J.J.ABELN80JAAR
INTERNATIONALE
FILMWEEK
ARNHEM 1977
UNIEKE NON-REWIND
het moment van ons bezoek werd
koortsachtig de laatste hand aan de
hall en het bedrijfsleiderskantoor ge
legd.
Van Dommelen: "In de cabine moest
natuurlijk ook het nodige veranderen.
We hebben daar weinig plaats. Het ge
heel meet niet meer dan 2.80 x 2.80 m.
Vandaar ook dat we een uniek vier-
plaats non-rewindysteem hebben toe
gepast. Daarmee worden dus de twee
machines voor beide theaters 'gevoed'.
Dat zijn een Philips DP-75 en een
Philips FP-20 in kombinatie met K-4
versterkers en Matrix-programmeurs".
De eigentijdse gevel en lichtbak tonen
4. In de compacte cabine toont be
drijfsleider Van Kolfschooten het hoe
en waarom van de unieke vier-plaats
non-rewind installatie.
overduidelijk dat Amersfoort twee
nieuwe theaters heeft.
Overigens heeft men bij Jogchem's
nog meer plannen op stapel staan.
Van Dommelen: "Na het toneelsei
zoen hebben we vergevorderde plan
nen voor een ingrijpende verbouwing
van het Grand Theater in Amersfoort.
Dat zou dan een complex van 5 thea
ters worden, waarvan het grootste 350
en het kleinste 55 plaatsen gaat tel
len."
Maandag 31 januari jl. is de heer J.J. Abeln uit Klazienaveen tachtigjaar geworden.
Hij heeft deze feestdag inmiddels in uitstekende gezondheid in familiekring
gevierd
Menigeen, die dit blad leest, zal deze verjaardag niet zo aanspreken, maar voor de
'ouderen' onder ons, die al zoveel decennia contact met de heer Abeln hebben
gehad, is dit een gebeurtenis, waarbij even wordt stilgestaan met een terugblik op
wat de 'jongeren' nu geschiedenis zouden kunnen noemen. Daarom hier wat
summiere feiten: de heer Abeln is omstreeks 1925 met het vertonen van
films begonnen in de café-zaal van zijn vader in Emmercompascuum, waar een
Duitser een filmvoorstelling had gegeven.
Hierdoor gefascineerd begon hij toen
zelf een reisexploitatie, voornamelijk
in gehuurde café-zalen in zuidoost-
Drente en oost-Groningen.
Omstreeks 1938 werden in opdracht
van 'defensie' veel voorstellingen
gegeven in kazernes, tot in Soesterberg
toe. De oorlog maakte hieraan een
einde.
Direkt na de oorlog werd vanuit Em
mercompascuum weer opnieuw met
de reisexploitatie begonnen. Er wer
den nu films vertoond niet alleen in
Groningen en Drente, maar ook in
Friesland (o.m. Dokkum) en Noord-
Holland (o.a. Alkmaar, Egmond en
Bergen aan Zee).
In 1948 werd de eerste permanente
bioscoop 'De IJzeren Klap' in Mussel-
kanaal, in gebruik genomen.
In 1953 volgde de verbouwing van de
café-zaal in Emmercompascuum tot
het huidige Rex-theater. Het aantal
reisexploitaties nam inmiddels af.
In 1958 werd het Astra-theater in
Klazienaveen gebouwd; waarheen de
familie Abeln in 1964 verhuisde.
Naast bovengenoemde drie theaters
wordt ook de Luxor in Stadskanaal
door de familie Abeln geëxploiteerd.
Tevens zijn in het bedrijf nog drie
slijterijen en een café-restaurant op
genomen.
Door zijn goede gezondheid is de
heer Abeln nog steeds aktief bij zijn
onderneming betrokken. En bij elke
voorstelling in het Astra-theater is hij
in de kassa te vinden.
Dit was voor de jonge generatie een
stukje 'geschiedenis'. Voor ons een
herinnering en weer beleven van het
levenswerk van een tachtigjarige
vriend, een eerlijk en gastvrij man, die
altijd zo veel voor anderen heeft
overgehad.
G.A.P. Bovendeert
De elfde Internationale Filmweek
Arnhem zal worden gehouden van
13 t/m 19 oktober 1977. Ook dit jaar
wordt er naar gestreefd om naast de
presentatie van een aantal kwalitatief
opmerkelijke films uit het aanbod van
de Nederlandse filmverhuurkantoren
in het Rembrandt Theater en een reeks
wat moeilijker toegankelijke films te
introduceren in Luxe.
Het verantwoordelijke Stichtingsbe
stuur bestaat uit de heren J.Th. van
Taalingen, voorzitter, Ch. Boost, vice-
voorzitter, Dr. J.A. Hes, secretaris/
penningmeester, J. de Vaal en RA.M.
Verheul. De selectie van de films voor
het Rembrandt Theater zal weer in
handen zijn van een speciale commis
sie, bestaande uit de heren R.H.Gersch-
tanowitz, J. Nijland, Drs. W.J.A. van
Roosmalen, H. Saaltink en J.Th van
Taalingen. De programmering van
Luxe wordt ook dit jaar toevertrouwd
aan Hans Saaltink.