De heren C. Blad en I. Keizer tijdens een fotogeniek onderonsje. De affichetentoonstelting werd gerealiseerd met de hulp van de leden filmverhuurders en van het Nederlands Filmmuseum. is er plaats voor inruimen. Ik geloof, dat het een samenspel moet worden zonder dat we ons aan elkaar gaan verkopen. Het mes mag best vaak aan twee kanten snijden. Dat heb ik ook regelmatig in kontakten met film maatschappijen, met filmverhuurders. Dat is natuurlijk het nauwste kontakt dat wij hebben. De mensen proberen regelmatig wat extra publiciteit in de kranten te krijgen en dat komt dan in veel gevallen neer op een beetje extra reclame of een onbetaalde adverten tie. Nou trappen we daar niet zo erg vlot meer in. We trappen er wel in wanneer het want dan is het geen intrappen meer een redelijk voorstel is waarbij het mes aan twee kanten snijdt. Dat is een kwestie van vinding rijkheid, ook van de kant van het film bedrijf. Als iemand vanuit het filmbe drijf met een idee komt bij een krant, waardoor die krant 'n aardig verhaal kan krijgen, een aardig interview of een leuke foto en tegelijkertijd die man extra publiciteit, dan snijdt het mes aan twee kanten. Dat is niet eens altijd een kwestie van informatie. Een krant heeft ook een funktie als "entertainer" en juist op dat vlak lopen de belangen van de krant en het filmbedrijf parallel. De heer Heuvers uit Oss vraagt of De Telegraaf, als groot landelijk dagblad, niet óók zou moeten vermelden wan neer de belangrijke films in de pro vinciesteden in première gaan. De heer Ten Berge antwoordt, dat hij daar tot zijn spijt slechts aan kan be ginnen, zodra die plaatselijke premiè res samenvallen met die van Amster dam, Rotterdam en Den Haag. Het gaat immers om vele tientallen provincie plaatsen. De heer Bovendeert: Vindt U dat de kranten voldoende aandacht besteden aan de film in vergelijking met andere media. Ik wijs bijvoorbeeld op de tele visie, daar krijg je van te voren be schouwingen. Dan zie je iedere dag wat er cp de televisie te zien is. Je krijgt een nabeschouwing van hetgeen geweest is en wat nooit meer terug komt. Ik wijs op de recensies van de schouwburgen, van de concerten. Vindt U dat de kranten voldoende aandacht besteden aan de film? Het blijft bij een recensie en verder hoor je eigenlijk de hele week niets meer. De heer Ten Berge: Het blijft natuur lijk niet alleen bij die recensie. Er ge beurt meer als er maar meer aan de hand was. Er staat maar dat is per krant een verschillend verschijnsel natuurlijk wel een uitgaansagenda in zo'n krant met ook, behalve de schouw burgen, de meeste bioscopen wel ver meld. Ja, wat wilt U meer voor informatie in de krant. De moeilijkheid is natuurlijk dat U en dan niet U persoonlijk, maar U allemaal het liefste had dat die film, die U verhuurt of vertoont. elke dag levensgroot in de krant staat. U moet wel bedenken dat een krant bestaat uit een heleboel dingen. Als je een krant van dag tot dag gaat sa- 28

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1973 | | pagina 27