f'
19
taurant te worden geknipt, zodat ver
loren kaartjes niet door anderen kun
nen worden gebruikt. Op deze wijze
kunnen de restaurantomzetten van de
drive-in worden bepaald. Het vast
stellen van de omzetten in de centrale
snackbar en van de terreinwagens
geeft geen problemen.
BOUW EN INRICHTING
Een van de eerste dingen waarop
moet worden gelet bij de bouw van
autobioscopen is de richting waarin
het scherm wordt geplaatst. Die moet
zodanig zijn, dat het niet getroffen
kan worden door de stralen van de
ondergaande zon. Zou dit immers wel
het geval zijn, dan wordt de scherpte
van het beeld aanzienlijk verminderd
als tijdens de schemering de eerste
beelden van dia's, trailers en reclame
films worden geprojecteerd.
Bij het aanbrengen van grondkabels
voor de stroomvoorziening is het ge
wenst deze niet strak doch in kronkels
te leggen, zodat geen spanningen
kunnen optreden als gevolg van koude
of grondverzakking. De luidspreker-
palen dienen zo te worden geplaatst,
dat zij zich bevinden terzijde van de
bestuurder, hetzij links, hetzij rechts.
De palen dienen te zijn voorzien van
betonsokkels ter breedte van 20 cm
ter bescherming van de palen tegen
aanrijdingen. Ze moeten zijn voorzien
van een verlichting, afgewend van het
projectiescherm, die rij- en plaats
nummer leesbaar maakt, alsmede van
een afgeschermde grondverlichting.
Aan de bovenzijde van de palen, elk
voorzien van twee luidsprekers en
een aansluitmogelijkheid voor verwar
mingselementen, behoort zich een
lichtsignaal te bevinden, dat dient om
een consumptiewagen op te roepen.
Aan de luidspreker die de bezoeker
via zijn portierraam naar binnen haalt
bevindt zich daartoe namelijk een
schakelaar, die hij kan bedienen om
het oproepsignaal in werking te stel
len als hij behoefte heeft aan een
consumptie. Bij de inrichting van een
autobioscoop moet men vooral niet
verzuimen deze signaalvoorzieningen
aan te brengen. Het is in het belang
van de consumptieverkoop. Hoe be
langrijk deze is voor de exploitatie
blijkt wel uit het feit, dat een der ons
bekende autobioscopen in het grote
hoofdgebouw niet alleen beschikt
over een restauratieruimte, maar ook
over een eigen broodbakkerij, diep-
vrieskasten, koelruimten, voorraad
kamer voor snoep en een keuken
afdeling voor de toebereiding van
vleeswaren, zoals hamburgers, kippen,
worstjes, frites, alsmede salades en
belegde broodjes. Men beschikte bo
vendien nog over andere ruimten voor
de opslag van materialen en goede
ren, zoals bij voorbeeld voldoende
bezems en vuilnisemmers voor het
schoonhouden van de terreinen.
Om een voorbeeld te geven van al
datgene wat er te pas komt bij en
omgaat in een autobioscoop voor
1.200 auto's moge het volgende die-
Amerikaanse drive-in voor 300 auto's.
nen. Vastgesteld is, dat er veel be
zoekers van middelbare leeftijd ko
men. Met het oog op de betekenis van
het restaurantbedrijf gaat de grote
snackbar in het hoofdgebouw een uur
voor de voorstelling reeds open. Vele
bezoekers benutten immers graag de
gelegenheid om van het bioscoop
bezoek meteen gebruik te maken om
aldaar een eenvoudig maal te nutti
gen. Op het voorste gedeelte van het
terrein bevindt zich een projectie
gebouw, waaraan tevens een kleine
snackbar is gekoppeld. De afstand
van dit gebouw tot aan het scherm be
draagt ongeveer 85 a 110 m. De
cabinevensters zijn vrij laag aange
bracht, zodat bezoekers, die vlak
langs de voorkant van het gebouw
zouden lopen de lichtbundel onder
breken. Met het oog daarop is een
zekere ruimte voor de projectie
vensters afgeschermd door een ket
ting. Zoals men weet geschiedt deze
projectie schuin omhoog op een iet
wat voorover hellend scherm. Verder
bevinden zich in het bewuste gebouw
nog andere technische bedrijfsruim
ten, alsmede dames- en herentoiletten.
Over het terrein bewegen zich geruis
loos een aantal servicewagens. Hoe
wel de consumptieprijzen in het alge
meen iets lager liggen dan in de stads
restauraties is een eerste vereiste, dat
de etenswaren en dranken van uit
stekende kwaliteit zijn. Het afscher-.
men van het terrein door geboomte
is noodzakelijk om de autobioscoop
enerzijds zoveel mogelijk te onttrek
ken aan het gezicht van het zich
daarbuiten bevindende of zich in het
verkeer bewegende publiek, ander
zijds om het geheel een vriendelijke
entourage te geven. De in ons voor
beeld bedoelde autokino was omringd
door populieren, Deze hebben het
voordeel vrij snel te groeien, doch het
nadeel dat zij in de winter kaal zijn.
Dat is niet het geval bij sparren of
dennen, die men gebruikt heeft voor
de Berlijnse Autokino (1.000 stuks
rond een terrein voor ruim 1.000 au
to's). Afgezien van alle nodige ver
gunningen van autoriteiten zal men
zich er dan ook van moeten vergewis
sen, dat een autobioscoop in de na
bijheid van een spoorweg het trein
verkeer niet hindert door het van het
projectiescherm afstralend licht. Het
zelfde geldt trouwens voor het auto
verkeer. Ook zullen de projectie
schermen moeten zijn voorzien van
rode signaallampen op de top, met het
oog op het luchtvaartverkeer, alsmede
van een metalen constructie aan de
bovenzijde, die gebruikt moet worden
voor de schilders die het scherm
een- a tweemaal per jaar moeten
schoonmaken en opnieuw witten.
Het projectiescherm uit ons voorbeeld
had een formaat van 16 x 35 m. De
onderzijde bevond zich 9 meter boven
de begane grond. De betonconstructie
van het projectiescherm was aan de
onderzijde tot op een hoogte van
ongeveer 8 meter weggewerkt in een
met gras begroeide en met kleine
struiken en boompjes beplante heuvel.
In de fundamenten werd 460 m:' staal-
beton verwerkt. Deze constructie is
weliswaar duurder dan een metaal
constructie, doch duurzamer.
Het terrein bestaat uit een vrij groot
aantal gebogen rijpaden, die in de
richting van het scherm glooiend zijn
opgehoogd, opdat de auto's met de
voorwielen hoger staan. Dit is nodig
vooral aan de voorzijde van het ter
rein en voorts met het oog op de
achterin de wagens zittende bezoe
kers, die anders de bovenzijde van
het projectiescherm niet zouden kun
nen waarnemen, gehinderd door de
kap van de auto. De hoogten van deze
heuveltjes bedragen vooraan onge
veer 45 cm en achteraan 15 cm.
De afstand van de voorste oprit tot
het scherm dient ten minste anderhalf
maal zo groot te'zijn als de breedte
van het scherm. De breedte van de
inrijpaden inclusief opritten bedraagt
van paal tot paal gemeten 12 meter.
De opritten lopen zacht glooiend om
hoog en naar voren toe iets korter
omlaag, echter zo, dat auto's ook
vooruit kunnen wegrijden zonder dat