouwer Henri Moore's figu ren doen denken, ook in gazons, bij straatlantaarns of andere plekjes bui ten worden opgesteld. Het vlakke li chaam is de tekstdrager. Variatie is eindeloos mogelijk. De heer Van Beek is pas op zijn film- weekfiguur gekomen na andere expe rimenten, o.a. met een cirkelvormige figuur, waarin zodanige uitsparingen waren aangebracht, dat het als mon tagestuk voor veelvormige uitwerking vatbaar was. Zelf zei hij ervan, dat hij in de verbinding tussen de ontworpen vorm en het idee film-bioscoop was vastgelopen en vervolgens was door gegaan op ,,de actief zittende man- vrouw". 1 De ontwerper Michael van Beek bij zijn hoekje van de eindexamententoonstelling van de Akademie voor beeldende kunsten te Arnhem. 2 De pop. 3 Trekpop als hangende blikvanger. 4 De montagecirkels van karton, waarmee het filmweekidee zijn eerste gestalte begon te krijgen. Een maquette van het Rembrandt Theater met de gevelversiering naar ontwerp M. van eek.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1970 | | pagina 25