BUITENLAND
BOEKEN
Australië
De Australische filmproduktie beleeft thans een renais
sance.
In 1970 nam het Parlement het belangrijke besluit om de
"Australian Film Development Corporation" in het leven
te roepen om: ,,het maken van Australische films aan te
moedigen, evenals de distributie van Australische films, zo
wel binnen als buiten Australië". Gedurende de vier jaar
van zijn bestaan stimuleerde deze instelling de produktie
van 96 filmprojecten: 54 bestemd voor de bioscopen en 42
voor de televisie.
Het eerste belangrijke succes was meteen al één van de
vroegste investeringen: "The adventures or Barry McKen-
zie". In minder dan 12 maanden leverde deze film een
winst op van meer dan 200 Dit resultaat was uiteraard
weer een stimulans voor het particuliere kapitaal.
Tegelijkertijd stichtte de regering nog een andere instel
ling: het Experimental Film Fund. Tevens kondigde zij plan
nen aan om tot de oprichting te komen van een Nationale
Film en Televisie School.
Drie jaar geleden ook begon het bioscoopbezoek merk
baar te groeien, voornamelijk omdat het vertoonde pro
gramma een jeugdig publiek tussen de 16 en 27 jaar aan
trok. Dit leidde weer tot een immens herbouwprogramma
van de bestaande bioscopen, waar vele miljoenen dollars
mee gemoeid waren. Maar ook werden vele kleinere intieme
theaters gebouwd, waar de jonge Australiërs in drommen
naar toe komen.
In feite kan men nu, volgens "Variety", Australië rekenen
tot die landen met de hoogste frequentie aan bioscoop
bezoek.
Israël
Dank zij belastingfaciliteiten op de indirekte belastingen
wordt een korting gegeven op vreemd geld, dat in Israël
wordt besteed aan het maken van films hoopt dit land
een gunstig klimaat te scheppen voor filmproducers uit het
buitenland om hun projecten in Israël uit te laten voeren.
Tegelijkertijd werpt het systeem van kleine periodieke
devaluaties, dat in juni 1975 werd geïntroduceerd, zijn
vruchten af voor deze producenten: de prijzen voor de
koper uit het buitenland bleven ten opzichte van die datum
op gelijk niveau. De koers van de dollar ten opzichte van
het Israëlische pond is nu IL 7.52, maar zijn reële waarde
voor de filmproducent bedraagt IL 9.55.
Daarnaast bestaat het Israël Film Centrum, dat zich in
eerste instantie toelegt op de ontwikkeling van de film
produktie binnen Israël, maar zich ook intensief bezig
houdt met het banen van de weg voor de filmmakers naar
Israël en ze te verzekeren van de optimale mogelijkheden
van het land en alles wat dit te bieden heeft aan natuur
en door mensenhanden vervaardigde objecten.
Duitsland
Filmimport
De Duitse bioscopen hebben in 1975 in totaal 347 nieuwe
films vertoond (tegen 340 in 1974 en 375 in 1973). Daar
van waren er 55 van Duitse herkomst (70 in 1974, 65 in
1973), 89 uit de U.S.A. (96 in 1974, 142 in 1973), 75 uit
Italië (53 in 1974, 55 in 1973) en 33 uit Frankrijk (31 in 1974,
28 in 1973).
Vergelijken we hiermee de Nederlandse filmimport (pag. 15
van het Jaarverslag 1975) dan blijkt deze, met uitzonde
ring van de Duitse films, omvangrijker te zijn dan die van
ons buurland.
Bioscooppubliek
Ook in Duitsland is opnieuw door onderzoek bevestigd,
dat de gemiddelde bioscoopbezoeker jong is, een goede
schoolopleiding heeft en een hoger dan gemiddeld inko
men. Mannen hebben een groter aandeel in het totale
bioscoopbezoek (57%) dan vrouwen (43%), hoewel er in
de Duitse Bondsrepubliek op elke 54 vrouwen maar 46
mannen zijn.
Zeventig procent van de bioscoopbezoekers is tussen de 14
en 29 jaar oud. Van de 14- tot 19-jarigen gaat 15% een
maal per week naar de bioscoop.
Hoewel driekwart van de bevolking ouder is dan 30 jaar,
is deze groep slechts verantwoordelijk voor 30 van het
totale filmbezoek.
Een op de acht ongehuwden en maar een op de vijftig ge
huwden gaat tenminste eenmaal per week naar de bio
scoop.
In grote lijnen stemmen deze resultaten overeen met het
profiel van de gemiddelde bioscoopbezoeker ongehuwd,
jong, sociaal beweeglijk, welvarend, ontwikkeld zoals
dat ook in ons land door onderzoek is vastgelegd.
De Stichting Film Manifestatie geeft een reprint uit van
de in 1911 verschenen brochure van F. A. Nöggerath ,,Ons
Bioscopisch-bedrijf voorheen en thans".
Deze als reclame bedoelde brochure is het oudst bekende
filmhistorisch document in ons land. Het verscheen inder
tijd ter gelegenheid van de ingebruikname van Nöggerath's
filmfabriek.
Deze nostalgische herdruk kan besteld worden door
overmaking van ƒ3.75, inclusief verzendkosten, op bank
rekening nr. 69.79.11.500 bij de N.M.B., Amsterdam, t.n.v.
Stichting Film Manifestatie (postgiro NMB: 2922).
De Auteurswet en de Parijse herziening van de Auteurs-
rechtconventies.
Op 30 juni 1975 verscheen het advies van de Adviescom
missie voor het Auteursrecht aan de Minister van Justitie
bij de Staatsuitgeverij in druk.
Het betreft twee nieuwe verdragsteksten op het gebied
van het auteursrecht: de herziening van de Berner Con
ventie, zoals die heeft plaats gevonden bij de Acte van
Parijs van 24 juli 1971 en om de nieuwe tekst van de Uni
versele Auteursrechtconventie, eveneens te Parijs vastge
steld op 24 juli 1971.
Exemplaren van dit advies zijn desgewenst verkrijgbaar bij
het Stafbureau Voorlichting van het Ministerie van Justitie,
Plein 26, Den Haag, tel. 070-614311, toestel 287.
Filmlexicon
Bij Nijgh en Van Ditmar verscheen onlangs in samenwer
king met de Uitgeverij Sonneville te Brugge het boekje
"Filmlexicon". 100 pagina's voornamelijk technische filmter-
men van A tot Z, gerangschikt door Wim de Poorter.
Chaplin
Charles Chaplin heeft in zijn lange leven reeds velen ge
ïnspireerd tot litteraire werken en werkjes over zijn leven,
zijn werk en zijn persoon.
Als voorlopig één van de laatste in deze reeks heeft
de Stichting IVIO een boekje het licht laten zien in de
wekelijks verschijnende AO-serie.
Nieuwe bioscooptheaters
Tijdens de eerste maanden van 1976 werden weer een
aantal nieuwe theaters in gebruik genomen.
In Amsterdam: Calypso Club in januari met een capaciteit
van 96 stoelen;
In Rotterdam: Calypso Club in maart met een capaciteit
van 81 stoelen;
Lumière 4 (the movies) in mei met een capaciteit van
16 stoelen;
In den Haag: Odeon 3 en Odeon 4 (the movies) in april
met respectievelijk een capaciteit van 25 en 88 stoelen.
In Dordrecht: theater Cinode in juli.
In ons volgend nummer zullen wij uitvoerig aandacht beste
den aan een aantal nieuwe bioscopen.
22