/l
UÊÊ MË*
|P IJ li ja
FILMCONSERVERING
En rfl m m
■pp^'t f-
Het filmarchief van het Filmmuseum is
sinds geruime tijd actief bezig met het
opnieuw 'bereikbaar' maken van de
Nederlandse speelfilm uit de periode
van voor de tweede wereldoorlog.
Dit gebeurt met het uiterst kostbare
en tijdrovende procédé van film-
conservering.
Zeer veel materiaal uit deze bijzonder
vruchtbare periode is vanzelfsprekend
verloren gegaan. Er moet dus vaak erg
veel speurwerk worden verricht om
werkt voordat de uiteindelijke kopie
zodanig is opgeknapt, hersteld en ge
completeerd, dat de conservering kan
worden afgesloten met de vervaardi
ging van een onbrandbare projectie
kopie.
Er wordt prioriteit verleend aan de
Nederlandse film die er het ergste aan
toe is en dat wil zeggen dat wanneer
die betreffende film niet binnen een
bepaalde tijd geconserveerd wordt, de
kans bestaat dat het oude filmmateriaal
opeens in een versneld tempo in een
ergens een nog bestaande kopie op te z.g. verpulveringsproces raakt. Dan is
duiken.
Wordt dan tenslotte toch weer een
ontdekking gedaan, dan blijkt meestal
dat van de brandbare en soms zwaar
beschadigde kopie maar niet zo een
twee drie een nieuwe onbrandbare pro
jectie-kopie vervaardigd kan worden.
Er zijn nu enkele lange speelfilms bij
het Filmmuseum 'in bewerking', een
tijdrovende bezigheid. Soms moet aan
één film enige maanden worden
ge-
geen redding meer mogelijk.
Het waardevolle van deze taakuitvoe
ring van het Filmmuseum is dat er van
zo'n teruggevonden film tenslotte een
vertoonbare kopie beschikbaar gesteld
kan worden. Op die manier is het
mogelijk om acteurs en actrices terug
te zien in hun vroegere rollen. Dat kan
het toneel niet bieden.
Door de wedervertoning van deze in
vele gevallen indertijd niet zulke grote
filmsuccessen, wordt een leerzaam
beeld gegeven van een mentaliteit (wat
maakte men toen en hoe) en van niet
meer bestaande situaties of van een
niet meer bestaande speeltrant.
Onlangs zijn twee speelfilms uit de der
tiger jaren gereed gekomen.
Allereerst de 'muziekfilm' 'Op een
avond in mei' van Jaap Speyer uit
1936. Muziek: Max Tak. In de hoofd
rollen: Joh. Elsensohn, Francisca Ben-
nekom, Adolphe Engers, Henk Speyer,
Minny Erfman, Henri de Vries en
Marie van Westerhoven.
Als tweede: 'Morgen gaat het beter'
van Friedrich Zelnik uit 1939. Een
produktie van Rudolf Meyer voor
Neerlandia Film. Eveneens met muziek
van Max Tak.
Met o.a.: Lily Bouwmeester, Nico de
Jong, Paul Steenbergen, Theo Frenkel,
Chris Baaij, Aaf Bouber, Ko Arnoldi,
Fie Kohier, Piet Kohier, Louis Gim-
berg en Bob de Lange.
'Op een avond in mei'
'Morger
gaat
het b
eter'
k
J.
Een scène uit de nieuwste film van de
Hongaarse regisseur Miklós Jancso
'Vices and Pleasures' (Loflied op de
zonde). De film is volledig in Italië ge
produceerd en is een fabel over de
machthebbers en de machtelozen.
Hoofdrollen: Lajos Balazsovits, Pamela
Villoresi, Franco Branciaroli en There-
se Ann Savoy. Camera: Tomislav Pin-
ter; scenario: Giovanna Gagliardo; pro
duktie: Monica Venturini en Giancarlo
Merchetti. Vertoningsduur: 104 minu
ten. Distributie: Gofilex b.v.