De autobioscoop (2)
GEGEVENS EN WETENSWAARDIGHEDEN
Rond het tijdstip waarop voor ons
juni-nummer een artikel gereed lag
waarin aandacht werd besteed aan de
autobioscoop als nieuwe vorm van
bioscoopexploitatie in ons land, ver
schenen er ingezonden stukken en
redactionele artikelen naar aanleiding
van berichten, dat in Amstelveen en
ook in 's-Gravenhage autobioscopen
zouden worden gevestigd. Daarin
werd de drive-in voorgesteld als een
natuurschoonverslindend monstrum
van Amerikaanse origine, dat met alle
middelen zou moeten worden uitge
bannen.
Geen bedrijfsgenoot, die weet wat
een autobioscoop is, zal zeggen, dat
zo'n bedrijf tot de architectonische
schoonheden behoort; integendeel.
Maar het is zuivere demagogie, te
beweren, dat een autobioscoop na
tuurschoonverslindend zou zijn dan
wel aanleiding zou vormen tot storend
autoverkeer.
Autobioscopen worden immers buiten
het bewoonde gebied gevestigd. Nie
mand heeft er last van. Als de bio
scoop een a twee jaren bestaat wordt
zij geheel door het omheinend ge
boomte aan het oog onttrokken. Op
sommige punten kan men misschien
het scherm waarnemen, hetgeen even
storend kan zijn als alle andere boven
hun omgeving uitrijzende uitsteeksels,
zoals bij voorbeeld reclameborden,
fabriekscomplexen en betonnen woon-
bunkers. Een flinke autobioscoop be
slaat slechts een oppervlakte van om
streeks 200 x 200 m. Soms eist zij
200 x 300 m op, ingeval zij is bestemd
voor 1.200 a 1.300 auto's.
Maar genoeg hierover. Wij zijn ervan
overtuigd, dat er ook in Nederland
een publiek te vinden is, dat van deze
gelegenheid tot het beleven van amu
sement in combinatie met restaurant
bezoek of het nuttigen van snacks en
dranken, graag gebruik wil maken en
dat derhalve de autobioscoop in ons
land ondanks alle misbaar zijn kan
sen zal krijgen om te bewijzen, dat
ons bedrijf leeft en voldoende toe
komst heeft, mits het de exploitatie
vormen en -methoden aanpast aan de
eisen des tijds.
VOORWAARDEN
Het is dus op zijn plaats als in dit
orgaan thans aandacht wordt ge
schonken aan de voorwaarden, waar
aan de vestiging van een dergelijk
bedrijf moet voldoen. Dit is de moeite
waard, want volgens een publikatie in
Film-Echo/Filmwoche van 30 mei 1970
nam in West-Duitsland het aantal auto
bioscopen van 1 in 1964 toe tot 9 in
1968 en tot 17 in de daaropvolgende
periode tot mei 1970. De ervaring
heeft daar aangetoond, dat mits de
vestiging geschiedt in de nabije om
geving van steden met ongeveer
100.000 inwoners en meer, een renda-
18
bele exploitatie mogelijk is. Gezien
de ongeveer overeenkomstige klima
tologische omstandigheden in ons
land mag op zijn minst worden aan
genomen, dat deze kans ook hier
bestaat voor dergelijke bedrijven. Wel
moet dan worden ingecalculeerd, dat
de Nederlander in het algemeen min
der naar de bioscoop gaat dan de
buitenlander. Om deze reden is het
wenselijk het exploitatierisico te ver
minderen door voor de vestiging van
dergelijke drive-ins de omgeving van
de grotere bevolkingsagglomeraties te
kiezen, want een drive-in van rond
1.000 a 1.200 plaatsen vraagt hoge
investeringen. De vroeger geldende
opvatting, dat zulk een bedrijf gesitu
eerd zou moeten zijn aan grote auto
wegen doet geen opgeld meer. Tegen
woordig wordt aan de vestiging nabij
secundaire wegen met een minder
druk snelverkeer de voorkeur gege
ven, omdat zij daar gemakkelijker te
bereiken is en weinig of geen speciale
wegenbouwvoorzieningen vereist.
In de omgeving van een bekende
Westduitse stad zijn twee autobio
scopen gevestigd, waarvan er een
ruimte heeft voor 1.200 auto's. Deze
autobioscoop ontvangt jaarlijks onge
veer 280.000 a 300.000 bezoekers. De
entreeprijs per bezoeker is DM 3,50.
