ten, een zeer bevredigende beeld
kwaliteit werd bereikt.
Een speciaal probleem wordt nog ge
vormd door de geluidsvastlegging. Op
de beschreven beeldband kan men
geen optisch of magnetisch geluid
volgens de bestaande methoden re
gistreren, zonder in allerlei extra
complicaties te vervallen. Er wordt
thans aan gewerkt ook het geluid op
de een of andere wijze om te zetten in
een hologram, waarna ook dit gedeel
te van het procédé met behulp van
een coderingssysteem en laserlicht
via de TV-ontvanger in hoorbaar ge
luid kan worden omgezet.
NOG TIJD
Op de laatste Photokina te Keulen is
alleen uitvoerig gesproken over cas
sette-televisie. Te zien was er vrijwel
niets, als men er op staat enige
zwakke demonstraties toch iets te
willen noemen.
De prognose die men hoorde over de
cassette-techniek was algemeen dat
minstens 2 a 3 jaar, zo geen vijf jaar
zullen verstrijken aleer de techniek
wezenlijke handelsprodukten gaat op
leveren.
VISIE
De president van CBS-EVR heeft een
voordracht gehouden, waarin hij het
TV-toestel een klassiek voorbeeld
heeft genoemd van het niet benutten
van talloze mogelijkheden.
Hij ziet voor de toekomst een moge
lijkheid geopend voor speciale „net-
works" die met een archief van cas
settes uitgerust als een soort reis
bioscoop op bestelling programma's
kunnen leveren voor alle denkbare
soorten van bijeenkomsten.
BOOM
George Gould president van Tele-
tronic N.V. New York kondigde aan,
dat zijn dochterorganisatie Emex In
ternational de produktie van tape voor
videorecorders heeft gebaseerd op
een „boom" in 1971
Hij waarschuwde ervoor eenzijdig de
blik op de videocassette te houden als
een verlengstuk van TV, van theater
of van wat dan ook. Hij meent, dat het
een zelfstandige aangelegenheid
wordt nóast alle andere bestaande
dingen.
Hij onthulde het bestaan van een
amateurcamera van Sony, die in Ame
rika 300 dollar gaat kosten en waar
mee een „instantfilm" kan worden op
genomen. Akai toonde zo'n apparaat
al op de Photokina.
GRAMMOVISIE
In Berlijn is een papierdunne, elasti
sche schijf gedemonstreerd, die door
een draaitafel met een meerkoppig
systeem (die er uitziet als een platen
speler) wordt afgetast en verbonden
met een TV-apparaat een goed beeld
met goed geluid oplevert.
Het apparaat heeft nog geen naam.
Het is een produkt uit de laboratoria
van AEG-Telefunken en haar platen-
fabriek Teldec.
Vier ingenieurs hebben er vier jaar
aan gewerkt. Het prototype was een
jaar geleden gereed en met voort
varendheid is een definitieve uitvoe
ring gereedgemaakt, welke echter op
de Photokina in Keulen niet werd
getoond.
De videoplaten worden in twee forma
ten gemaakt: 21 cm (vijf minuten
speeltijd) en 30 cm (12 minuten speel
tijd). De platenspelers kosten tussen
150 en 300 dollar. De plaat van 21 cm
kost 5 dollar.
De serieproduktie van de platen
spelers zal echter nog wel een jaar op
zich laten wachten, tenzij de vraag zo
overstelpend is dat men het markt-
voordeel moet uitbuiten.
De plaat is zo ongelooflijk dun en
plooibaar, dat uitgevers en kranten er
brood in zien om t.z.t. als de platen
spelers algemeen goed zijn platen bij
tijdschriften en kranten te verpakken
als levende illustratie.
CASSETTE-EDUCATIE
De leefgemeenschappen van de Ame
rikaanse universiteiten worden deze
herfst overspoeld met het nieuwe me
dium waarin iedereen veel ziet, maar
waarvan niemand weet wat er uitkomt:
de cassettes.
De producenten zullen er de belang
stelling van de jeugd testen. Voor
naamste opererende producent is
Motorola (licentiehouder van CBS-
EVR), die een gecoördineerde activi
teit op meer dan 50 campussen on
derneemt. Studentenorganisaties zor
gen voor de „mondreclame".
Na de Amerikaanse universiteiten
staan de Britse en dan de continen
tale op het programma.
De programmering van de cassettes
gaat van pop naar drama en van lite
ratuur naar politiek. Men verwacht
veel van registraties van shows, to
neelstukken e.d. en van speciaal ge
maakte discussies tussen populaire
voormannen. Voorts zijn produktie-
verbindingen gelegd met de studen
ten- en underground-filmproducenten.
Andere noviteit blijkt, dat populaire
cassettes zich ook laten „Opblazen"
tot bioscoopfilm zoals al is gebeurd
met een optreden van de Juicy Lucey
pop-group voor het ABC-theater-cir-
cuit.
KINDEREN HOUDEN VAN PITTIGE
FILM
In Engeland werd kortelings een on
derzoek gedaan naar belangstellings
centra: kinderen van 11 tot 15 jaar
moesten zich uitspreken over wat zij
het liefste in een bioscoop wilden zien
als zij het voor het zeggen hadden.
Vierduizend kinderen in grotere en
kleinere steden werden ondervraagd.
2 Van hen was nog nooit in een
bioscoop geweest.
16% Had diezelfde week nog een
film gezien.
46 Deelde mede de afgelopen
maand een film te hebben genoten.
5 Gaat vier maal per maand naar
de bioscoop.
In het algemeen vonden zij die films
het leukst, die oorspronkelijk voor
ouderen zijn gemaakt, maar door de
ontwikkeling in de tijd in het vlak van
de kindervertoningen zijn terechtge
komen.
Zij stonden kritisch tegenover de spe
ciaal voor kinderen gemaakte films,
met dien verstande dat deze houding
beneden negen jaar snel verminder
de. Onder de negen waren kinder
films wel populair.
De Britten zijn erg geïnteresseerd in
een dergelijk onderzoek omdat de
Britse filmers een respectabel aantal
films voor deze in wezen beperkte
markt maken.
De kinderen vertelden ook in grote
meerderheid dat zij eigenlijk liever
een film zien dan voetballen. Jongens
zien meer films dan meisjes.
De jongens spelen 3.5 miljoen pond
in en de meisjes 2.16 miljoen pond.
Helaas vermeldt de historie niet over
welk tijdvak. Wel dat producenten en
theaterbezitters verbaasd deze tellin
gen zagen, het bedrag „beduidend
hoger dan algemeen aangenomen
werd" vonden en van plan zijn deze
jeugdmarkt zorgvuldig te bewaken en
te bewaren.
29