De foyer is een knusse ruimte geworden
waarin het goed toeven is.
HISTORIE
Alvorens nader op de vernieuwing in
te gaan enige historische details ont
leend aan een stuk geschiedschrij
ving van Piet van der Ham.
In de Haagse Courant van 20 novem
ber 1905 wera aangekondigd: „Kon.
Ned. Bioscoop. Passage 44 (Voor
heen Wereldklok). Dagelijks voorstel
lingen. Prijzen: 1e rang 0,35, 2e rang
0,20 te 3, 41/2 en 6 uur betalen kin
deren 20 en 10 et. In de voorzaal der
Bioscope een prachtcollectie moder
ne schilderstukken voor spotprijzen
te koop."
Nadien is dit bedrijf herhaaldelijk on
der andere namen geëxploiteerd en
tijdelijk gesloten geweest, waarna in
1924 de bekende pionier Sol Kins-
bergen, die tot 1955 in deze bioscoop
actief is gebleven, tezamen met Ma-
rius Spree de exploitatie ter hand
nam.
In 1928 moest wegens uitbreidings-
werkzaamheden een deel van het
Passagecomplex, waaronder ook de
bioscoop, worden gesloopt. Uit de
grote bouwput verrees in 1929 het
door de architect Jos Duijnstee ont
worpen nieuwe Passage Theater met
twee balkons en 1100 plaatsen, dat
op 1 november 1929 werd geopend.
Een Haags blad, „Mondain Den
Haag", schreef op 18 oktober 1929
over de inrichting: „Een half ronde
hall, geheel met mahoniehout betim
merd, geeft toegang tot het theater.
Achter in de zaal "bevinden zich klei
ne, gesepareerde loges, plaats bie
dend voor twee personen, welke lo
ges door een speciale toegang te
bereiken zijn. Het komt nl. voor dat
hooggeplaatste personen een bio
scooptheater willen bezoeken, doch
zich niet gaarne onder het publiek
mengen. Aan deze wensch is in het
nieuwe Passage Theater op aange
name wijze tegemoetgekomen."
In 1935 vonden enige verbouwingen
plaats, waarbij onder andere de in
gang werd verplaatst van de Passage
naar de Hofweg.
De maatschappij Tuschinski partici
peerde sedert 1950 in het Passage
Theater en nam de exploitatie in 1955
geheel over.
HET HEDEN
In 1970 is er dan een geheel ver
nieuwd bedrijf ontstaan, waarvan het
aantal zitplaatsen terwillevan het com
fort van 1024 is teruggebracht tot 612.
Het grote tweede balkon is verdwe
nen en het plafond werd verlaagd.
De ruimte tussen de zitplaatsen is
aanmerkelijk vergroot en de uit Frank
rijk afkomstige fraaie stoel past uit
stekend in het nieuwe geheel. Het
totale interieur werd uitgevoerd in
frisse moderne tinten met teakhouten
lambrizeringen, waardoor vaste be
zoekers „hun oude bioscoop" nauwe
lijks meer herkenden.
Ook aan de entree, de benedenhall,
de ruime foyer, het sanitair, de ver
lichting, de verwarming en de venti
latie, werd grote aandacht besteed.
Het is een zeer smaakvol en harmo
nisch geheel geworden, waarop niet
alleen de Mij. Tuschinski en het be
drijf, maar ook het Haagse bioscoop
publiek trots kan zijn.
13