De gemiddelde consumptie per be
zoeker is DM 1,80. De ervaring heeft
aangetoond, dat de consumptieve
sector een groot aandeel in de winst
oplevert. Aannemend dat voor een be
drijf van een dergelijke opzet in Neder
land een som van circa 2 miljoen
gulden nodig zal zijn, dan is voor een
rendabele exploitatie ook hier een
jaarbezoek van tegen de 300.000 per
sonen nodig, althans voor een drive-in
die ruimte biedt aan 1.200 auto's.
Het genoemde investeringscijfer lijkt
op het eerste gezicht hoog, maar de
voorzieningen die dienen te worden
getroffen moet men niet onderschat
ten.
VOORZIENINGEN
Deze zijn:
de aanleg van in- en uitrijwegen
alsmede van een asfaltdek met op
ritten;
de plaatsing van 600 palen voor
1.200 wagens, voor het ophangen
en opbergen van verwarmings- en
luisterapparatuur, alsmede grond-
verlichting;
de aanschaf van 1.200 luidsprekers
en 800 a 1.200 elektrische ver
warmingskachels indien geen ge
bruik gemaakt wordt van hete-
luchttoevoer;
de aanleg van de noodzakelijke
leidingen naar de palen;
het aanbrengen van terreinverlich
ting door middel van lantaarns;
het aanbrengen van verlichte weg
wijzers;
de lozing van het regenwater;
de plaatsing van een projectie
schermconstructie;
het bouwen van een projectie
cabine, ingericht met speciale
apparatuur;
de plaatsing van twee dubbele
kassa's bij het inrijhek met vier
inrijbanen;
een restaurant met toiletten aan de
achterzijde van het terrein;
een kleine snackbar gekoppeld
aan de cabine in het midden van
het terrein, eveneens met toilet
voorziening;
koelkamers en diepvriescellen bij
het hoofdgebouw;
een tiental terreinwagens, auto
maten en keukenapparatuur;
een parkeerruimte voor ongeveer
300 auto's en een royale terrein
omheining door middel van spar
ren of dennen;
brandvoorzieningen;
speeltuin en diversen.
Veel goedkoper kan de bouw zijn van
een autobioscoop voor 300 auto's, te
vestigen in de omgeving van kleinere
bevolkingsagglomeraties. Afgezien
van een veel geringer terreinopper
vlak, dus lagere huur- of koopkosten,
bedragen de investeringen in bijna
alle opzichten aanzienlijk minder. Een
dergelijke zaak zal voorts moeten vol
staan met een centraal gelegen ge
bouw voor de cabine met bijruimten,
toiletten en een zelfbedieningsrestau
rant.
BESTAANDE SITUATIES
In dit verband moge overigens worden
opgemerkt, dat indien gebruik zou
kunnen worden gemaakt van bestaan
de situaties, waarbij wij denken aan
geschikte terreinen omsloten door
bos, of aan terreinen, die behoren tot
het domein van wegrestaurants, mo
tels, etc, de aanlegkosten en risico's
nog meer kunnen worden verminderd.
Het is zelfs denkbaar, dat men in die
gevallen tezamen met een restaurant-
eigenaar een onderneming gaat vesti
gen voor de exploitatie van een drive-
in, waarbij de totale opbrengsten van
het bedrijf gezamenlijk worden ge
noten, respectievelijk de risico's sa
men worden gedragen. Een dergelijke
gezamenlijke exploitatie zal dan zo
moeten worden geregeld, dat de be
staande restauratie als het ware één
geheel vormt met de drive-in. Het
geldige entreebewijs kan bij voorbeeld
als bewijs van het recht op reductie
dienen voor het gebruiken van kleine
maaltijden in een daarvoor gereser
veerd gedeelte, het nuttigen van ham
burgers, worstjes, alsmede dranken,
enz. In dat geval kan worden ge
serveerd op en in wegwerpschotels
en -bekers. Hotelgasten en restaurant
bezoeken, die geen geldig drive-in-
kaartje bezitten worden in dat ge
deelte, respectievelijk op het terrein
van de auto-bioscoop niet toegelaten.
De entreebewijzen dienen in het res-